Hej,
Jag har idag en extra elmätare som räknar ljuspulser på energimätaren men precisionen är inte den bästa.
Jag funderar på att installera en mer "riktig" energimätare som även pratar med mitt z-wave nät..
En sån här: https://www.m.nu/sensorer/smart-meter-din-rail-3-phase
Men funderar på om det kan fungera givet hur det är kopplat elmätarskåpet.
Den elmätare jag vill koppla in behöver 3 faser och nolla. Men i mitt elskåp finns inte nolla, endast PEN på inkommande kablar.
Så här ser det ut idag:
Skulle man kunna koppla in den extra elmätaren så här helt enkelt::
Eller krävs det att den sitter på en punkt efter separation av PE och N?
Om det verkar görligt ska jag såklart ta en elektriker att installera, men tänkte kolla med forumet om det verkar som att det skulle fungera.
Jag har idag en extra elmätare som räknar ljuspulser på energimätaren men precisionen är inte den bästa.
Jag funderar på att installera en mer "riktig" energimätare som även pratar med mitt z-wave nät..
En sån här: https://www.m.nu/sensorer/smart-meter-din-rail-3-phase
Men funderar på om det kan fungera givet hur det är kopplat elmätarskåpet.
Den elmätare jag vill koppla in behöver 3 faser och nolla. Men i mitt elskåp finns inte nolla, endast PEN på inkommande kablar.
Så här ser det ut idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle man kunna koppla in den extra elmätaren så här helt enkelt::
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller krävs det att den sitter på en punkt efter separation av PE och N?
Om det verkar görligt ska jag såklart ta en elektriker att installera, men tänkte kolla med forumet om det verkar som att det skulle fungera.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 280 inlägg
Har du utrustning som kan tolka S0 kan plint för det från nätbolagets mätare vara ett alternativ. Tror det brukar kosta ca 1000kr att få en sådan.
Så N behöver inte (ska inte ?) flyta genom mätaren säger du. Flyter det inte ström genom N-tråden som mätaren behöver mäta? Elmätarens installationsbeskrivning pratar bara om att N ska kopplas genom mätaren med N-in och N-ut. Kan man lita på att den fungerar om man bara kopplar N som referens till in eller ut?Bo.Siltberg skrev:
Är det kanske så här elmätaren fungerar invändigt (spekulation från min sida): In och utgångarna sitter ihop (Lx-in med Lx-ut) och det sitter en strömspole på varje fas. N behövs bara för att veta vilken spänning man har så att effekten kan räknas ut samt för att driva själva mätaren som väl behöver 230V för sin egen drift antar jag.
Det är egentligen inte pulsräkningen som är dålig. Den mätare jag har (egen konstruktion baserad på z-uno) rapporterar helt korrekt effekt till min z-wave kontroller (Fibaro HC2) men när sedan kontrollern försöker räkna ut kWh utgående från det så blir det totalt fel. Drygt 100% fel. Så jag har gett upp att få energirapportering att fungera och tänker istället välja en kommersiell mätare som den från Qubino. Jag har redan en sådan till vämepumpen och den fungerar perfekt.useless skrev:
Spekulationen stämmer med alla mätare jag sett, och det är inte alltför få...perjar skrev:
Så N behöver inte (ska inte ?) flyta genom mätaren säger du. Flyter det inte ström genom N-tråden som mätaren behöver mäta? Elmätarens installationsbeskrivning pratar bara om att N ska kopplas genom mätaren med N-in och N-ut. Kan man lita på att den fungerar om man bara kopplar N som referens till in eller ut?
Är det kanske så här elmätaren fungerar invändigt (spekulation från min sida): In och utgångarna sitter ihop (Lx-in med Lx-ut) och det sitter en strömspole på varje fas. N behövs bara för att veta vilken spänning man har så att effekten kan räknas ut samt för att driva själva mätaren som väl behöver 230V för sin egen drift antar jag.
"Rapporterar effekt" ???perjar skrev:
Det är egentligen inte pulsräkningen som är dålig. Den mätare jag har (egen konstruktion baserad på z-uno) rapporterar helt korrekt effekt till min z-wave kontroller (Fibaro HC2) men när sedan kontrollern försöker räkna ut kWh utgående från det så blir det totalt fel. Drygt 100% fel. Så jag har gett upp att få energirapportering att fungera och tänker istället välja en kommersiell mätare som den från Qubino. Jag har redan en sådan till vämepumpen och den fungerar perfekt.
