Panor82
Ovdimus Ovdimus skrev:
kopplade mellan olika faser och nolla, vilket kan ge obalanserad belastning över flera faser samtidigt och därmed även ström i neutralledaren.
Nu får du gärna förklara och rita för mig hur du tänker dig att man i en trefasmatning där du belaster dom tre olika faserna med olika belastningar utan övertoner som ger en högre ström i nollledaren och där motsvarande inte minskat i någon fasledare?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Kirchhoffs första lag är ju som sagt rätt bra att tänka på, för då inser man ju även att fasvridning och övertoner summerar på samma vis, vi kan vare skapa eller förstöra ström i kretsen.
Så den totala överförda strömmen och effekten kan aldrig öka.

Men det finns ju ändå en intressant sak här.
Man brukar ju snacka om problem med hög ström i nollan om det är en god andel av 3'e övertonen (och 9'e också förstås osv)

Och detta beror på att med 3'e övertonen så har vi inte längre 120° fasskillnad mellan de tre övertonströmmarna, så i detta fall summerar de istället för att ta ut varandra.

Så detta blir en nollföljdsström, vilket är problematiskt, det är inte endast ev överbelastning av nollan som är problem, utan det (har jag för mig) ställer till en del otyg i transformatorerna.

edit:
Jag hittade en bra bild som visar varför 3'e övertonen summerar ström i nollan, istället för att ta ut den.
Diagram som visar hur tredje och grundtoner påverkar fas A, B och C i en elektrisk krets, och hur tripplarmonik summeras i nollan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Jag tror Ovdimus tänker typ som likström, att de tre fasernas ström går från elcentralen och måste sedan alla tre gå tillbaka till centralen genom nolledaren, men växelspänning i tre faser funkar ju inte så.

Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kirchhoffs första lag är ju som sagt rätt bra att tänka på, för då inser man ju även att fasvridning och övertoner summerar på samma vis, vi kan vare skapa eller förstöra ström i kretsen.
Så den totala överförda strömmen och effekten kan aldrig öka.

Men det finns ju ändå en intressant sak här.
Man brukar ju snacka om problem med hög ström i nollan om det är en god andel av 3'e övertonen (och 9'e också förstås osv)

Och detta beror på att med 3'e övertonen så har vi inte längre 120° fasskillnad mellan de tre övertonströmmarna, så i detta fall summerar de istället för att ta ut varandra.

Så detta blir en nollföljdsström, vilket är problematiskt, det är inte endast ev överbelastning av nollan som är problem, utan det (har jag för mig) ställer till en del otyg i transformatorerna.

edit:
Jag hittade en bra bild som visar varför 3'e övertonen summerar ström i nollan, istället för att ta ut den.
[bild]
Absolut, och där är vi helt överens. Kirchhoffs lag gäller, och totalström och effekt i kretsen kan så klart inte skapas ur tomma intet. Det är viktigt att förstå att 3:e övertonen ger nollföljdsströmmar som adderar i neutralledaren istället för att ta ut varandra, vilket är ett verkligt problem i vissa miljöer.

Men det vi diskuterat tidigare handlar inte så mycket om att summera strömmar rätt, utan om hur många ledare som faktiskt kan bära ström samtidigt i en viss fysisk förläggning och därmed påverkar temperaturen i rör eller kabel.

Det är det som Elinstallationsreglerna försöker skydda mot genom att säga:
“Om fler än tre ledare kan vara belastade, använd reduktionsfaktor”
och inte: “Om Kirchhoff är uppfylld, så är allt lugnt”.

Jag tror egentligen vi är ganska nära varandra i sak. Skillnaden ligger mest i om man tycker att normen är för konservativ eller ej. Men följer man den strikt vilket är min utgångspunkt här, så är det tydligt vad som gäller när fler än tre ledare kan vara belastade, oavsett om det sker samtidigt varje sekund eller växlar över tid.

Skönt att vi kunde landa i lite kretslära till slut betydligt trevligare än att diskutera vem som borde “lära sig mer” 😉

Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Ja i stycket som handlar om Parallellkopplade ledare.
Jag hoppas inte att du krånglar till det med parallellkopplade ledare när du installerar laddboxar, då har du isåfall lite mer att jobba på ...
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag tror egentligen vi är ganska nära varandra i sak. Skillnaden ligger mest i om man tycker att normen är för konservativ eller ej. Men följer man den strikt vilket är min utgångspunkt här, så är det tydligt vad som gäller när fler än tre ledare kan vara belastade, oavsett om det sker samtidigt varje sekund eller växlar över tid.
Nej, vi är inte alls nära varandra i sak.
Jag hävdar fortfarande att det är tokfel att räkna på annat än tre belastade ledare i en sådan här trefasmatning.
Det du skriver skulle dessutom ställa hela Sveriges elektrikerbransch på huvudet, tror du att du har mer rätt än alla elinstallationsföretag i landet?

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du tänker fortfarande galet.
För alla möjliga blandningar av 230 och 400V enfaslaster samt 400V trefaslaster kommer aldrig att resultera i högre total ström och värmeutveckling än max ström i 3 belastade ledare.

