Hej,
Vi ska förmodligen låta installera en laddbox inom kort på vårat garage. Laddboxen ska tydligen ha trefas och säkras med tre 16A säkringar.
Nu är jag lite allergisk mot utanpåliggande eldragningar. Men då jag byggt garaget själv hade jag för mig att jag var hyfsat frikostig med flexrör i väggarna.
Jag hittade nu ett ledigt 16 flexrör som jag tror kan användas, hade tom sparat en nylånlina i som dragtråd.
Men då det handlar trefas och 2,5 FK så blir det säkert tight.
Vet någon om det ens går att förlägga fem sådana kablar i ett 16-rör och om det är lagligt? Kanske krävs det 20-rör enligt lagen?
Mvh
Fredrik

20 måste du ha

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Det är mot rekommendationen med 5 st FK 2,5 i VP16 men det är inte förbjudet att prova.

• Tabell med rekommenderad VP-rörstorlek för olika antal ledare och ledararea i kvadratmillimeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Av erfarenhet, som förvisso är sedan tidigt 90-tal, vet jag att det går "en kort bit", typ. Moderna trådar gör det nog lättare, men är det slang och inte rör blir det svårare. Bara att prova.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Får du in ledarna i röret så är det lagligt.

Men visst kan det bli fantastiskt trångt, men är det inga skarpa böjar, så kan det gå.
Tänk på att det måste vara rör ända fram, och helst in någon mm, till/i laddboxen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En annan sak som påverkar, är om det är slät insida i slangen. Om så är fallet har du nog ganska goda möjligheter att lyckas, om det inte är alltför långt, och/eller för många kraftiga böjar.
Är det däremot räfflad insida, liksom utsidan blir det nog mycket svårt, det inte är väldigt kort och rakt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ett tips är att dra ut trådarna, sträck dem raka, se till att de inte har några kinkar och ha någon som hjälper till och ser till att de går parallellt in i röret och skjuter på lite.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
FQ/FK finns från olika tillverkare, vissa tillverkare har bättre glid än andra. Utöver det så kabelsmörj och räkna på om jordledaren kan gå ner till 1.5mm2 så är det så bra förutsättningar som det kan bli.

Allt detta faller under hantverk så man behöver nog prata med en erfaren kabeldragare på plats för att få ett vettigt utlåtande på om det är möjligt.

Om man har en dragfjäder kan man ju prova själv lite för att se om det är värt att försöka

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
En annan sak som påverkar, är om det är slät insida i slangen.
Rör är oftast rätt släta...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
M merbanan skrev:
... Utöver det så kabelsmörj och räkna på om jordledaren kan gå ner till 1.5mm2 så är det så bra förutsättningar som det kan bli.
Ja det där är en sak som få vet om, man kan alltid gå ner till 1,5 mm2 skyddsjord trots 2,5mm2 fasledare och 16A säkring.
Villkoret för automatisk frånkoppling inom 0,8 sekunder för spänning upp till 120VAC kommer att klaras ändå.

Så man kan minska jordledare till 1,5 mm2 av, tja tre orsaker.
* lite mer plats i röret/slangen
* man råkar sakna 2,5 mm2 gulgrön i bilen
* spara pengar

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Panor82
Formeln för detta finns i 543.1.2 i Elinstallationsreglerna (SS 436 40 00), vilket är bra att ha koll på vid dimensionering av skyddsledare.

Vill också slänga in en liten brasklapp, även om beräkningen ger ett mindre värde, bör en skyddsledare inte vara mindre än 1,5 mm², och det är främst av mekaniska skäl.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Köp 5g2,5 FQ Twin så är det lättare att få in i 16rör
Flerledarkabel 5g2,5 FQ Twin med kopparledare och färgkodade isoleringar. Perfekt för enkel installation i 16 mm rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Panor82 Panor82 skrev:
även om beräkningen ger ett mindre värde, bör en skyddsledare inte vara mindre än 1,5 mm², och det är främst av mekaniska skäl.
Ja den får inte heller vara klenare än 1,5. Det finns att läsa någonstans i samma standard.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där är en sak som få vet om, man kan alltid gå ner till 1,5 mm2 skyddsjord trots 2,5mm2 fasledare och 16A säkring.
Villkoret för automatisk frånkoppling inom 0,8 sekunder för spänning upp till 120VAC kommer att klaras ändå.

Så man kan minska jordledare till 1,5 mm2 av, tja tre orsaker.
* lite mer plats i röret/slangen
* man råkar sakna 2,5 mm2 gulgrön i bilen
* spara pengar
Även om roten ur genomsläppt energi delat med faktor k ofta säkert ger en mindre area än 2,5 så ska villkoren för automatiskt frånkoppling av matningen vara uppfyllda samtidigt.

Dvs jordslutningsströmmen ska alltid vara minst lika med eller högre än skyddets funktionsström längst ut i kretsen.
För den vanliga C10 mcb är det då 100 A som exempel.

Därför blir det fel att säga att det alltid går att gå ner i area. Det styrs även av jordfelsimpedansen (förimpedans) i vanlig ordning.

A avh67f skrev:
Därför blir det fel att säga att det alltid går att gå ner i area. Det styrs även av jordfelsimpedansen (förimpedans) i vanlig ordning.
Jag orkar inte räkna. Så hur vanligt/ovanligt är det att det inte fungerar att gå ner?

Säg "inomhus" dvs där tumreglerna "alltid" fungerar; dvs inte för en sjövattenpump med 100m kabel långt ute på landet (med transformator i nästa härad) eller vad det vara må för mera ovanliga driftfall.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.