24 413 läst ·
387 svar
24k läst
387 svar
Kan man dra 2,5 FK för trefas i ett 16 rör?
Du har fel, förOvdimus skrev:
Jag uppfattar det här mer som en distraktion än ett relevant bidrag. Jag har redan hänvisat till SS 436 40 00, punkt 523.6 och tabell B.52.17 standarden är tydlig nog i detta fall.
Om du har ett sakligt motsägande resonemang eller en annan normtext att visa, så tar jag gärna en ny teknisk diskussion. Men om det bara är retorik eller antydningar, är jag inte intresserad av att fortsätta på den banan
SS436 40 00
523.6.2
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas
strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den
värme som produceras av en eller flera av linjeledarna. I detta fall ska ledararean väljas utgående från
den högsta linjeströmmen.
Klart, tydligt
Jodå, du har fel.
Nej jag har aldrig påstått att normen går före fysiken. Jag har sagt att normen bygger på fysikens lagar, men med syftet att förenkla och standardisera säkerhetsmarginaler i praktiken.Mikael_L skrev:
Jodå, det är vad du försöker göra.
Det är liksom inte så att ss4364000 skrevs först och sen kom fysik och naturlagar och var tvungna att passa in mot normen.
Utan tvärtom så finns fysiken och naturlagarna, och standarden skrevs utifrån dessa naturlagar med syfte att förenkla det dagliga arbetet (samt, då mycket avhandlar helt andra saker, skapa hyggligt säkra elinstallationer).
Men du använder standarden på något slags vis för att bevisa att fysiken inte är som den är.
Det handlar alltså inte om att bevisa något om “hur fysiken fungerar” det handlar om att följa de regler som gäller när man dimensionerar kablage för verkliga installationer.
Det är just därför Elinstallationsreglerna ibland föreskriver konservativa antaganden: för att man i fält inte alltid har perfekta balanserade laster, konstant ström, kontrollerad miljö eller obegränsad kylning.
Så jag står fast vid att när flera ledare kan vara strömförande i en gemensam kanalisation oavsett exakt lastprofil så säger normen att vi ska använda reduktionsfaktor enligt tabell B.52.17.
Det är inte en värdering, inte en feltolkning, inte ett fysikfel det är bara att följa det som faktiskt står.
Jag har inget behov av att ha sista ordet men jag tycker det är viktigt att vara noggrann när man diskuterar säkerhet, särskilt när andra kanske läser och bygger vidare på det som sägs här ,🕊️
Men du har fel, dags att pudla, för att
SS436 40 00
523.6.2
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas
strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den
värme som produceras av en eller flera av linjeledarna. I detta fall ska ledararean väljas utgående från
SS436 40 00
523.6.2
Kan du @Ovdimus förklara vad som är fel med:
523.6.2
523.6.2
Det stycke du citerar 523.6.2 gäller flerledarkabel, alltså kabel med sammantvinnade eller integrerade ledare i ett gemensamt hölje som EQLQ, EXQ, RekaflexMikael_L skrev:
Du har fel, för
SS436 40 00
523.6.2
Klart, tydligt
Jodå, du har fel.
I den typen av kabel kan viss värmekompensation ske, eftersom obalansen i linjeströmmarna leder till att någon fasledare blir mindre belastad när neutralen är mer belastad. Då och endast då kan man välja area utifrån högsta linjeström.
Men jag har hela tiden talat om förläggning i rör, t.ex. 5 st FK 2,5 mm² i 16 mm flexrör, vilket normen behandlar separat. Då gäller:
Reduktionsfaktor enligt tabell B.52.17 eftersom fler än tre belastade ledare förläggs tillsammans
Det anges uttryckligen att detta gäller oavsett om ledarna är i kabel, kanal eller rör
Så 523.6.2 gäller inte det scenario vi diskuterat här, vilket gör att din slutsats att jag har fel inte stämmer i det här sa
mmanhanget.
Vill du att jag förtydligar skillnaden mellan förläggning av en flerledarkabel och flera enledare i rör?Mikael_L skrev:
Men du har fel, dags att pudla, för att
SS436 40 00
523.6.2
Det verkar som att det är just där våra resonemang skiljer sig, och det påverkar hur man tolkar både 523.6.2 och behovet av reduktionsfaktor enligt tabell B.52.17
Vill du att jag förtydligar skillnaden mellan förläggning av en flerledarkabel och flera enledare i rör?Mikael_L skrev:
Kan du @Ovdimus förklara vad som är fel med:
523.6.2
Det verkar som att det är just där våra resonemang skiljer sig, och det påverkar hur man tolkar både 523.6.2 och behovet av reduktionsfaktor enligt tabell B.52.17 😁🕊️
Du som gillar standarden kan ju även kommentera vad detta betyder:Ovdimus skrev:
Det stycke du citerar 523.6.2 gäller flerledarkabel, alltså kabel med sammantvinnade eller integrerade ledare i ett gemensamt hölje som EQLQ, EXQ, Rekaflex
I den typen av kabel kan viss värmekompensation ske, eftersom obalansen i linjeströmmarna leder till att någon fasledare blir mindre belastad när neutralen är mer belastad. Då och endast då kan man välja area utifrån högsta linjeström.
