10 295 läst ·
87 svar
10k läst
87 svar
Kan man installera en elmätare i elskåpet?
Han porten som nämnts mäter ju hela anläggningen. Går inte att mäta en enskild förbrukare, annat än genom att stänga av samtliga andra förbrukare. Blir ju rätt trubbigt. Jag har enporiaenergy. Relativt billig. Använder magneter som kläms runt kablarna, så kan användas utan ingrepp i elsystemet. Mäter huvudgrupp samt enskilda grupper. Köpte denna för att få kontroll på lite eltjuvar på jobbet. Funkat bra.sen har den massa funktioner som jag inte grottat ner mig i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknar Shelly 3em som tidigare nämnts. Men med flera klämmor.M mojjen skrev:Han porten som nämnts mäter ju hela anläggningen. Går inte att mäta en enskild förbrukare, annat än genom att stänga av samtliga andra förbrukare. Blir ju rätt trubbigt. Jag har enporiaenergy. Relativt billig. Använder magneter som kläms runt kablarna, så kan användas utan ingrepp i elsystemet. Mäter huvudgrupp samt enskilda grupper. Köpte denna för att få kontroll på lite eltjuvar på jobbet. Funkat bra.sen har den massa funktioner som jag inte grottat ner mig i.
[bild]
Nackdelen är att klämmorna är stora (får inte plats överallt) men Shelly har man sätter över en brytare som funkar bra om man har det trångt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TS ville hur som helst ha tips något enklare.
Och Han mätare är trubbigare så kan det även ge ett bra riktmärke samt se olika faser.
Satan vad dyr den var.G gaidin skrev:Jag köpte en enfasmätare på kjell.com för att mäta en grupp.
Jag har inte monterat den än.
[länk] | UP - PM | Standard Shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE | UP - PM | Standard Shopping&utm_id=21060731674&gad_source=1&gad_campaignid=21060731674&gbraid=0AAAAADhvoIakpxbfSuqZj6rRNI4ZLdNfw&gclid=Cj0KCQiAy6vMBhDCARIsAK8rOgk7ktBvsX_LdyJXboM-VOOjUd7fVd7HL0wKRQA_G6_0_nrr0CGu8PIaAtRwEALw_wcB
Aha. Ännu bättre, hade på känn att det skulle finnas något sådant när jag ställde frågan. Jag hade i och för sig klarat mig med en som mätte hela anläggningen - man måste ju inte stänga av alla förbrukare utan tvärtom bara på/av med den man vill mäta förbrukningen på. Bara en fråga: Sätts magneterna på kablar till grupper i elcentralen eller på kablar till enskilda förbrukare ute i byggnaden, alltså en elsladd?M mojjen skrev:Han porten som nämnts mäter ju hela anläggningen. Går inte att mäta en enskild förbrukare, annat än genom att stänga av samtliga andra förbrukare. Blir ju rätt trubbigt. Jag har enporiaenergy. Relativt billig. Använder magneter som kläms runt kablarna, så kan användas utan ingrepp i elsystemet. Mäter huvudgrupp samt enskilda grupper. Köpte denna för att få kontroll på lite eltjuvar på jobbet. Funkat bra.sen har den massa funktioner som jag inte grottat ner mig i.
[bild]
https://www.aliexpress.com/item/1005006147905822.htmlG gaidin skrev:
Knappt 52 kronor. Utan anslutningar för hemautomation. Vill man ha lite mer avancerade så kan denna vara ett alternativ:
https://www.aliexpress.com/item/1005008144954231.html
nu blev det lite dyrare, men ett klart steg uppåt i funktionalitet också.
Annars använder jag sådana här på i princip varenda apparat med stickpropp i huset:
https://www.aliexpress.com/item/1005007115973815.html
De kostar 52 kronor styck och just denna modell har bra kvalitet, jag har tidigare använt liknande som jag köpt i Sverige som har varit riktigt dåliga (kortslutningar, dålig radio osv).
Jag kan då både mäta och styra apparaterna via ZigBee i huset.
Ja, vill man importera själv och strunta i S- och CE-märkning går det såklart att få tag i billiga produkter.pacman42 skrev:
[länk]
Knappt 52 kronor. Utan anslutningar för hemautomation. Vill man ha lite mer avancerade så kan denna vara ett alternativ:
[länk]
nu blev det lite dyrare, men ett klart steg uppåt i funktionalitet också.
Annars använder jag sådana här på i princip varenda apparat med stickpropp i huset:
[länk]
De kostar 52 kronor styck och just denna modell har bra kvalitet, jag har tidigare använt liknande som jag köpt i Sverige som har varit riktigt dåliga (kortslutningar, dålig radio osv).
Jag kan då både mäta och styra apparaterna via ZigBee i huset.
Fast då ser du inte förbrukningen. Du ser hur mycket effekt den drar direkt när du slår på den. Det funkar väl för en vattenkokare eller andra enkla laster, men inte för tvättmaskinen eller kylskåpet där effekten varierar hela tiden.P Peobjörn skrev:
Och för vattenkokaren och andra enkla laster är det bara att läsa på typskylten hur mycket effekt de är på...
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Som sagt att mäta under kort tid säger inte så mycket. Den värmeanläggning drar ex. 3 kw (värmepump) när den kör, men den står kanske still 60% av tiden även kall vinterdag.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det fungerar troligen rätt bra att mäta med enkla medel på stora förbrukare som Värmen, men om man vill börja mäta på elektronik som dra väldigt lite ström, ex. en mobilladdare så kan man lura sig grovt om man använder alltför enkla/billiga mätare.
Vi hade för en del år sedan en tråd här där någon efter mätning hävdade att en mobilladdare drog 7W i standby förbrukning. Vilket är orimligt, 7W förlust i en så liten apparat skulle göra att den blir så varm att man inte kan ta i den. En annan medlem mätte upp samma typ av laddare med mer korrekt mätutrustning. Den dar 20 milliwatt!. Det är alltså ett mätfel på över 30 000%.
Detta beror på att elektronik oftast har switchomvandlare som drar ström, de drar ström under korta perioder, kanske en millisekund då och då. Men under den millisekunden drar den ganska mycket. Ett enkelt instrument blir då lurat.
Vi hade för en del år sedan en tråd här där någon efter mätning hävdade att en mobilladdare drog 7W i standby förbrukning. Vilket är orimligt, 7W förlust i en så liten apparat skulle göra att den blir så varm att man inte kan ta i den. En annan medlem mätte upp samma typ av laddare med mer korrekt mätutrustning. Den dar 20 milliwatt!. Det är alltså ett mätfel på över 30 000%.
Detta beror på att elektronik oftast har switchomvandlare som drar ström, de drar ström under korta perioder, kanske en millisekund då och då. Men under den millisekunden drar den ganska mycket. Ett enkelt instrument blir då lurat.