H hempularen skrev:
Du kan inte sätta sensorer på en kabel. För i den har du ström i båda riktninger, så nettoströmmen blir noll. Man måste sätta spolarna runt en ledare som leder ström.
OK. Så var hittar jag dem till respektive elförbrukare, t.ex. kylen eller den fast anslutna VV-beredaren?

P Peobjörn skrev:
OK. Så var hittar jag dem till respektive elförbrukare, t.ex. kylen eller den fast anslutna VV-beredaren?
Det gör du inte med dina övriga krav. Ska du mäta fast anslutna komponenter så lär du ta in en elektriker. (Kylen kan du ju bara sätta ett uttag med energimätning till, typ ikeas Inspelning https://www.ikea.com/se/sv/p/inspelning-stickpropp-smart-energimaetare-00569836/ )
Annars får du nöja dig med att mäta hela anläggningen via porten på din elmätare.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
P Peobjörn skrev:
För mäta på en specifik fast ansluten apparat i den fasta installationen så måste en elektriker göra installationen, i inlägg 3 länkade jag till några olika mätare, dels med bara lokal visning, dels de med bara trådlös visning via dator/telefon.

Jag har följande brytare med mätare i gruppcentralen för att styra & mäta motorvärmaren,
https://www.tongou.com/product/tuya...t-circuit-breaker-with-metering-to-q-sy1-jzt/

Jag har flera av följande smartpluggar med styrning & mätning för att övervaka & eventuellt styra; kyl, frys, TM, TT, FTX, lampor, centraldamsugaren, mm,
https://nous.technology/product/a1z-1.html

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
För mäta på en specifik fast ansluten apparat i den fasta installationen så måste en elektriker göra installationen, i inlägg 3 länkade jag till några olika mätare, dels med bara lokal visning, dels de med bara trådlös visning via dator/telefon.

Jag har följande brytare med mätare i gruppcentralen för att styra & mäta motorvärmaren,
[länk]

Jag har flera av följande smartpluggar med styrning & mätning för att övervaka & eventuellt styra; kyl, frys, TM, TT, FTX, lampor, centraldamsugaren, mm,
[länk]
Du är ju ändå på ByggaHus. Du borde ha skrivit så här:
- För mäta på en specifik fast ansluten apparat i den fasta installationen så måste en "elektriker" göra installationen

• Haha
Dilato
  • Laddar…
A Akronym skrev:
Det gör du inte med dina övriga krav. Ska du mäta fast anslutna komponenter så lär du ta in en elektriker. (Kylen kan du ju bara sätta ett uttag med energimätning till, typ ikeas Inspelning [länk] )
Annars får du nöja dig med att mäta hela anläggningen via porten på din elmätare.
Ja, då är jag tillbaka på min ursprungsidé, nämligen att mäta hela anläggningen och obeservera när installationer går på/av.

P Peobjörn skrev:
Ja, då är jag tillbaka på min ursprungsidé, nämligen att mäta hela anläggningen och obeservera när installationer går på/av.
du kommer väldigt långt med det. Särskilt som du får ström och spänning per fas.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
P Peobjörn skrev:
Från en som nyligen gått från att bara mäta total förbrukning till att mäta ca 95% av förbrukarna så kan jag säga att det är svårt att få ut nåt vettigt från att gissa sig fram till enskilda komponenterna förbrukning bara genom att slå av/på och titta på skillnaden

Med det sagt är det ändå intressant att se momentan effekt totalt i huset

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
A Akronym skrev:
Från en som nyligen gått från att bara mäta total förbrukning till att mäta ca 95% av förbrukarna så kan jag säga att det är svårt att få ut nåt vettigt från att gissa sig fram till enskilda komponenterna förbrukning bara genom att slå av/på och titta på skillnaden
De stora plockar man galant. De små spelar väl ingen större roll?

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Precis:
[bild]

🫣

Detta var från min första länk...
CE står väll för China Export? ;)

• Haha
Hannuse
  • Laddar…
P Peobjörn skrev:
Aha. Ännu bättre, hade på känn att det skulle finnas något sådant när jag ställde frågan. Jag hade i och för sig klarat mig med en som mätte hela anläggningen - man måste ju inte stänga av alla förbrukare utan tvärtom bara på/av med den man vill mäta förbrukningen på. Bara en fråga: Sätts magneterna på kablar till grupper i elcentralen eller på kablar till enskilda förbrukare ute i byggnaden, alltså en elsladd?
Alla kopplas till en puck i centralen. Men det går att köpa dmartpluggar om man vill plugga i enstaka uttag också.

pacman42 pacman42 skrev:
Satan vad dyr den var.
Tycker du?
Tyckte den var lite i billigaste laget 👍

U Uffe A skrev:
Tycker du?
Tyckte den var lite i billigaste laget 👍
Det går säkert att köpa den på Ahlsell.

• Haha
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Alla kopplas till en puck i centralen. Men det går att köpa dmartpluggar om man vill plugga i enstaka uttag också.
Det fattar jag. Men jag undrade över hur jag kan mäta fasta installationer eller där man inte kommer åt uttaget, t ex bakom kyl/frys. Och det har jag får flera uppslag till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.