Det tycks ju bara vara TS som tyckte att det här var en bra ide. Majoriteten som inte dyker upp på möten är sannolikt nöjda. Jag har aldrig varit på något möte i min förening. Jag betalar avgiften och är nöjd med hur det sköts.

• Gilla
EvaPet01
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Till en mindre del, 2/3 av deras budget kommer från avgifterna de tar ut.
Kan ju förklara deras hutlösa avgifter. Monopol driver kostnader.

K karlmb skrev:
Kan ju förklara deras hutlösa avgifter. Monopol driver kostnader.
Ja, det ger ju inte incitament till effektivisering.
Ändå tycker du att det är bra på elområdet.

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag undrar om man kan effektivisera anläggningsförrättningar utan att kvaliteten på besluten försämras ännu mer. Den här typen av utredande/handläggande arbete med email, telefonsamtal och möten är ju det som växer i samhället. Det som går lätt att rationalisera är ju produktion, leverans, service, databaser o s v vilket det inte riktigt handlar om här.

Den bästa rationaliseringen är ju i så fall att avskaffa dagens anläggningslag och istället skapa ett enkelt ramverk för privata uppgörelser och sen får delägarna lösa det bäst de vill utifrån lagens ramar. Lite som med BRFer. Man kan ju skapa motsvarande Hyresnämnden (Samfällighetsnämnden?) som snabbt och billigt hanterar oenighet efter överklagan.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar om man kan effektivisera anläggningsförrättningar utan att kvaliteten på besluten försämras ännu mer. Den här typen av utredande/handläggande arbete med email, telefonsamtal och möten är ju det som växer i samhället. Det som går lätt att rationalisera är ju produktion, leverans, service, databaser o s v vilket det inte riktigt handlar om här.

Den bästa rationaliseringen är ju i så fall att avskaffa dagens anläggningslag och istället skapa ett enkelt ramverk för privata uppgörelser och sen får delägarna lösa det bäst de vill utifrån lagens ramar. Lite som med BRFer. Man kan ju skapa motsvarande Hyresnämnden (Samfällighetsnämnden?) som snabbt och billigt hanterar oenighet efter överklagan.
När timpriserna vida överstiger högbetalda advokaters, och man utan att skämmas kan debitera nån veckas jobb för en enkel vägsamfällighetsbildning, ja då går det att effektivisera.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Till Hypotenusa vill jag eg bara säga: Det är lätt att vara efterklok ...

Detta måste gälla vårt område - är åtminstone identiskt med ärendet och stämmer i tid. Det är en enda fastighet som har drivit detta ärende utifrån, vad jag har förstått, en förhoppning om att få differentierad avgift då Hypotenusa spenderar väldigt lite tid där i sin sommarstuga och bor i början av vägen. Vi bor också i början av vägen, men det Hypotenusa glömde att skriva om först, som sedan framkom längre ned i tråden, är att det fram till nu har varit en årsavgift på ynka 1000 kr och att man endast vid något (kan åtminstone inte komma ihåg flera) tillfälle har fått lägga in lite extra för att täcka upp extra kostnader för att ta hand om vägen. Vägföreningen har fungerat fint på demokratiskt vis och man får inte alltid sin enskilda vilja igenom, vilket Hypotenusa verkar ha haft svårt att acceptera.

Vi fick nyss en faktura från Lantmäteriet ang denna ombildning till samfällighetsförening. Vår fastighet ska nu betala ca 5000 kr bara i förrättningskostnad, dvs inte ett öre av det går till vägunderhåll, utan till Lantmäteriet. Sedan tillkommer en höjd avgift utifrån de zoner som Hypotenusa beskriver. Vips har vi fått rejält ökade kostnader till ingen nytta som vi ser på det. Vägföreningen har hittills fungerat helt ok och har man haft synpunkter har man varit välkommen att framföra dem på årsmötet som vägföreningen har kallat till. Det är sorgligt att ha grannar som enbart drivs av egenintresse och inte ens tar reda på, innan man startar denna jätteprocess, vad övriga grannar anser om detta. Vi klarar oss och bor dessutom permanent här, men jag tycker väldigt synd om de äldre som har haft en sommarstuga i området länge och där flera har svårt att klara dessa extra kostnader. Det enda lilla glädjeämne jag nu finner i denna eländiga process är att Hypotenusa med sambo inte heller verkar vara nöjda med Lantmäteriets beslut? Det blev lite onödigt dyrt detta påhitt - eller hur?