Det är enkelt att inse om man tänker på Kirchhoffs första lag (Kirchhoffs strömlag).

Det går att tänka på ytterligare ett sätt.
Tänk att vi har tre st 16A säkringar på en trefasgrupp, vid en viss överström löser dessa.
Fundera ut ett sätt att lura ut ytterligare ström och effekt från dessa tre säkringar, för det är ju det du försöker påstå, att säkringarna inte längre ger det skydd de ska.
Jag förstår vad du försöker säga och du har helt rätt i att den totala strömmen i kretsen är begränsad av säkringarna, och att Kirchhoffs lag gäller. Det har jag inte ifrågasatt en enda gång.

Men det vi pratar om här är inte den elektriska summan av strömmar eller om säkringarna gör sitt jobb, utan hur många ledare som samtidigt kan vara strömförande och därmed bidra till värmeutveckling i ett rör eller en kabel.

SS 436 40 00 (utg. 4.1) är mycket tydlig här:

I punkt 523.6 anges att ledare som överför belastningsström ska räknas in

Om belastningen är obalanserad, eller faser används växelvis (t.ex. olika laster på L1-N, L2-N, L3-N), så är även neutralledaren strömförande

Då ska man enligt tabell B.52.17 använda reduktionsfaktor för >3 belastade ledare i rör

Det handlar alltså inte om att “lura ut mer ström ur säkringarna”, utan om att dimensionera rätt för att undvika värmeackumulation i tät förläggningvilket är ett reellt problem oavsett hur säkringen är dimensionerad.

Du kan ha tre 16 A-säkringar som inte löser ut, men ändå ha förhöjd kabeltemperatur om du har fem ledare tätt i ett 16 mm rör som alla leder ström då och då
exakt det som normen försöker ta höjd för.

Så ja Kirchhoff gäller. Men det gör SS 436 40 00 också. 😊

Ovdimus
Panor82 Panor82 skrev:
Nu får du gärna förklara och rita för mig hur du tänker dig att man i en trefasmatning där du belaster dom tre olika faserna med olika belastningar utan övertoner som ger en högre ström i nollledaren och där motsvarande inte minskat i någon fasledare?
Jag har aldrig påstått att strömmen i N blir större än i faserna i ett balanserat system utan övertoner.

Men vid obalanserad belastning, vilket är vanligt när du har olika enfaslaster på L1–N, L2–N och L3–N som ofta sker i bostäder eller t.ex. vid elbilsladdning med växlande faser, så kommer det att gå ström i neutralledaren ibland nära samma nivå som i en av faserna, särskilt om belastningen är mycket sned.

Och när det sker när fler än tre ledare är strömförande samtidigt i samma rör eller kanal så kräver Elinstallationsreglerna att man tar höjd för det termiskt se tabell B.52.17

Så det handlar inte om att N skulle vara “överbelastad” eller ha högre ström än faserna utan att den är strömförande, och att den därför räknas som en belastad ledare enligt 523.6, vilket påverkar hur man dimensionerar installationen.

Det är inte en konstig tanke egentligendet är bara normen som försöker vara konsekvent och robust även vid varierande l
astfall.

Mikael_L
Bosse, hade inte du en länk till något sånt där elkretssimuleringsprogram?
Jag tror att det finns en här som kanske skulle ha lite nytta av den länken.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Ovdimus
GK100 GK100 skrev:
Du faller ständigt ner i samma grop och har trasslat in dig i en salig blandning av både riktiga och neråt till helt felaktiga påståenden som inte summerar eller kan användss samtidigt till några vettiga resonemang. Ditt andra stycke här är precis som vissa tidigare på samma tema och med samma felslut. Som Mikael skriver backa lite och sätt dig bättre in i frågorna kom sen in med underbyggda funderingar det är alltid bra och intressant.

Att se din åberopade standard som något likt en lårobok täckande ens rudimentär ellära eller elteknik allmänt är knappast vettigt och inget du rubbar de mer intresserade på forumet genom att rapa upp gång på gång.

Där du bör fundera på detta i vardagen som montör/installatör är istället tex fall där man i enfasmatade anläggningar drar in flera grupper i samma kanalisation eller tänker sig L1-L2-N även där. Närliggande är även fällor där renoveringar görs förberedda för trefasmatning men står kvar över tiden som enfas och så görs något oövertänkt jobb där. Det du kan fundera på även i dessa fall är vad en i princip max 25 A stigare kan åstadkomma i verklig fara termiskt oavsett om man gör fel och misshandlsr maximalt. Du kan också när du är mer flygfärdig och släppt greppet lite om olika normer se på marginalerna i dessa tabeller och tumregler.
Jag tackar för dina synpunkter, men det hade varit betydligt mer givande med saklig respons på vad som anses vara fel, än generella omdömen om hur jag tänker.

Jag har inte försökt göra normen till en lärobok i ellära, utan jag har konsekvent hållit mig till vad som faktiskt står i SS 436 40 00 särskilt i:

523.6 om belastade ledare

Tabell B.52.17 om reduktionsfaktor vid >3 belastade ledare i kanalisation

Dessa är inte mina åsikter, utan etablerade riktlinjer för dimensionering oavsett om man tycker de är konservativa eller ej.

