22 034 läst ·
96 svar
22k läst
96 svar
Elgiganten säljer trasiga vitvaror från Electrolux men bryr sig inte
Sida 1 av 7
NU HAR DET GÅTT FYRA MÅNADER sedan vi fick hem en kyl/frys som var trasig vid leverans. Elgiganten hänvisade till Electrolux som hänvisade till en verkstad. Alla tre med långa telefonköer. Efter två reparationsförsök byttes skåpet ut till ett likadant och lika trasigt (samma fel på det). Sen händer absolut ingenting. Trots åtskilliga telefonsamtal med långa väntetider. Electrolux hänvisar till verkstaden som hänvisar till Electrolux. Elgiganten är totalt ointresserade de också. Tyvärr kollade jag inte Electrolux omdömen på Trust där de lyckats få ihop en hel stjärna. Sämsta man kan få.
En kille på Electrolux skulle be sin chef höra av sig. Han hörs tyvärr dj-t dåligt.
Efter fyra månader har man inte lyckats hitta felet på sitt eget skåp. Ynkligt!
En kille på Electrolux skulle be sin chef höra av sig. Han hörs tyvärr dj-t dåligt.
Sedan Elgiganten blåste mig på en garantireparation av en videospelare för länge sedan så har jag inte handlat där. Otroligt att de skojarna har överlevt i flera decennier med samma förakt för sina kunder. Bojkotta!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Om kommunen har konsumentvägledare så är de väl insatta i det juridiska kring konsumentköplagen och kan tipsa dig om lämpliga tillvägagångssätt. Om din kommun inte har någon konsumentvägledare så finns Hallå konsument.
Elgiganten är din enda motpart. Reklamationsrätten gäller här, om felet inte går att avhjälpa efter 2 rep eller omleverans så är det hävning som gäller.R RBW skrev:NU HAR DET GÅTT FYRA MÅNADER sedan vi fick hem en kyl/frys som var trasig vid leverans. Elgiganten hänvisade till Electrolux som hänvisade till en verkstad. Alla tre med långa telefonköer. Efter två reparationsförsök byttes skåpet ut till ett likadant och lika trasigt (samma fel på det). Sen händer absolut ingenting. Trots åtskilliga telefonsamtal med långa väntetider. Electrolux hänvisar till verkstaden som hänvisar till Electrolux. Elgiganten är totalt ointresserade de också. Tyvärr kollade jag inte Electrolux omdömen på Trust där de lyckats få ihop en hel stjärna. Sämsta man kan få.
Tryck på detta. Nästa instans är ARN följt av förvaltningsrätten. Räkna med att det tar 4-12 mån hos ARN så vänta inte längre.
Handla med kreditkort! Ger bättre skydd då du kan vända dig till kreditkortsföretaget som bråkar med säljaren å dina (tekniskt sett deras) vägnar. https://www.konsumenternas.se/konsu...tt-till-ersattning-fran-banken-vid-kreditkop/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 869 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 869 inlägg
Du måste kontrollera att det står rätt garanti på kvittot när du köper varan, men det gäller vid alla köp oavsett butik.
Jag köpte en tvättmaskin med 5 års garanti, det stod på kvittot och de hänvisade mig till BSH eftersom EG hade avtalat så och det var inga problem. Hade det varit det kunde jag krävt hjälp av EG eftersom konsumentköplagen är utformad så, men eftersom det gick fortast och jag fick hem reparatör så valde jag BSH som löste problemet. Var bara att visa upp kvittot från EG.
Jag köpte en tvättmaskin med 5 års garanti, det stod på kvittot och de hänvisade mig till BSH eftersom EG hade avtalat så och det var inga problem. Hade det varit det kunde jag krävt hjälp av EG eftersom konsumentköplagen är utformad så, men eftersom det gick fortast och jag fick hem reparatör så valde jag BSH som löste problemet. Var bara att visa upp kvittot från EG.
Elgiganten är ett jävla piss företag som är helt ointresserade såfort man är klar med köpet av varan.. Vi har fått dåliga microvågsugnar i 3 exemplar innan idioterna gav upp och gav pengarna tillbaka...
Man ringer in när den första skrothögen inte fungerar som den ska och som säger kom hit med den så vi får skicka in den på garanti.. jaha visst kan ni få den absolut men vart ska ni skicka den? Finns knappt en verkstad som får öppna och reparera en micro utan dom slängs i återvinningen och man skickar en ny... ev konstatera fel för att kolla att det är trasig.. Men korkskallen som står på elgiganten och efter en längre stunds argumentation att den är trasig ja men hämta nåt själv och prova...
Så ska vi skriva på att vi bekostar frakt och felsökning OM det inte är nåt fel.. Tror du vi tänker betala en spänn mer än köpet för 2 dagar sen..Vi är kunden som ni inte leverarat en fungernade vara till..
Gå nu ut och hämta en annan och ge oss den .. nej då ska den skickas till nån verkstad som ska kolla att den inte fungerar och därefter ska vi en vecka senare eller så åka till butiken och få hämta en ny micro som kanske i bästa fall fungerar...
Denna cirkus upprepades 3 ggr innan vi fick igen pengarna micron kostar.. ja men jag har 4 mil varje gång enkel resa hit och det här är 3 micron som ni skickar in på lagning efter en stunds argumenteranden så blir det samtal med chefen på den butiken som har lika obefintlig kundservice.. inte en krona mer än pengarna tillbaka på köpet..
Efter kontakt med elgiganten centralt fick 1000 kr presentkort för dom tyckte inte det var så snyggt skött och hon lovade att nya rutiner skulle rullas ut som hindrar sånt här idiot beteende.. ja så länge man har idioter anställda och idoter som styr i butikerna så lär det inte hjälpa det minsta.. utan service vilja så är det liksom kört..