Med vänliga hälsningar från Eva Pettersson Söruddsvägen 22, Luleå

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svårt att veta hur rättsapparaten skulle ställa sig men jag tror du har en uppförsbacke. Lagregleringen som Lantmäteriets beslut ska följa är 15 § anläggningslagen. Den reglerar att två andelstal ska fastställas, ett för utförande och ett för drift. Samma värde ges typiskt sett för båda när det gäller just gemensamhetsanläggningar med vägändamål. Lagtexten:

[bild]

D v s om du överklagar så ska ska rätten ta ställning till om Lantmäteriets beslut är (1) skäligt med hänsyn främst till den nytta fastigheten har av anläggningen (andelstalet för utförande) samt (2) är skäligt med hänsyn främst till den omfattning i vilken fastigheten beräknas använda anläggningen (andelstalet för drift). Och nytta och omfattning av användning anses ofta vara desamma när det gäller just GA för vägändamål på befintliga vägar.

Så din utmaning vid en överklagan är att visa på att beslutet är oskäligt. Lantmäteriet har sina argument för skäligheten redovisade i anläggningsbeslutet. Men det är alla dina grannar som blir motparten i rätten.

I Lantmäteriets handbok finns ett antal rättsfall listade som berör denna fråga (läs från sid 93):
[länk]

Svea HovR, 2007-02-19, Ö 3557-06 ser ut att beröra det som du funderar över:

[bild]
Idag borde det inte vara någon svårighet att mäta vägsträckorna individuellt, sedan kan man ju diskutera vilken precision man ska ha i mätningen. En möjlighet vore ju också att mäta fågelvägen från tomtinfart till relevant infart för området, men det gynnar ju dem som har otillgängligt liggande tomter som krävt speciella vägdragningar.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Konsensus är en tråkig lek, så jag tänkte ta TS parti lite. Främst vad gäller informationen från Lantmäteriet och underlaget för förslaget.

Att det inte finns rättspraxis eller förarbeten som säger hur man ska göra något borde inte vara detsamma som att beslut inte är transparenta och vilande på exempelvis en intern handbok. Påför lantmätaren en startavgift för varje fastighet innan vägsträcka börjar räknas (vilket jag inte är emot i sig) så borde detta dels vara tydligt i akten, dels vila på sagda interna beräkningsriktlinjer i handboken.

Nu uppfattar jag det (utifrån TS beskrivning) istället som att lantmätaren mätt zonerna på olika vis och därtill ogärna förklarar grunderna för detta. Min gissning är att det erfarenhetsmässigt lätt blir för låga andelar för dem med kortast sträckor annars, men om denna grund döljs blir den i bästa fall svårförståelig.

Detta gör att förrättningen känns godtycklig och beroende av den enskilda lantmätaren. Att lantmätaren upprepat en förklaring av vad som skett är faktiskt som TS skriver ett ickesvar i så måtto att det inte klargör varför det skett.

Jag vet inte hur långt vi ska gå i att alla alltid ska kunna förstå varför något sker, men i det här fallet tycker jag nog ändå att man skulle kunna begära lite mer. För om det är så enkelt som att det finns en implicit startavgift i zon 1 tror jag att mycket skulle bli tydligare om den gjordes explicit och alls zoner sen beräknades på samma grund.

Det skulle inte nödvändigtvis göra någon mer nöjd, men det skulle kunna göra det genom att saker blev mer transparenta utan att det egentligen borde behövs innebära en dyrare förrättning, då allt som krävs är att en implicit del blir explicit.
Jag håller med i detta fall.
Men kan vi få reda på vad de verkliga kostnaderna blir så kanske det ändå är högst rimligt som det är?
/W

TRJBerg
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är med i en vägsamfällighet (GA). Mycket grovt 10 km väg och ca 80 fastigheter. Bor 400 meter in på vägen räknat från kommunvägen.
Betalar 65 kronor per år.
Fel av mig, betalar 48 kronor per år.

Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Idag borde det inte vara någon svårighet att mäta vägsträckorna individuellt, sedan kan man ju diskutera vilken precision man ska ha i mätningen. En möjlighet vore ju också att mäta fågelvägen från tomtinfart till relevant infart för området, men det gynnar ju dem som har otillgängligt liggande tomter som krävt speciella vägdragningar.
Jag funderade också på det argumentet som förrättningslantmätaren använde att en mer detaljerad implementering av differentierade andelstal skulle vara vara mer krävande vad gäller föreningens förvaltning. Det känns som att datorer har löst det problemet sedan längre. Att upprätta en debiteringslängd tar inte längre tid för styrelsen för att de 100 fastigheterna har olika andelstal än om de har mer lika andelstal. Excel fördelar det belopp som ska uttaxeras med en knappklick.

