23 127 läst ·
387 svar
23k läst
387 svar
Kan man dra 2,5 FK för trefas i ett 16 rör?
Ja det är ju helt klart bra att ha lite kunskap med sig i bagaget, för förstår man inte alls trefaslära, vad som menas med "belastas symmetrisk", vad övertoner är, ja då är man prisgiven till att famla runt och inte veta.M mrmlz skrev:
Och man kanske hemfaller som lex @Ovdimus att bara rapa upp text från standarden, utan att begripa vad den betyder, eller hur det ska tillämpas.
Men dessa osäkerheter du nämner här, jag antar att de var tagna från 523.6.1, återkommer ju standarden lite tacksamt till, den kommer senare att förtydliga att obalans i fasledarna inte leder till annat resultat gällande dimensioneringen, samt standarden nämner även en övertonshalt på 15% som riktmärke.
Så en del av det du hakar upp dig på reds ut allteftersom man läser hela texten.
Den del jag hakar upp mig har nu bytts ut mot ditt sätt att argumentera. Att Ove har hamnat längre ut på ena skalan av något personlighetsspektra är en sak. Men på samma sätt har du och andra dogmatiskt argumenterat för att det inte fanns några tillfällen då man behövde bry sig - vilket är fel. Det är fortsatt fel även om man läser resten, i normalfallet, givet att, under förutsättning <- det där indikerar på att det finns lägen då det inte gäller. Amerikanska NEC tar också upp undantagen.Mikael_L skrev:
Ja det är ju helt klart bra att ha lite kunskap med sig i bagaget, för förstår man inte alls trefaslära, vad som menas med "belastas symmetrisk", vad övertoner är, ja då är man prisgiven till att famla runt och inte veta.
Och man kanske hemfaller som lex @Ovdimus att bara rapa upp text från standarden, utan att begripa vad den betyder, eller hur det ska tillämpas.
Men dessa osäkerheter du nämner här, jag antar att de var tagna från 523.6.1, återkommer ju standarden lite tacksamt till, den kommer senare att förtydliga att obalans i fasledarna inte leder till annat resultat gällande dimensioneringen, samt standarden nämner även en övertonshalt på 15% som riktmärke.
Så en del av det du hakar upp dig på reds ut allteftersom man läser hela texten.
Sen om det är relevant för 99% av installationerna har jag aldrig ifrågasatt.
Men en sak jag många gånger (både lite aggresivt, och lågaffektivt) försökt förklara för @Ovdimus är att man måste ha en del grundkunskap, innan man kan ge sig på att förstå standarder (det gäller inom alla områden, inte bara el, det finns massor av standarder jag själv skulle vara totalt vilse i, och det skulle kunna bli hur fel som helst om jag försökte uttolka något, och ännu värre om jag sen försöker ställa kunniga inom området mot väggen).
Den här tråden har varit bra för mig, för att:
Jag inser t.ex. att SS4364000, skriver 3'e övertonen, och övertonshalten, och anger 15%.
Men de skriver inte om det gäller spänningsövertoner, strömövertoner. om det är mellantoner, eller om det gäller faser, mellan faser, eller nolla eller jord.
Här är ett exempel på en skrivning som inte ens jag blir helt säker på vad de menar. Men vi snackar ju uppvärmning, så det är helt klart inte spänningsövertoner då.
Jag skulle själv gissa på strömövertoner i fasledare och nolledare.
Standarden tar inte heller upp på något tydligt vis ev problem med blandning av enfas och trefas i gruppen, jaja detta ska kanske hänföras till att det är den behöriges ansvar att ha koll.
Men jag själv inser att jag aldrig har tänkt tanken på ev 4 belastade ledare i en radiatorgrupp, om det finns både 230V och 400V radiatorer blandade.
Så den här tråden lärde mig något, eller åtminstone fick jag insikt, upp ögonen för ett speciellt installationsfall, jag lärde mig ingen ny teori.
Nu tror jag inte att detta är något problem i praktiken, där det har smackats upp någon 230V radiator i Svenska hem så är det ofta en liten en, kanske i en toa eller badrum.