Och nej, jag har aldrig sagt att någon liten installation kommer brinna upp av ett enstaka felval. Men det är just det normen är till för: att ge en säkerhetsmarginal som tar hänsyn till värsta fallet, variationer över tid, och praktiska förhållanden i fält även vid flera belastade ledare i samma rör.

Jag är alltid öppen för att lära mig mer men då behöver man peka på vilket konkret tekniskt påstående som är fel, inte bara ge generella råd om att "släppa greppet" om normen

Ovdimus Ovdimus skrev:
Absolut, och där är vi helt överens. Kirchhoffs lag gäller, och totalström och effekt i kretsen kan så klart inte skapas ur tomma intet. Det är viktigt att förstå att 3:e övertonen ger nollföljdsströmmar som adderar i neutralledaren istället för att ta ut varandra, vilket är ett verkligt problem i vissa miljöer.

Men det vi diskuterat tidigare handlar inte så mycket om att summera strömmar rätt, utan om hur många ledare som faktiskt kan bära ström samtidigt i en viss fysisk förläggning och därmed påverkar temperaturen i rör eller kabel.

Skönt att vi kunde landa i lite kretslära till slut betydligt trevligare än att diskutera vem som borde “lära sig mer” 😉
Nu är du där igen med tydliga missuppfattningar och fel. Lyd råden att bättre sätta dig in i sakerna återkom sen.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bosse, hade inte du en länk till något sånt där elkretssimuleringsprogram?
Jag tror att det finns en här som kanske skulle ha lite nytta av den länken.
Jag uppfattar det här mer som en distraktion än ett relevant bidrag. Jag har redan hänvisat till SS 436 40 00, punkt 523.6 och tabell B.52.17 standarden är tydlig nog i detta fall.

Om du har ett sakligt motsägande resonemang eller en annan normtext att visa, så tar jag gärna en ny teknisk diskussion. Men om det bara är retorik eller antydningar, är jag inte intresserad av att fortsätta på den banan

Fairlane
H HenrikHuslöse skrev:
Med tanke på effektavgifterna blir väl 3x6A det normala framöver. Känns ovärt med kabel som klarar 40A...
Då kör jag det vanliga "det beror väl på hur effektavgiften är utformad?", dvs om effekten under helgen inte räknas exempelvis så finns inte något skäl att begränsa sig till 3x6A av det skälet..

Ett annat scenario som jag själv glömde bort, men blev påmind om häromdagen, är när man har egna solceller. Då kan man vilja ladda ned högre effekt, utan att det påverkar effektavgiften.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte bara transformatorer utan alla EM-maskiner som motorer och generatorer osv.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag har inte försökt göra normen till en lärobok i ellära, utan jag har konsekvent hållit mig till vad som faktiskt står i SS 436 40 00 särskilt i:
Jodå, det är vad du försöker göra.
Det är liksom inte så att ss4364000 skrevs först och sen kom fysik och naturlagar och var tvungna att passa in mot normen.

Utan tvärtom så finns fysiken och naturlagarna, och standarden skrevs utifrån dessa naturlagar med syfte att förenkla det dagliga arbetet (samt, då mycket avhandlar helt andra saker, skapa hyggligt säkra elinstallationer).

Men du använder standarden på något slags vis för att bevisa att fysiken inte är som den är.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja i stycket som handlar om Parallellkopplade ledare.
Jag hoppas inte att du krånglar till det med parallellkopplade ledare när du installerar laddboxar, då har du isåfall lite mer att jobba på ...

Nej, vi är inte alls nära varandra i sak.
Jag hävdar fortfarande att det är tokfel att räkna på annat än tre belastade ledare i en sådan här trefasmatning.
Det du skriver skulle dessutom ställa hela Sveriges elektrikerbransch på huvudet, tror du att du har mer rätt än alla elinstallationsföretag i landet?
Jag uppskattar att du är tydlig men jag har aldrig sagt att man ska krångla med parallellkopplade ledare i en laddbox. Det jag hänvisat till gäller inte 523.7, utan 523.6 i Elinstallationsreglerna, som handlar om antal belastade ledare i en krets.

Där står:

“Till antalet ledare i en krets räknas de som överför en belastningsström. Om det kan antas att ledarna i en flerfaskrets belastas symmetriskt behöver ingen hänsyn tas till neutralledaren.”

Och det är just det som är min poäng:
När vi inte kan anta symmetrisk belastning vid växlande enfasladdning, obalanserade grupper, framtida ändringar i last, då ska neutralledaren räknas som belastad och enligt tabell B.52.17 används reduktionsfaktor.

Det handlar inte om att jag tror att jag vet mer än alla elfirmor i landet utan om att jag väljer att följa normen strikt och hellre överspeca en kabel än underdimensionera.

Hur branschen ibland hanterar sådant i praktiken är en annan diskussion men den förändrar inte vad som faktiskt står i reglerna.

Jag lämnar det där tror alla som läser tråden själva ser skillnaden mellan sak och attityd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.