Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag tar gärna en saklig diskussion men om du menar att jag sprider desinformation får du gärna vara konkret. Vad exakt anser du är fel i det jag skrivit?

Jag har hänvisat till:

SS 436 40 00 utg

Punkt 523.6 om belastade ledare

Tabell B.52.17 om reduktionsfaktor vid fler än tre belastade ledare

Jag har också förklarat varför neutralledaren räknas som belastad i praktiken när laddboxar används för enfas från trefasmatning eller asymmetrisk belastning vilket normen själv anger som skäl.
Läs texten igen:

"När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den värme som produceras av en eller flera av linjeledarna."

Om du har flera enfaslaster kommer dessa att balansera ut i nolledaren. Du kan alltså ha ha tre enfaslaster anslutna med 0 ampere som flyter genom nollan från spridningspunkten.

Det enda fallet enligt standarden där du behöver fundera på värmeutveckling från strömmen i nolledaren är när övertonerna, THD, överstiger 15%.

Kan du hitta en enda modern elbilsladdare med THD ens nära 15%?

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Men då är det ju utmärkt om du kan visa den exakta normtext som säger att man aldrig ska räkna med fler än tre belastade ledare,
Lätt
SS4364000, 523.6.2

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Mikael_L
Sen är det även lätt om man, som jag, kan trefasläran hyggligt bra.

Då behöver man inte hitta någon text i någon standard.
Kunskap trumfar normer ....

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Punkt 523.6 om belastade ledare
Jag och du missuppfattar den. Du kanske blandar ihop det med att neutralledaren alltid är en spänningssatt del.

Om neutralledaren belastas i en trefaskrets så kompenseras denna ström med en minskad ström i en eller flera fasledare, så summan av strömmarna i de fyra ledarna överstiger aldrig max ström i fasledarna, utom i teoretiskt ogynnsamma fall. Så i alla normala fall betraktas en trefasgrupp som tre belastade ledare.

En elbil kommer aldrig att orsaka en onormal ström i neutralledaren. Elbilen har ingen belastning mellan två faser samtidigt som den belastar neutralledaren från den tredje fasen. Övertoner förekommer nog inte in någon signifikant grad.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, nu bevisade du din risiga teoretiska kunskap igen.
Det du skrev stämmer inte alls.

Jag vet inte vem som ska lära dig lite trefasteori och kretslära, men mycket mer måste du kunna om du har tänkt fortsätta att missionera.
Om vi nu pratar om teorikunskap och kretslära så får du gärna förklara vad exakt som är fel i mitt exempel, istället för att bara avfärda det som “risigt”.

Poängen var att man mycket väl kan ha fyra strömförande ledare i en och samma grupp i en bostad exempelvis när spis, ugn eller laddboxar kopplas in med olika faser mot nollan, vilket resulterar i obalanserad belastning där även N-ledaren bär ström.

Och när ledare överför belastningsström samtidigt, ska de enligt 523.6 i SS 436 40 00 räknas som belastade ledare, vilket påverkar kylning och dimensionering.

Att kalla det desinformation, eller antyda att jag inte kan trefasteori, utan att peka ut något konkret fel, känns mer som ett sätt att vinna mark i tråden än att föra en teknisk diskussion.

Jag står fortfarande för det jag sagt och om du vill bemöta det med faktabaserade invändningar istället för personangrepp, så är jag öppen för det

Ovdimus Ovdimus skrev:
Ja, exakt det är ett utmärkt exempel. Det är ju inte ovanligt att man i äldre hus eller vid köksombyggnad ser just det där: spisen på L1–L2–N och ugnen kopplad L3–N. Och då har man ju faktiskt fyra belastade ledare i samma kabel eller rör, i ett helt vanligt bostadssammanhang inget teoretiskt scenario alls.
Detta kräver ju att man blandar 230 och 400V laster.

Visa mig en kombination häll-ugn där någon del är 400V. Senast jag såg en häll-ugn för bostadsbruk som ville ha 400V var 1988-1990 nångång och det var ovanligt redan då och nu utdött. De kombinationer man hänger på på en gammal matning är 230V och där uppstår inte fallet med fyra belastade ledare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Om vi nu pratar om teorikunskap och kretslära så får du gärna förklara vad exakt som är fel i mitt exempel, istället för att bara avfärda det som “risigt”.
För att din spishäll, L1 - L2 - N använder nollan som återledare, så det blir ingen skillnad mot en spis med 230V elementspänning som ansluts L1 -L2 - L3 -N

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, nu bevisade du din risiga teoretiska kunskap igen.
Det du skrev stämmer inte alls.

