10 295 läst ·
87 svar
10k läst
87 svar
Kan man installera en elmätare i elskåpet?
Jag vill slå ett slag för shellys produkter, om man vill ha för fast installation. Har en 3PM PRO som mäter på min värmepump, fast installerad i centralen, samt ett par 1PM som sitter inne i eluttag som jag vill mäta på. Installationen får man ju inte göra själv, men elektrikern har tyckt de varit lättjobbade. 1PM funkar även som fjärrströmbrytare via app eller smart hem-installation.
På min HAN-port sitter en CurrentlyOne, men den skulle jag inte rekommendera om man inte är tekniskt lagd, men den funkar bra med Home Assistant.
Vill du bara mäta tillfälligt så finns det ju fjärrströmbrytare med strömmätarfunktion kopplat till app, sådana du sätter i eluttaget. Då slipper man behöva kunna titta på en display för att läsa av. Vill du ha något permanent installerat skulle jag som sagt rekommendera Shelly.
På min HAN-port sitter en CurrentlyOne, men den skulle jag inte rekommendera om man inte är tekniskt lagd, men den funkar bra med Home Assistant.
Vill du bara mäta tillfälligt så finns det ju fjärrströmbrytare med strömmätarfunktion kopplat till app, sådana du sätter i eluttaget. Då slipper man behöva kunna titta på en display för att läsa av. Vill du ha något permanent installerat skulle jag som sagt rekommendera Shelly.
Hej!B buffyin skrev:Liknar Shelly 3em som tidigare nämnts. Men med flera klämmor.
Nackdelen är att klämmorna är stora (får inte plats överallt) men Shelly har man sätter över en brytare som funkar bra om man har det trångt.
[bild]
TS ville hur som helst ha tips något enklare.
Och Han mätare är trubbigare så kan det även ge ett bra riktmärke samt se olika faser.
En fråga kring den Shelly produkten, köpte du den med de små stiften som sitter fast på mätaren, eller den med lösa kablarna? Om det är den med de fasta stiften, gick det lätt att installera den som du gjort på bild?
Jag tog dem med små stiften "Shelly 3EM-63T". Det gick smidigt att installera då stiften går ner i säkringarna. Får bara se till att kabeln sen sitter fast med stiften.E erikwrenno skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Men vad vill man ha mätningen till?
OM det handlar om att utröna vilka apparater som står för en avsevärd del av elräkningen, så ger det inget att mäta korta tider med apparaten på/av. Det säger absolut inget om års eller månadsförbrukningen.
OM det handlar om att utröna vilka apparater som står för en avsevärd del av elräkningen, så ger det inget att mäta korta tider med apparaten på/av. Det säger absolut inget om års eller månadsförbrukningen.
P Peobjörn skrev:Jag har behov av att kolla hur el mycket olika installationer drar. De som är anslutna med stickpropp kan jag ju kolla genom en enkel lös mätare. Men de som är fast inkopplade (varmvattenberedare, tvättmaskin m.fl.), eller där jag inte enkelt kommer åt stickproppen (bakom kyl/frys) behöver jag lösa på något annat sätt. Så jag undrar: Går det att koppla in motsvarande mätare i elskåpet (eller elcentralen)? Då skulle jag ju kunna kolla i realtid hur elförbrukningen förändras när olika installationer går på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det fattar jag. Men jag kan se grovt hur mycket VV-beredaren, ett element eller frysen drar när den jobbar. Allra bäst vore att mäta förbrukning per installation över tid, men ingen har gett mig någon sådan lösning i den här tråden.H hempularen skrev:
Ja, om du/elekriker kopplar in mätare på tex. varmvattenberdaren så kan du se på mätaren hur många kw/h tex. per dygn eller i månaden som den drar.P Peobjörn skrev:
Men hur gör jag det om den inte är stickproppsansluten utan fast? Utan att en elektriker ska gå runt och montera mätare på alla tio installationer jag vill mäta förstås – inte den nivån jag är ute efter.L Lennart Felling skrev:
Om det är en fast installation så finns det ju ingen laglig väg att installera en elmätare i den utan att tillkalla en elektriker. Du kan använda typ en tångamperemeter och lite matematik, så klart.