Men jag har hela tiden talat om förläggning i rör, t.ex. 5 st FK 2,5 mm² i 16 mm flexrör, vilket normen behandlar separat. Då gäller:
Reduktionsfaktor enligt tabell B.52.17 eftersom fler än tre belastade ledare förläggs tillsammans
Det anges uttryckligen att detta gäller oavsett om ledarna är i kabel, kanal eller rör
Så 523.6.2 gäller inte det scenario vi diskuterat här, vilket gör att din slutsats att jag har fel inte stämmer i det här sa
mmanhanget.
523.2
Fordringarna i avsnitt 523.1 anses uppfyllda om strömmen i kablar och isolerade ledare utan armering
inte överstiger värdena i tabellerna i bilaga 52B med hänvisning till förläggningssätten i tabell 52A.3
och med hänsyn tagen till omräkningsfaktorerna i bilaga 52B.
Det är precis det jag har utgått ifrån.Mikael_L skrev:
Du som gillar standarden kan ju även kommentera vad detta betyder:
523.2
Fordringarna i avsnitt 523.1 anses uppfyllda om strömmen i kablar och isolerade ledare utan armering
inte överstiger värdena i tabellerna i bilaga 52B med hänvisning till förläggningssätten i tabell 52A.3
och med hänsyn tagen till omräkningsfaktorerna i bilaga 52B.
523.2 säger att fordringarna i 523.1 anses uppfyllda om man använder:
Tabellerna i bilaga 52B för strömförmåga
Hänsyn till förläggningssätt enligt tabell 52A.3
Och omräkningsfaktorer enligt bilaga 52B tabell B.52.17
Så när jag säger att man vid fem FK-ledare i ett rör ska använda reduktionsfaktor 0,75, så är det just en direkt tillämpning av 523.2 i kombination med 523.6 och bilaga B.
Det är alltså ingen motsättning här utan ett exempel på att jag faktiskt följer precis den väg normen anvisar
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Men det stämmer fortfarande att strömmen inom dom olika perioderna kommer minska, respektive öka i linjeledare och nollledare därav summeras inte alla strömmar utan dom tar delvis ut varandra det samma med den temperatur och värme som dom avger.
Helt sant att strömmarna i linje-och neutralledare i ett trefassystem kan ta ut varandra delvis, både elektriskt och termiskt, i vissa scenarier.Panor82 skrev:
Men normen SS 436 40 00är säkerligen skriven för att ge en enhetlig och säker tillämpning även vid varierande drift och okända framtida förutsättningar.
Därför säger den att man ska använda reduktionsfaktor vid fler än tre belastade ledare i gemensam förläggning oavsett om viss värmekompensation uppstår eller inte.
Så iinget jag sagt strider mot fysiken. Jag har bara konsekvent förhållit mig till hur normen är tänkt att användas i praktiken
Ja värmen sjunker ju t.o.m lite, då värmeeffekten sprids på 4 ledare istället för 3.Panor82 skrev:
Men det är inget att hålla på och räkna på, bara en liten liten bonus.
Precis så och just för att det inte är något man ska hålla på och räkna på i praktiken, så har normen valt en tydlig gräns:Mikael_L skrev:
Fler än tre belastade ledare = använd reduktionsfaktor Tabell B.52.17
Det handlar inte om att någon har räknat "fel", utan om att göra det enkelt att göra rätt.
Tack för samtalet, nu lämnar jag över stafettpinnen till nästa! 😊
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Detta är fullständigt fel.Ovdimus skrev:
Det stycke du citerar 523.6.2 gäller flerledarkabel, alltså kabel med sammantvinnade eller integrerade ledare i ett gemensamt hölje som EQLQ, EXQ, Rekaflex
Rent elektriskt så går det ju som Bo skriver att koppla 2 faser till en last samt 1 fas + nolla till en annan. Så formalian med 4 st ledningar i texten kan ju tolkas som att den uppfylls detta scenario. Strömmen kommer att gå genom alla dessa. Men är detta verkligen att tolka som en krets? Är det inte flera flera kretsar som råkar dela nolla? Min tes är att flerfasgrupp != flerfaskrets.Ovdimus skrev:
(Jag förstår fysiken men nu är vi ju ute i tolkning av text vilket för mig är ett stort nöje.)