Ovdimus
M merbanan skrev:
Rent elektriskt så går det ju som Bo skriver att koppla 2 faser till en last samt 1 fas + nolla till en annan. Så formalian med 4 st ledningar i texten kan ju tolkas som att den uppfylls detta scenario. Strömmen kommer att gå genom alla dessa. Men är detta verkligen att tolka som en krets? Är det inte flera flera kretsar som råkar dela nolla? Min tes är att flerfasgrupp != flerfaskrets.

(Jag förstår fysiken men nu är vi ju ute i tolkning av text vilket för mig är ett stort nöje.)
Mycket bra fråga!

Du har rätt i att det i praktiken ofta handlar om flera separata enfasiga laster som delar neutralledare och att det kanske inte är en flerfaskrets i strikt mening.

Men i just normen används begreppet “krets” ganska brett. I kapitel 523.6 ledningars belastning och värmeutveckling står det:

”Till antalet ledare i en krets räknas de som överför en belastningsström.”

Det är alltså förläggningssammanhanget som styr inte om det är en och samma last eller flera grupper.

Så även om det rent funktionellt är olika laster/”kretsar”, så räknas de tillsammans när det gäller förläggning i rör, eftersom de tillsammans orsakar värme. Därför gäller reduktionsfaktorn i Tabell B.52.17 så snart fler än tre ledare är belastade samtidigt i samma rör eller kanal.

Kort sagt: inte nödvändigtvis en krets men ändå en gemensam termisk enhet enligt normen. 😊

Ovdimus
H HenrikHuslöse skrev:
Detta är fullständigt fel.
Jag dör....

Då är det möjligt att du tolkar det annorlunda än Elsäkerhetsverket och SEK Handbok 444.

I både SS 436 40 00 avsnitt 523.6.2 och dess kommentar i SEK Handbok 444 står det uttryckligen att:

"När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas strömmar ska ledararean väljas utgående från den högsta linjeströmmen."

Det avser just flerledarkablar, inte separata ledare i rör, vilket bekräftas av att andra avsnitt som 523.6.3 särskiljer rörförläggning och hänvisar till tabell B.52.17 för fler än tre belastade ledare.

Har du en källa som visar att 523.6.2 skulle gälla även vid förläggning av 5 × FK 2,5 mm² i rör? Jag är öppen för att läsa det men enligt min tolkning och SEK:s är det två olika scenarier med olika regler. 😉🕊️

Redigerat:
Ovdimus
B bhus2021 skrev:
Jag tror Ovdimus tänker typ som likström, att de tre fasernas ström går från elcentralen och måste sedan alla tre gå tillbaka till centralen genom nolledaren, men växelspänning i tre faser funkar ju inte så.
Nej, jag är helt med på att det inte fungerar som likström, och jag utgår inte ifrån att all ström ”måste gå tillbaka” i nollan.

Det jag pratar om och som normen tar höjd för är verkliga förläggningar där flera enfaslaster är kopplade mellan olika faser och neutralledaren, och där man därmed faktiskt kan få fyra belastade ledare i samma rör, samtidigt. Det här har mindre med växelströmsförståelse i sig att göra, och mer med hur olika laster påverkar aktuell strömfördelning i ledarna.

Det är också exakt det SS 436 40 00, tabell B.52.17 reglerar: om fler än tre ledare kan vara belastade samtidigt, ska reduktionsfaktor användas oavsett Kirchhoff och balans.

Det handlar alltså om installationspraktik, inte en missuppfattning av strömriktning

Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodå, det är vad du försöker göra.
Det är liksom inte så att ss4364000 skrevs först och sen kom fysik och naturlagar och var tvungna att passa in mot normen.

Utan tvärtom så finns fysiken och naturlagarna, och standarden skrevs utifrån dessa naturlagar med syfte att förenkla det dagliga arbetet (samt, då mycket avhandlar helt andra saker, skapa hyggligt säkra elinstallationer).

Men du använder standarden på något slags vis för att bevisa att fysiken inte är som den är.
Nej, jag försöker inte ”bevisa” att fysiken inte gäller jag följer normen eftersom det är den som styr hur vi ska installera i praktiken.

Fysikens lagar gäller alltid, såklart men det är inte fysikens lagar man går efter när man ska avgöra om 5 FK i rör kräver reduktion eller inte. Då är det normen som gäller, och den utgår från att flera samtidiga belastningar kan förekomma, vilket just är hela poängen med kravet i B.52.17.

Det är alltså inte ett ifrågasättande av fysik utan ett efterlevande av standard

Ovdimus Ovdimus skrev:
Kort sagt: inte nödvändigtvis en krets men ändå en gemensam termisk enhet enligt normen. 😊
Hade vi inte lagt det fysikaliska åt sidan?
Ovdimus Ovdimus skrev:
Det stycke du citerar 523.6.2 gäller flerledarkabel, alltså kabel med sammantvinnade eller integrerade ledare i ett gemensamt hölje som EQLQ, EXQ, Rekaflex
Vad är skillnaden mellan en flerledarkabel och en slang med flera ledare i? Uppfyller dessa inte mångt och mycket samma egenskaper? Jag vill påstå att det är att klassa som en kabel.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Det är också exakt det SS 436 40 00, tabell B.52.17 reglerar: om fler än tre ledare kan vara belastade samtidigt, ska reduktionsfaktor användas oavsett Kirchhoff och balans.
Detta är, som redan påtalats av ett flertal personer, fel.

• Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
A
Har du koll på vektoraddition Ovdimus? Jag tycker det är ett enkelt sätt att åskådliggöra detta i alla fall. Här är två bilder från ett inlägg av Bo Siltberg jag sparat ur gammal tråd här. Hoppas det hjälper lite.

• Illustration av vektoraddition med tre faser; pilar visar strömmar i neutralledaren, där summa av L1, L2 och L3 visas som jämnt balanserade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Visardiagram som visar två faser och neutralledare, med vektorer och vinklar som illustrerar strömförhållanden i ett elnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Det stycke du citerar 523.6.2 gäller flerledarkabel, alltså kabel med sammantvinnade eller integrerade ledare i ett gemensamt hölje som EQLQ, EXQ, Rekaflex

I den typen av kabel kan viss värmekompensation ske, eftersom obalansen i linjeströmmarna leder till att någon fasledare blir mindre belastad när neutralen är mer belastad. Då och endast då kan man välja area utifrån högsta linjeström.

M merbanan skrev:
Hade vi inte lagt det fysikaliska åt sidan?

Vad är skillnaden mellan en flerledarkabel och en slang med flera ledare i? Uppfyller dessa inte mångt och mycket samma egenskaper? Jag vill påstå att det är att klassa som en kabel.

Uppenbarligen anser @Ovdimus att det är olika fysikaliska regler beroende på om det sitter en mantel eller VP-rör runt ledarna.

• Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Men det vi pratar om här är inte den elektriska summan av strömmar eller om säkringarna gör sitt jobb, utan hur många ledare som samtidigt kan vara strömförande och därmed bidra till värmeutveckling i ett rör eller en kabel.
Men om summan av strömmarna aldrig kan bli större än fasströmmarna så kan det väl inte heller bli större total värmeutveckling om strömmen i nollan är 10 eller 0 A?
Eller menar du att det blir varmare för att en del av strömmen flyttar från en fasledare till nolledaren?

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Med tanke på alla tokigheter i tråden är jag förvånad att ingen föreslagit att använda 1,5 mm2 H07V2-K avsäkrat till 16A ännu. Skjut ner den om ni kan 😉

A
Korrektionsfaktorerna i 52b.17 används för att beräkna den uppvärmning kablar i ett lager har när de förläggs brevid varandra. De kommer då värma upp varandra en del vilket man tar höjd för där.

Man räknar med kontinuerlig belastning i elinstallationsreglerna. Det är bra då får man med värsta scenariot. I verkligheten är det sällan alla kablar man förlägger brevid varandra belastas konstant maximalt.

Redigerat:
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller menar du att det blir varmare för att en del av strömmen flyttar från en fasledare till nolledaren?
Den blir faktiskt kallare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus
useless useless skrev:
Men om summan av strömmarna aldrig kan bli större än fasströmmarna så kan det väl inte heller bli större total värmeutveckling om strömmen i nollan är 10 eller 0 A?
Strömmen i sig ökar inte totalt sett, det har du rätt i men värmeutvecklingen beror inte bara på summan av strömmarna, utan på hur många ledare som är strömförande samtidigt.

När fler ledare bär ström tre faser + en neutral vid obalans, så finns det fler punkter i röret där värme alstras (I²R), och det påverkar kylningen. Det är därför normen kräver reduktionsfaktor när >3 ledare är belastade för att undvika överhettning även om summaströmmen inte ökar.

Det är inte att det blir mer ström totalt, utan att fler ledare delar på värmeutvecklingen, vilket påverkar möjligheten att avleda värmen...

Ovdimus
useless useless skrev:
Uppenbarligen anser @Ovdimus att det är olika fysikaliska regler beroende på om det sitter en mantel eller VP-rör runt ledarna.
Nej, det handlar inte om olika fysik utan om olika värmeavledningsförutsättningar, vilket också normen tar höjd för. Det är därför SS 436 40 00 gör en tydlig skillnad mellan flerledarkabel och separata ledare i rör.

I en kabel som Rekaflex eller EXQ finns termisk kontakt mellan ledarna och omgivningen på ett annat sätt än i ett rör med flera FK. Det gör att en viss värmekompensation kan ske vid obalans därav undantaget i 523.6.2.

I rör däremot, särskilt trånga, sker värmeuppbyggnaden mer lokalt kring varje enskild ledare, och det kräver reduktion enligt tabell B.52.17 när fler än tre ledare belastas.

Så nej, det är inte olika fysik det är bara korrekt tillämpad norm utifrån olika förläggningssätt.....

Ovdimus
H HenrikHuslöse skrev:
Detta är, som redan påtalats av ett flertal personer, fel.
Jag förstår att det här väcker reaktioner, men jag vill gärna klargöra varför jag vidhåller att det inte är fel enligt SS 436 40 00

I bilaga B, tabell B.52.17 som refereras i 523.6.1 och 523.6.3 står det uttryckligen:

"Om fler än tre ledare kan vara belastade samtidigt, ska omräkningsfaktor tillämpas."

Det gäller oavsett om det är en trefasgrupp med delad nolla, eller flera enfasgrupper i samma rör. Det står ingenstans att Kirchhoffs lag eller balansfrågan upphäver detta krav tvärtom. Syftet är att hantera värmeutveckling vid samtidig belastning av flera ledare, inte att reglera summaströmmar.

Därför: om fyra ledare kan vara strömförande samtidigt L1, L2, L3 och N, ska reduktionsfaktor enligt B.52.17 användas. Det är vad normen säger.

Vill någon visa var normen uttryckligen undantar detta scenario, är jag öppen men tills dess följer jag normen som den är skriven

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.