Sen är det ju alltid dimensionerat så att det aldrig går alla radiatorer samtidigt över tid, så kablarna klarar sig nog bra.
Men ändå, ytterligare en liten sak jag kommer ta med mig för framtiden.
Den här tråden har varit bra för mig, för att:
Jag inser t.ex. att SS4364000, skriver 3'e övertonen, och övertonshalten, och anger 15%.
Men de skriver inte om det gäller spänningsövertoner, strömövertoner. om det är mellantoner, eller om det gäller faser, mellan faser, eller nolla eller jord.
Här är ett exempel på en skrivning som inte ens jag blir helt säker på vad de menar. Men vi snackar ju uppvärmning, så det är helt klart inte spänningsövertoner då.
Jag skulle själv gissa på strömövertoner i fasledare och nolledare.
Standarden tar inte heller upp på något tydligt vis ev problem med blandning av enfas och trefas i gruppen, jaja detta ska kanske hänföras till att det är den behöriges ansvar att ha koll.
Men jag själv inser att jag aldrig har tänkt tanken på ev 4 belastade ledare i en radiatorgrupp, om det finns både 230V och 400V radiatorer blandade.
Så den här tråden lärde mig något, eller åtminstone fick jag insikt, upp ögonen för ett speciellt installationsfall, jag lärde mig ingen ny teori.
Nu tror jag inte att detta är något problem i praktiken, där det har smackats upp någon 230V radiator i Svenska hem så är det ofta en liten en, kanske i en toa eller badrum.
Sen är det ju alltid dimensionerat så att det aldrig går alla radiatorer samtidigt över tid, så kablarna klarar sig nog bra.
Men ändå, ytterligare en liten sak jag kommer ta med mig för framtiden.
Absolut och ur det perspektivet så är tipsen Ove (hah! inser nu att han heter Ovdimus och inte Ovedemus... jag har kanske fått vibbar av någon karaktär i en serie) gav rätt irrelevanta - men det ändrar inte var debatten drog iväg rätt tidigt och sättet bland annat du besvarade inlägg/frågor.Mikael_L skrev:
Typ hela min yrkesmässiga karriär har gått åt att höra folk prata förbi varandra och argumentera illa. Sjukt irriterande, ibland undrar jag om vi inte hade haft flygande bilar vid det här laget om folk bara var några promille bättre på det hela.
Men jag håller med om att jag var ganska hård i tonen.
Men denna tråd var ju lite av en kunskapstråd, så jag kände att det var nödvändigt att sätta ner foten ganska ordentligt ganska tidigt, så vi inte har en tråd (till) på byggahus som sen sprider felaktigheter, ja som sen AI kommer att lära sig av, och sprida felaktigheter 1000 ggr effektivare.
Men denna tråd var ju lite av en kunskapstråd, så jag kände att det var nödvändigt att sätta ner foten ganska ordentligt ganska tidigt, så vi inte har en tråd (till) på byggahus som sen sprider felaktigheter, ja som sen AI kommer att lära sig av, och sprida felaktigheter 1000 ggr effektivare.
Ditt inlägg 42?Mikael_L skrev:
Nej du har fel.
En trefas grupp räknas alltid som 3 belastade ledare.
Effekten (värme) blir ingen skillnad på vare sig det är övertoner i nollan eller fasvridningar.
Följs av Ovidemus pek på bivillkoren och brasklapparna bla bla bla. Jag tror ju fortfarande inte du lyckats peka ur varifrån mening två i ditt inlägg kommer ifrån? NEC gör definitivt skillnad på belastad neutral och inte även fast det verkar vara lika jävla förvirrat på den sidan pölen.
Haha ja rätt svar i frågan kom väl typ inlägg 10.Mikael_L skrev:
Men det här är ju ett problem med ett unmovable object mot en unstoppable force - ni får slåss inbördes vem som är vem.