Jag vet inte vem som ska lära dig lite trefasteori och kretslära, men mycket mer måste du kunna om du har tänkt fortsätta att missionera.
Nja, spisen tar alltså L1 och L2, men kanske inte samtidigt, beroende på vilka plattor som är på. Och ugnen likadant, den är väl på och av lite då och då. Nu skall detta inte vara ett problem men jag menar att man i detta fall typisk har ström i nollan intermittent eftersom de tre faserna inte belastas jämnt. Jag vill minnas jag har sett spisar där två av plattorna går på L1 och de andra två på L2.

Och även om allting går samtidigt är belastningen typiskt sett inte identisk i faserna.

Mikael_L
Jag skulle inte alls bry mig om dig annars, men nu sprider du rejäl okunskap och desinformation på detta forum, så det är därför jag och en massa andra "hoppar på dig".

Sorry, det är den trista sanningen.

Ta nu ett steg tillbaka, inse att du har väldigt totalt fel här.
Och försök nu att lära dig hur det funkar istället, det kan du använda detta forum till också.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Nja, spisen tar alltså L1 och L2, men kanske inte samtidigt, beroende på vilka plattor som är på. Och ugnen likadant, den är väl på och av lite då och då. Nu skall detta inte vara ett problem men jag menar att man i detta fall typisk har ström i nollan intermittent eftersom de tre faserna inte belastas jämnt. Jag vill minnas jag har sett spisar där två av plattorna går på L1 och de andra två på L2.

Och även om allting går samtidigt är belastningen typiskt sett inte identisk i faserna.
Jo, men all ström i nollan motsvarar en exakt lika stor minskning av ström i fasledarna, och därmed blir det inte högre temp, utan faktiskt något lägre temperatur t.o.m.

A Anders_Nilsson skrev:
Jag vill minnas jag har sett spisar där två av plattorna går på L1 och de andra två på L2.
Ja det verkar vara det normala, hällen är i princip uppbyggd som två st enfasmatade enheter med två plattor var.
Men lyckas man hitta en enfashäll som matas med 400V, dvs har två faser och ingen nolla, så skulle exemplet som Bo skrev om kunna inträffa, och det är även grunden till min tanke om en blandning av 400V och 230V-radiatorer på samma trefasgrupp.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fotografen Fotografen skrev:
Visa mig en kombination häll-ugn där någon del är 400V. Senast jag såg en häll-ugn för bostadsbruk som ville ha 400V var 1988-1990 nångång och det var ovanligt redan då och nu utdött.
Jag stötte faktiskt på en sådan kombo för bara något år sedan, faktiskt lite häftigt att se hur Husqvarna (som det var i detta fallet) försökte hänga kvar med 400V elementspänning till uppdelade enheter, jätteknäppt helt enkelt.
Ja denna kombo var jättegammal, det var i ett hus där hon som ägde det och bott där nu hade gått bort, jag var ditkallad för att montera bort diverse bostadsanpassning av elektrisk sort, bl.a. spisvakt.
Jag gissar att de som köpte huset ganska snart hivade ut 70-80-tals köket.

Ovdimus
Fotografen Fotografen skrev:
Detta kräver ju att man blandar 230 och 400V laster.

Visa mig en kombination häll-ugn där någon del är 400V. Senast jag såg en häll-ugn för bostadsbruk som ville ha 400V var 1988-1990 nångång och det var ovanligt redan då och nu utdött. De kombinationer man hänger på på en gammal matning är 230V och där uppstår inte fallet med fyra belastade ledare.
Absolut, det är sant att 400 V-laster i häll/ugn är ovanliga idag det håller jag med om. De flesta moderna vitvaror kör på 230 V även om de har fler faser inkopplade.

Men min poäng var inte att just den specifika spänningsnivån är vanlig, utan att det i praktiken är fullt möjligt att ha flera separata laster häll, ugn, diskmaskin, laddboxx kopplade mellan olika faser och nolla, vilket kan ge obalanserad belastning över flera faser samtidigt och därmed även ström i neutralledaren.