Handla nån annanstans vart som helst för sämre kan det fan inte bli..
Men vet iaf varför dom har garantiärenden i nån dörr brevid lastkajen så man inte ska stå i butiken och argumentera om det man enligt lag har rätt till..
Skulle jag råka ut för det igen så kommer jag vägra gå in genom bakdörren för garantiärenden iaf och kommer ställa mig mitt i butiken men min jälva grej och gapa och skrika tills kompensationen kommer som lösning för att få ut en genom dörren.. skit ska skit ha
Man ringer in när den första skrothögen inte fungerar som den ska och som säger kom hit med den så vi får skicka in den på garanti.. jaha visst kan ni få den absolut men vart ska ni skicka den? Finns knappt en verkstad som får öppna och reparera en micro utan dom slängs i återvinningen och man skickar en ny... ev konstatera fel för att kolla att det är trasig.. Men korkskallen som står på elgiganten och efter en längre stunds argumentation att den är trasig ja men hämta nåt själv och prova...
Så ska vi skriva på att vi bekostar frakt och felsökning OM det inte är nåt fel.. Tror du vi tänker betala en spänn mer än köpet för 2 dagar sen..Vi är kunden som ni inte leverarat en fungernade vara till..
Gå nu ut och hämta en annan och ge oss den .. nej då ska den skickas till nån verkstad som ska kolla att den inte fungerar och därefter ska vi en vecka senare eller så åka till butiken och få hämta en ny micro som kanske i bästa fall fungerar...
Denna cirkus upprepades 3 ggr innan vi fick igen pengarna micron kostar.. ja men jag har 4 mil varje gång enkel resa hit och det här är 3 micron som ni skickar in på lagning efter en stunds argumenteranden så blir det samtal med chefen på den butiken som har lika obefintlig kundservice.. inte en krona mer än pengarna tillbaka på köpet..
Efter kontakt med elgiganten centralt fick 1000 kr presentkort för dom tyckte inte det var så snyggt skött och hon lovade att nya rutiner skulle rullas ut som hindrar sånt här idiot beteende.. ja så länge man har idioter anställda och idoter som styr i butikerna så lär det inte hjälpa det minsta.. utan service vilja så är det liksom kört..
Handla nån annanstans vart som helst för sämre kan det fan inte bli..
Men vet iaf varför dom har garantiärenden i nån dörr brevid lastkajen så man inte ska stå i butiken och argumentera om det man enligt lag har rätt till..
Skulle jag råka ut för det igen så kommer jag vägra gå in genom bakdörren för garantiärenden iaf och kommer ställa mig mitt i butiken men min jälva grej och gapa och skrika tills kompensationen kommer som lösning för att få ut en genom dörren.. skit ska skit ha
Elgiganten lever på att sälja halvfabrikat blivit lurad vid två tillfällen varor byttes ut fick inte de som visades i butik utan ett var av äldre modell det andra var transportskadat.R RBW skrev:NU HAR DET GÅTT FYRA MÅNADER sedan vi fick hem en kyl/frys som var trasig vid leverans. Elgiganten hänvisade till Electrolux som hänvisade till en verkstad. Alla tre med långa telefonköer. Efter två reparationsförsök byttes skåpet ut till ett likadant och lika trasigt (samma fel på det). Sen händer absolut ingenting. Trots åtskilliga telefonsamtal med långa väntetider. Electrolux hänvisar till verkstaden som hänvisar till Electrolux. Elgiganten är totalt ointresserade de också. Tyvärr kollade jag inte Electrolux omdömen på Trust där de lyckats få ihop en hel stjärna. Sämsta man kan få.
Jag köpte frys från Elgigantens outlet. Trasig vid leverans, de skickade en reparatör som rådde mig att reklamera. De kom och hämtade den.
Ett par veckor senare ringde en farbror som köpt den (hade råkat skicka med en adresserad direktreklamlapp bland intsruktionerna). De hade alltså bara tagit in den och sålt igen.
Ett par veckor senare ringde en farbror som köpt den (hade råkat skicka med en adresserad direktreklamlapp bland intsruktionerna). De hade alltså bara tagit in den och sålt igen.
Haft en lång dust med elgiganten om en tv kom inte vidare men gjorde en anmälan på ARN så jag fick rätt mot Elgiganten 🙌R RBW skrev:NU HAR DET GÅTT FYRA MÅNADER sedan vi fick hem en kyl/frys som var trasig vid leverans. Elgiganten hänvisade till Electrolux som hänvisade till en verkstad. Alla tre med långa telefonköer. Efter två reparationsförsök byttes skåpet ut till ett likadant och lika trasigt (samma fel på det). Sen händer absolut ingenting. Trots åtskilliga telefonsamtal med långa väntetider. Electrolux hänvisar till verkstaden som hänvisar till Electrolux. Elgiganten är totalt ointresserade de också. Tyvärr kollade jag inte Electrolux omdömen på Trust där de lyckats få ihop en hel stjärna. Sämsta man kan få.
Jag har liknade erfarenhet av EG men för länge sen. Ska i veckan köpa brunvara och funderade på om EG var ett alt att handla på.
Nu vet jag att tidigare erfarenheter fortfarande gäller så jag fortsätter att undvika dom.
Gött att diskussionen kom upp🙂 stå på dig TS.
Nu vet jag att tidigare erfarenheter fortfarande gäller så jag fortsätter att undvika dom.
Gött att diskussionen kom upp🙂 stå på dig TS.