Bäst för din del vore att du utgår från fysik, ellära och slutligen de tekniskt praktiska delarna man hamnar i. Gör du så kommer du förstå att dina tre stycken i standarden inte täcker speciellt många fall där det verkligen behöver tas hänsyn till även om de i absoöuta tal är få.M mrmlz skrev:Absolut och ur det perspektivet så är tipsen Ove (hah! inser nu att han heter Ovdimus och inte Ovedemus... jag har kanske fått vibbar av någon karaktär i en serie) gav rätt irrelevanta - men det ändrar inte var debatten drog iväg rätt tidigt och sättet bland annat du besvarade inlägg/frågor.
Typ hela min yrkesmässiga karriär har gått åt att höra folk prata förbi varandra och argumentera illa. Sjukt irriterande, ibland undrar jag om vi inte hade haft flygande bilar vid det här laget om folk bara var några promille bättre på det hela.
Din sk Ove är alltför okunnig, oinsatt för att det öht ska vara lönt att börja resonera. Så vill du komma någonstans släpp tumtegelsnormer och följ det klassiska "shut up and calculate" det blir en med din vokabulär kanske jävligt långt och tungt särskilt pm du ska dra med Ove. Mikael har ju verkligen försökt i de senare inläggen att ge lagom klarhet sett till trådens normfråga men själve Sisyfos rår nog inte på dig och Ove med den jävla grundimställning ni visar.
Är väl ungefär det jag skrivit? Dvs det finns undantag, antagligen inte relevanta för någon rimlig elinstallation i hemmiljö.GK100 skrev:
Själva grundfrågan var väl avdiskad typ inlägg 10 i tråden för att sedan gå över till någon form av teoretisk autismtolkning av standarden?GK100 skrev:
Din sk Ove är alltför okunnig, oinsatt för att det öht ska vara lönt att börja resonera. Så vill du komma någonstans släpp tumtegelsnormer och följ det klassiska "shut up and calculate" det blir en med din vokabulär kanske jävligt långt och tungt särskilt pm du ska dra med Ove. Mikael har ju verkligen försökt i de senare inläggen att ge lagom klarhet sett till trådens normfråga men själve Sisyfos rår nog inte på dig och Ove med den jävla grundimställning ni visar.
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Du har rätt och flera har skrivit detta tidigare.M mrmlz skrev:Det är lite struligt att googla det här på svenska men eftersom vektoraddition och övertoner även fungerar på andra sidan atlanten så kändes det tryggt att hitta motsvarande i NEC där man använder CCC current carrying conductor där man i normalfallet inte räknar neutral som en CCC MEN man gör det om man har ÖVERTONER eller kraftigt olinjärlast (här gick jag på bet då det var paywallade standarder så jag hittar inte exakta definitionen).
Iallafall - det finns klart och tydligt fall då neutral räknas som en CCC eller vad jag antar vara en översättning till svenska - strömförande kabel.
Så Ove-sidan skulle jag säga har rätt i teorin, att ska man läsa standarden med konservativa ögon och dra allt till sin spets, hängslen+livrem+aluhatt så räkna neutral som strömförande så kan du sova tryggt.
Det finns lite bakgrund till skrivningarna i NEC.
Det ena är obalans. För grövre ledardimensioner använder man en klenare N-ledare. Om man har en väldigt stor enfaslast så kan en kabel som är dimensionerad för till exempel 200 ampere trefaslast få problem om du kopplar in en last som drar 200A enfas. Fasledaren klarar det, men nolledaren som kanske bara är halva dimensionen blir varm. Ett sällsynt specialfall, men standarden vill varna för det.
Det andra är att när man började bygga serverhallar var switchande nätaggregat en ganska omogen produkt med massor av övertoner. När man satte hundratals eller tusentals sådana nätaggregat på samma ställe fick man de problem med övertoner som standarderna varnar för. Övertonerna i kombination med att nollan hade klenare dimension skapade värmeutveckling i kablarna på ett sätt som man inte tänkt sig.
Ett enfamiljshus har inga likheter med en gammal serverhall så man kan bortse från detta helt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rotavdrag 2025
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rotavdraget gör ju bara så allt blir dyrare! 25000 för att tvätta
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Dra ny el på vägglampa. FK eller RK?
Belysning -
Varför vandrar temperaturen fån 10-25 minus i Miele FN4857S frys?
Vitvaror -
Vad gäller vid dragning a FK kabel?
El