Blinket brukar vara ett per 1/100-dels eller 1 per 1/1000-dels kWh. Det är alltså färdig energimätning. Bara att summera antalet pulser och dela med skalfaktorn (100 eller 1000). Skall sedan stämma med uppräkningen på elmätaren.
Skalfaktorn brukar stå på mätaren, annars får man surfa upp ett datablad ut från tillverkare/modell.
Men i princip håller jag med - pulsräkning är inte kul, blir lättare avvikelse t.ex. vid elavbrott till egen controller, än om man verkligen kan kommunicera med mätaren och fråga vad den står på.
Jag förespråkar en mysensors elmätare. Den mäter pulserna och för över de till exempelvis domotics eller home assistent. Det är en väldigt exakt och billig mätare som räknar pulserna. Har man lite förkunskap fixar man en gateway och elmätare
https://www.mysensors.org/build/pulse_power
https://www.mysensors.org/build/pulse_power
Pulsmätning är enkelt och billigt men ger knappt några mervärden som ex.vis. belastning på de olika faserna vilket kan vara väldigt hjälpligt om man har snedbelastning, eller spänning på faserna. har själv en mätare efter elcentralen som mäter allt detta och kan bara rekommendera det. Hade aldrig ens funderat på pulsmätning.
Jorå, jag är medveten om matematiken och min Arduino-baserade grunka gör just denna beräkning och rapporterar sedan momentan effekt och energi med stor noggrannhet till kontrollern. Det är i kontrollern som den rapporterade energisiffran av någon anledning blir helt felaktig och jag blir inte klok på det.S Soltorp40 skrev:"Rapporterar effekt" ???
Blinket brukar vara ett per 1/100-dels eller 1 per 1/1000-dels kWh. Det är alltså färdig energimätning. Bara att summera antalet pulser och dela med skalfaktorn (100 eller 1000). Skall sedan stämma med uppräkningen på elmätaren.
Skalfaktorn brukar stå på mätaren, annars får man surfa upp ett datablad ut från tillverkare/modell.
Men i princip håller jag med - pulsräkning är inte kul, blir lättare avvikelse t.ex. vid elavbrott till egen controller, än om man verkligen kan kommunicera med mätaren och fråga vad den står på.
Då kan jag passa på att tipsa om denna sensor som jag använt hittills:K Knight skrev:
https://shop.openenergymonitor.com/optical-utility-meter-led-pulse-sensor/
Den fungerar perfekt och är lätt att sätta fast på mätaren. Den drivs också av 3.3-5 V så den borde kunna användas i projektet som beskrivs ovan.
Men om Din kontroller idag får rätt värden in och sedan gör sönder dem, varför skulle det då bli mer rätt att sätta en mätare och få rätt värden in från den källan. Din kontroller kommer väl att göra sönder de värdena likadant!perjar skrev:
Jorå, jag är medveten om matematiken och min Arduino-baserade grunka gör just denna beräkning och rapporterar sedan momentan effekt och energi med stor noggrannhet till kontrollern. Det är i kontrollern som den rapporterade energisiffran av någon anledning blir helt felaktig och jag blir inte klok på det.
När sågen är skev blir det inte bättre av att köpa en ny vinkelhake!
Är det egen programmering i kontrollern, eller är det något standardpaket som Du använder?
Tja, här beror det på bristande kompatibilitet mellan kontrollern och vissa enheter. Så borde det inte va, men så är det.S Soltorp40 skrev:Men om Din kontroller idag får rätt värden in och sedan gör sönder dem, varför skulle det då bli mer rätt att sätta en mätare och få rätt värden in från den källan. Din kontroller kommer väl att göra sönder de värdena likadant!
När sågen är skev blir det inte bättre av att köpa en ny vinkelhake!
Är det egen programmering i kontrollern, eller är det något standardpaket som Du använder?
Qubino-mätaren fungerar utan problem, därför byter jag. Jag skulle såklart kunna lägga mängder med tid på att felsöka och tjata på olika produktsupportar som pekar på varandra, men jag känner ingen lust för det.
De verkar va mycket buggar med en 3 fas zwave elmätare är de en sån du använder,? Jag skulle satsa på en
http://www.garo.se/installation/normkomponenter/energimatare/energimatare-3f-mbus
Eller likande och mätanpulserna på lysdioden.
http://www.garo.se/installation/normkomponenter/energimatare/energimatare-3f-mbus
Eller likande och mätanpulserna på lysdioden.