Jag förstår om man på 70-talets första år när anläggningslagen var ny tyckte detta var arbetskrävande, miniräknarna hade ju knappast slagit igenom för konsument och det var handskrivning eller maskinskrivning som gällde. Men 2022...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det kanske inte är mer arbete, men om man tänker på att det som ev. går att differentiera i formeln som avstånd. Bara är en av många parametrar som kan påverka en skälig fördelning. Som de exempel som varit uppe i tråden ger exempel på. Så finns det väl ingen jätteanledning att tillämpa millimeterrättvisa på en parameter, när övriga parametrar har km nogrannhet (som hur ofta man besöker fritidshuset, tunga byggtransportet osv).

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Det kanske inte är mer arbete, men om man tänker på att det som ev. går att differentiera i formeln som avstånd. Bara är en av många parametrar som kan påverka en skälig fördelning. Som de exempel som varit uppe i tråden ger exempel på. Så finns det väl ingen jätteanledning att tillämpa millimeterrättvisa på en parameter, när övriga parametrar har km nogrannhet (som hur ofta man besöker fritidshuset, tunga byggtransportet osv).
Håller med men det som framförs av förrättningslantmätaren i kommunikationen med TS är argumentet att samfällighetens förvaltning förenklas och det stämmer ju inte riktigt: "LM har bedömt att det inte är skäligt att inrätta ga med 6 zoner då det bl.a. försvårar den administrativa skötseln för samfällighetsföreningen"

Det argument som jag istället hittar i LMs handbok för anläggningslagen (s. 93) och som därmed är en beskrivning av gällande rätt är istället ungefär det som du anför, att om uttaxeringen är liten så finns ingen anledning att peta med differentieringen av andelstalen, de kan schabloniseras så långt som det är skäligt i förhållande till uttaxeringen:

"Om kostnaderna som ska fördelas är små och en differentiering av andelstalen endast ger obetydliga skillnader vid normal uttaxering bör differentieringen inte drivas längre än vad som är skäligt och proportionerligt med tanke på dessa kostnader."

P
E EvaPet01 skrev:
Hej,
Till Hypotenusa vill jag eg bara säga: Det är lätt att vara efterklok ...

Detta måste gälla vårt område - är åtminstone identiskt med ärendet och stämmer i tid. Det är en enda fastighet som har drivit detta ärende utifrån, vad jag har förstått, en förhoppning om att få differentierad avgift då Hypotenusa spenderar väldigt lite tid där i sin sommarstuga och bor i början av vägen. Vi bor också i början av vägen, men det Hypotenusa glömde att skriva om först, som sedan framkom längre ned i tråden, är att det fram till nu har varit en årsavgift på ynka 1000 kr och att man endast vid något (kan åtminstone inte komma ihåg flera) tillfälle har fått lägga in lite extra för att täcka upp extra kostnader för att ta hand om vägen. Vägföreningen har fungerat fint på demokratiskt vis och man får inte alltid sin enskilda vilja igenom, vilket Hypotenusa verkar ha haft svårt att acceptera.
Jag beklagar er situation, men är glad att du kom in i tråden och gav lite ljus från ett annat håll än TS gav sken av.

Jag hoppas att ni framöver landar bra i er nya GA. Den framtida kostanden borde inte bli högre än tidigare, det är ju samma underhåll som ska utföras.

• Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
E EvaPet01 skrev:
Vips har vi fått rejält ökade kostnader till ingen nytta som vi ser på det.
Nåja, ni åker på en engångskostnad, därefter är ju kostnaden i snitt samma som nu. Fast fördelad på lite fler om det finns en andel som inte betalar.

Man kan förstås tycka olika om ifall det är värt det med en samfällighetsförening med rätt att uttaxera medel, men det blir sannolikt lättare för styrelsen att driva verksamheten när känslorna väl lagt sig.

• Gilla
EvaPet01
  • Laddar…
Claes Sörmland
Helt stämmer ju inte detta för @EvaPet01 eftersom de nya andelstalen skiljer på fritidsbostad och helårsbostad med en faktor på 3 enligt andelstalen (2100 ton för helårsbostad och 700 ton för fritidsbostad). D v s helårsboende borde få en högre uttaxering än de 1000 kr årligen som hittills har varit avgiften i den gamla frivilliga föreningen. Särskilt om man bor i den inre zonen och får ytterligare 1,5X högre avgift än de längst ut i vägnätet.

• Gilla
EvaPet01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.