Edit: Hittade den här. Kanske kan vara något? https://www.kjell.com/se/produkter/...c-home-energy-meter-gen-5-energimatare-p51330
Edit: Hittade den här. Kanske kan vara något? https://www.kjell.com/se/produkter/...c-home-energy-meter-gen-5-energimatare-p51330
Det finns egentligen ingen mätutrustning för den fasta installationen som en lekman får "installera" utan det krävs behörighet.P Peobjörn skrev:
De mätare som har "klampar" som man snäpper på runt ledarna kan man eventuellt tänja på reglerna med om man bygger en egen låda till huvudenheten och man matar den via kontaktdon, tex CEE-416, och snäpper på klamparna på lämpligt ställe. Men som sagt det är i gråzonen, närmare olagligt än lagligt.
Ja, nästan. Men enligt recensionerna har den flera svagheter.T TedM skrev:
Det har väl kommit flera förlag? Bäst är nog Shelly då de kommunicerar trådlöst och har prylar både för stickpropp och fast anslutna en- och trefasapparater. Håller man sig till en tillverkare så får man all statistik samlad på ett ställe.P Peobjörn skrev:
Du kommer inte att få några förslag på mätning av fast anslutna apparater som inte kräver installation av elektriker. Men om du frågar hur man installerar den fast anslutna mätaren själv kommer du säkerligen få bra svar.
Sorry, jag har bara inte uppfattat att några av förslagen mäter förbrukning på en enskild installation med fast inkoppling. Jag tyckte mig se att jag fått förslag på mäta på grupp i elcentralen, mäta direkt i vägguttag och mätning som kräver installation av elektriker. Någon skrev specifikt att apparaterna med magnetklämma inte mäter en kabel utan bara enskilda ledare. Osv. Men det kan vara jag som kan för lite om elinstallationer och bara inte begripit. Men jag tänker att jag tar alla snälla människors tips i den här tråden och sätter i händerna på någon elektriker som kan "översätta", så jag är åndå tacksamuseless skrev:
Det har väl kommit flera förlag? Bäst är nog Shelly då de kommunicerar trådlöst och har prylar både för stickpropp och fast anslutna en- och trefasapparater. Håller man sig till en tillverkare så får man all statistik samlad på ett ställe.
Du kommer inte att få några förslag på mätning av fast anslutna apparater som inte kräver installation av elektriker. Men om du frågar hur man installerar den fast anslutna mätaren själv kommer du säkerligen få bra svar.
Om du skall mäte t ex VVB så är den troligen ensam på sin grupp och du kan mäte på den gruppen i elcentralen.P Peobjörn skrev:Sorry, jag har bara inte uppfattat att några av förslagen mäter förbrukning på en enskild installation med fast inkoppling. Jag tyckte mig se att jag fått förslag på mäta på grupp i elcentralen, mäta direkt i vägguttag och mätning som kräver installation av elektriker. Någon skrev specifikt att apparaterna med magnetklämma inte mäter en kabel utan bara enskilda ledare. Osv. Men det kan vara jag som kan för lite om elinstallationer och bara inte begripit. Men jag tänker att jag tar alla snälla människors tips i den här tråden och sätter i händerna på någon elektriker som kan "översätta", så jag är åndå tacksam![]()
För kyl, frys, disk, tvätt o s v går det bra att sätta en mätare i vägguttaget.
Du har fått flera förslag på enheter som mäter "förbrukning på en enskild installation med fast inkoppling"P Peobjörn skrev:Sorry, jag har bara inte uppfattat att några av förslagen mäter förbrukning på en enskild installation med fast inkoppling. Jag tyckte mig se att jag fått förslag på mäta på grupp i elcentralen, mäta direkt i vägguttag och mätning som kräver installation av elektriker. Någon skrev specifikt att apparaterna med magnetklämma inte mäter en kabel utan bara enskilda ledare. Osv. Men det kan vara jag som kan för lite om elinstallationer och bara inte begripit. Men jag tänker att jag tar alla snälla människors tips i den här tråden och sätter i händerna på någon elektriker som kan "översätta", så jag är åndå tacksam![]()
Alla sådana är behörighetskrävande eftersom det är just en fast installation.
Att förslagen hamnar i elcentralen är för att om man ska mäta ordentligt så måste enheten vara kopplad till varje fas den mäter på + nolla. Och du har oftast inte så bra möjlighet till det på nåt bättre ställe än just elcentralen