10 303 läst ·
87 svar
10k läst
87 svar
Kan man installera en elmätare i elskåpet?
Moderator
· Stockholm
· 57 842 inlägg
Hur hög är "hög"?P Peobjörn skrev:
Har du egen vattenbrunn? Vi hade en tråd fär några år sedan här om hög förbrukning. Där visade det sig vara vattenpumpen i brunnen som gick i princip oavbrutet. Felet var att det var en trefaspump, som fått faserna växlade så den gick baklänges. Man frestas ju att tro att den då pumpar åt fel häll. Men så är det inte. De flesta pumpar åt rätt håll även om pumpmotorn går åt fel håll. Men de pumpar med extremt dålig verkningsgtrad. Så att trycket aldrig kommer upp till nominell nivå där pumpen skall stänga av.
.
Mediumdåligt isoleratDemmpa skrev:
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Jättebra tips. Men jag märker inte att pumpen är igång när jag då och då är nere i gropen där pumpmotorn sitter. Ska ändå dubbelkolla.H hempularen skrev:Hur hög är "hög"?
Har du egen vattenbrunn? Vi hade en tråd fär några år sedan här om hög förbrukning. Där visade det sig vara vattenpumpen i brunnen som gick i princip oavbrutet. Felet var att det var en trefaspump, som fått faserna växlade så den gick baklänges. Man frestas ju att tro att den då pumpar åt fel häll. Men så är det inte. De flesta pumpar åt rätt håll även om pumpmotorn går åt fel håll. Men de pumpar med extremt dålig verkningsgtrad. Så att trycket aldrig kommer upp till nominell nivå där pumpen skall stänga av.
.
Var i rummen jämfört med elradiatorerna?P Peobjörn skrev:
Prova att häng termometrarna där termometern på elradiatorerna sitter.
Det kan skilja några grader mellan olika termometrar.
Det kan skilja några grader mellan vad termostaten i elradiatorn visar och en lös termometer.
Det skiljer i temperatur vid insida yttervägg kontra innervägg, ju mer ju större temperaturskillnad det är mellan ute & inne.
Tack, men jag har god marginal. Och det skulle inte förklara förbrukningen sommartid. Nu gäller det att hitta andra energitjuvar.Demmpa skrev:
Var i rummen jämfört med elradiatorerna?
Prova att häng termometrarna där termometern på elradiatorerna sitter.
Det kan skilja några grader mellan olika termometrar.
Det kan skilja några grader mellan vad termostaten i elradiatorn visar och en lös termometer.
Det skiljer i temperatur vid insida yttervägg kontra innervägg, ju mer ju större temperaturskillnad det är mellan ute & inne.
"God marginal" mellan vad?P Peobjörn skrev:
Det kan vara två eller fler elförbrukare som förbrukar el olika tider på året.P Peobjörn skrev:
Du skrev bl.a. följande,
Saker som genererar mycket värme till rumsluften samt förbrukar elenergi är tex elradiatorer, elgolvvärme, LLVP.P Peobjörn skrev:
Vilken temperatur ska LLVPn hålla?
Vad säger LLVPn att det är för temperatur vid den?
Vad ligger elens årsförbrukningen på?P Peobjörn skrev:
God marginal = mellan avläst temp och minsta temp vi önskar.Demmpa skrev:
"God marginal" mellan vad?
Det kan vara två eller fler elförbrukare som förbrukar el olika tider på året.
Du skrev bl.a. följande,
Saker som genererar mycket värme till rumsluften samt förbrukar elenergi är tex elradiatorer, elgolvvärme, LLVP.
Vilken temperatur ska LLVPn hålla?
Vad säger LLVPn att det är för temperatur vid den?
Vad ligger elens årsförbrukningen på?
Två eller fler elförbrukare: Precis, behöver mätvärden för att analysera.
Vi har LVP:n inställd på 18 grader och den säger att det är 18 eller varmare där den sitter. Längst bort från den blir det som lägst 9–10 grader, men är det inte jättekallt ute så är det varmare än så.
Elens årsförbrukning varierar beroende på vinterväder och hur ofta vi är ute under höst-vinter-vår och värmer upp.
HejB buffyin skrev:
Exakt det du har, letat jag efter. Jag vill ha trefas mätare som kopplas på kablarna till mitt garage och gästhus, för att separata kunna se vad de olika husen drar.
Fråga: Jag förstår inte vad jag behöver förutom 2st ”3em”.
Behöver / måste jag ha någon sorts hub typ Homy , eller kan jag bara köpa två ”3em” och få in mät svaren i min mobil/dator via internet?
(Jag har fram till nu använt Efergy för detta men dom är ”end of life” from i år tyvärr)
3em kopplas till ditt wifi så du behöver ha wifitäckning där 3em sitter. Sedan kan du surfa till 3em:s IP-adress om du är på samma wifi och läsa av med telefonen. Eller använda shellys cloud men det har jag aldrig provat själv (jag kör Home assistant istället)C Christofe skrev:Hej
Exakt det du har, letat jag efter. Jag vill ha trefas mätare som kopplas på kablarna till mitt garage och gästhus, för att separata kunna se vad de olika husen drar.
Behöver / måste jag ha någon sorts hub typ Homy , eller kan jag bara köpa två ”3em” och få in mät svaren i min mobil/dator via internet?
(Jag har fram till nu använt Efergy för detta men dom är ”end of life” from i år tyvärr)
Du behöver WiFi med internetaccess och ett konto i Shellys cloud. Cloud-tjänsten är gratis för grundfunktionaliteten, men vill man ha bättre upplösning på statistiken än per timme och kunna göra lite mer fler och mer avancerade dashboards kostar det 36 Euro om året.C Christofe skrev:Hej
Hej, ingen hub behövs. Ingen hub behövs och enheterna pratar med din mobilt lokalt och till molnet direkt.C Christofe skrev:Hej
Har du Homey eller HomeAssistant så kan man koppla på dem där med.
Så du behöver bara två Shelly enheter. Finns med klämmor eller för att sätta direkt på brytaren.
Klicka här för att svara