Och det i sin tur är relevant för diskussionen om hur många ledare som räknas som belastade, när man förlägger dem i samma rör eller kabel vilket normen reglerar via 523.6 och tabell B.52.17.

Så även om just häll/ugn-exemplet kanske inte är superaktuellt 2025, så finns det andra realistiska scenarier i dagens hushåll där fyra ledare kan vara belastade samtidigt. Det var det jag ville belysa inte gräva upp gamla spistyper. 😊

• Gilla
LazyCrowbar
  • Laddar…
Mikael_L
Du tänker fortfarande galet.
För alla möjliga blandningar av 230 och 400V enfaslaster samt 400V trefaslaster kommer aldrig att resultera i högre total ström och värmeutveckling än max ström i 3 belastade ledare.

Det är enkelt att inse om man tänker på Kirchhoffs första lag (Kirchhoffs strömlag).

Det går att tänka på ytterligare ett sätt.
Tänk att vi har tre st 16A säkringar på en trefasgrupp, vid en viss överström löser dessa.
Fundera ut ett sätt att lura ut ytterligare ström och effekt från dessa tre säkringar, för det är ju det du försöker påstå, att säkringarna inte längre ger det skydd de ska.

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag stötte faktiskt på en sådan kombo för bara något år sedan, faktiskt lite häftigt att se hur Husqvarna (som det var i detta fallet) försökte hänga kvar med 400V elementspänning till uppdelade enheter, jätteknäppt helt enkelt.
Ja denna kombo var jättegammal,
Jag borde även tillagt att det dessa två enheter var sammankopplade med varandra, med speciella kopplingsstycken, så man matade faktiskt ugnen med 3x400 V (380V var det väl på den tiden då denna konstruerades och byggdes), sen gick det vidare en kabel med 400V till hällen.
Det var aldrig tänkt att dessa enheter skulle installeras på annat vis än tillsammans.

Ovdimus Ovdimus skrev:
Absolut, det är sant att 400 V-laster i häll/ugn är ovanliga idag det håller jag med om. De flesta moderna vitvaror kör på 230 V även om de har fler faser inkopplade.

Men min poäng var inte att just den specifika spänningsnivån är vanlig, utan att det i praktiken är fullt möjligt att ha flera separata laster häll, ugn, diskmaskin, laddboxx kopplade mellan olika faser och nolla, vilket kan ge obalanserad belastning över flera faser samtidigt och därmed även ström i neutralledaren.

Och det i sin tur är relevant för diskussionen om hur många ledare som räknas som belastade, när man förlägger dem i samma rör eller kabel vilket normen reglerar via 523.6 och tabell B.52.17.

Så även om just häll/ugn-exemplet kanske inte är superaktuellt 2025, så finns det andra realistiska scenarier i dagens hushåll där fyra ledare kan vara belastade samtidigt. Det var det jag ville belysa inte gräva upp gamla spistyper. 😊
Du faller ständigt ner i samma grop och har trasslat in dig i en salig blandning av både riktiga och neråt till helt felaktiga påståenden som inte summerar eller kan användss samtidigt till några vettiga resonemang. Ditt andra stycke här är precis som vissa tidigare på samma tema och med samma felslut. Som Mikael skriver backa lite och sätt dig bättre in i frågorna kom sen in med underbyggda funderingar det är alltid bra och intressant.

Att se din åberopade standard som något likt en lårobok täckande ens rudimentär ellära eller elteknik allmänt är knappast vettigt och inget du rubbar de mer intresserade på forumet genom att rapa upp gång på gång.

Där du bör fundera på detta i vardagen som montör/installatör är istället tex fall där man i enfasmatade anläggningar drar in flera grupper i samma kanalisation eller tänker sig L1-L2-N även där. Närliggande är även fällor där renoveringar görs förberedda för trefasmatning men står kvar över tiden som enfas och så görs något oövertänkt jobb där. Det du kan fundera på även i dessa fall är vad en i princip max 25 A stigare kan åstadkomma i verklig fara termiskt oavsett om man gör fel och misshandlsr maximalt. Du kan också när du är mer flygfärdig och släppt greppet lite om olika normer se på marginalerna i dessa tabeller och tumregler.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.