Go kväll,
Enligt vårt hus besiktningsprotokoll saknas det en separat elmätare till vår nibe f730 pump. Man ska enligt bbr kunna utläsa hur mycket just pumpen förbrukat. Men det jag inte begriper är varför man ska behöva den separata mätaren trots att självaste nibe pumpen har en funktion i sig som visar hur mycket den förbrukat (till och med fördelat på uppvärmning, varmvatten samt fläkt). Någon som vet om det är en jättedålig idé att strunta i den separata/externa elmätaren?
Enligt vårt hus besiktningsprotokoll saknas det en separat elmätare till vår nibe f730 pump. Man ska enligt bbr kunna utläsa hur mycket just pumpen förbrukat. Men det jag inte begriper är varför man ska behöva den separata mätaren trots att självaste nibe pumpen har en funktion i sig som visar hur mycket den förbrukat (till och med fördelat på uppvärmning, varmvatten samt fläkt). Någon som vet om det är en jättedålig idé att strunta i den separata/externa elmätaren?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Vad är det för bes. protokoll? Gäller det en slutbesiktning efter nybygge, eller är det en överlåtelsebes.?
Kravet om att man skall kunna avläsa värmeförbrukningen är relativt nytt, inget man måste lösa på äldre hus.
Men OM du är skyldig att ha separat mätning, så vet jag inte om mätaren i värmepumpen duger, logiskt sett så borde det räcka.
Kravet om att man skall kunna avläsa värmeförbrukningen är relativt nytt, inget man måste lösa på äldre hus.
Men OM du är skyldig att ha separat mätning, så vet jag inte om mätaren i värmepumpen duger, logiskt sett så borde det räcka.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Det här borde jag egentligen kanske inte svara på, eftersom jag inte är säker på min sak, men någon sa att den ”mätare” som finns i pumpen är baserat på en uträkning i pumpens mjukvara och inte är en faktiskt mätare.
Ja precis, slutbesiktning efter nybygge är detta.H hempularen skrev:Vad är det för bes. protokoll? Gäller det en slutbesiktning efter nybygge, eller är det en överlåtelsebes.?
Det är säkert så. Eftersom den presenterar tre olika siffror skulle den annars behöva mäta tre saker. Möjligen så mäter den faktiskt lite enkelt men knappast på sätt som hade uppfyllt kraven för en energimätare.JanneJanne123 skrev:
Frågan är då hur kravet är ställt i BBR. Måste det mätas med certifierad mätare och måste den i så fall kalibreras löpande? Om man nu ska ha krav på noggrann mätning så måste det ju rimligen medfölja krav på kalibrering, förbrukningen är väl inte bara intressant dag 1?
9:7 Mätsystem för energianvändning Byggnadens energianvändning ska kontinuerligt kunna följas upp genom ett mätsystem. Mätsystemet ska kunna avläsas så att byggnadens energianvändning för önskad tidsperiod kan fastställas. (BFS 2016:13).
Allmänt råd
Vid uppförande av ny byggnad av flerbostadshus och lokaler bör energianvändningen för uppvärmning, komfortkyla, tappvarmvatten och byggnadens fastighetsenergi kunna mätas separat. För tillbyggnad kan mätning ske genom befintlig byggnads mätsystem. I byggnad som huvudsakligen använder elenergi för uppvärmning, kylning och tappvarmvatten för både hushållsenergi och verksamhetsenergi, bör det vara möjligt att avläsa separat. Avläsning av energimätning bör göras lätt tillgänglig för abonnenten, i eller i anslutning till byggnaden. (BFS 2020:4).
Kan inte se där att man i en villa ska behöva någon speciell sorts mätare. Det skulle vara sista posten då med "önskad tidsperiod", går det i Niben?
Allmänt råd
Vid uppförande av ny byggnad av flerbostadshus och lokaler bör energianvändningen för uppvärmning, komfortkyla, tappvarmvatten och byggnadens fastighetsenergi kunna mätas separat. För tillbyggnad kan mätning ske genom befintlig byggnads mätsystem. I byggnad som huvudsakligen använder elenergi för uppvärmning, kylning och tappvarmvatten för både hushållsenergi och verksamhetsenergi, bör det vara möjligt att avläsa separat. Avläsning av energimätning bör göras lätt tillgänglig för abonnenten, i eller i anslutning till byggnaden. (BFS 2020:4).
Kan inte se där att man i en villa ska behöva någon speciell sorts mätare. Det skulle vara sista posten då med "önskad tidsperiod", går det i Niben?
Och för att svara på din fråga då, om det borde ha ingått i något du har betalt så ska du ju kräva att få det levererat. Det ÄR bra att ha i framtiden men om du ska betala för eftermontering och inte har intresset (just nu?) så kan du ju lika bra vänta. Du kan ju hämta hem BBR reglerna, printa rätt sida och be den som kräver det visa var kravet på separat mätare finns.R Rillehouse skrev:Go kväll,
https://www.boverket.se/sv/boende/f...nergieffektivt/energihushallningskrav/ovriga/
Mätaren i Niben är ingen "riktig" elmätare. Den multiplicerar bara drifttiden med en förinställd vetskap om hur mycket kompressorn drar vid olika driftlägen.
Men, därmed inte sagt att den inte duger. Vad jag vet har inte BBR några specifika krav på mätningens noggrannhet och om man funderar på syftet med mätningen så räcker det att det stämmer inom ett antal tiotal-hundratal kWh. De inbyggda mätarna har ju dessutom kommit till bl a för att uppfylla kraven i BBR.
Så jag skulle påstå att den inbyggda mätningen i värmepumpen är fullt tillräcklig. Sen kan det såklart finnas andra anledningar till att man vill ha en separat mätare med högre noggrannhet, möjlighet till avläsning/integration i nåt hemautomationssystem, etc...
Men, därmed inte sagt att den inte duger. Vad jag vet har inte BBR några specifika krav på mätningens noggrannhet och om man funderar på syftet med mätningen så räcker det att det stämmer inom ett antal tiotal-hundratal kWh. De inbyggda mätarna har ju dessutom kommit till bl a för att uppfylla kraven i BBR.
Så jag skulle påstå att den inbyggda mätningen i värmepumpen är fullt tillräcklig. Sen kan det såklart finnas andra anledningar till att man vill ha en separat mätare med högre noggrannhet, möjlighet till avläsning/integration i nåt hemautomationssystem, etc...
Medlem
· Stockholm
· 1 028 inlägg
Den visar värmeenergi, inte elenergi väl? Iom cop så kan du ha köpt 1kwh elenergi men fått 5kwh värmeenergi?R Rillehouse skrev:
Rätta mig om jag har fel här.
Personligen tycker jag det är bra med mätning. Ju mer desto bättre. Vi har via mätning och optimering kommit ned från ca 23000kwh till 14000kwh el i vårt stora gamla stenhus från 1960 tack vare utökad mätning och styrningsförmåga.
Hej,
Har också en F730, den separata elmätaren som endast är till för värmepumpen visar 1890 kWh mer än det som värmepumpen visar. Haft den i drygt 4 år. Det är säkert vettigt att installera en separat mätare.
Har också en F730, den separata elmätaren som endast är till för värmepumpen visar 1890 kWh mer än det som värmepumpen visar. Haft den i drygt 4 år. Det är säkert vettigt att installera en separat mätare.