Mikael_L
Jag är säker på att jag har rätt och du har fel.
När jag kommer hem ska jag kika i ss4364000, jag har glömt att kasta in den i nya telefonen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag är säker på att jag har rätt och du har fel.
När jag kommer hem ska jag kika i ss4364000, jag har glömt att kasta in den i nya telefonen.
Toppen! Alltid bra att dubbelkolla, det är lätt att gå på tumregler ibland, men ibland säger boken faktiskt något annat. 😉🕊️

Ovdimus Ovdimus skrev:
Toppen! Alltid bra att dubbelkolla, det är lätt att gå på tumregler ibland, men ibland säger boken faktiskt något annat. 😉🕊️
Då bör du nog använda lite andra böcker som referens också så du inte trasslar in dig i onödan för det här fallet.

F fredand44 skrev:
Hej,
Vi ska förmodligen låta installera en laddbox inom kort på vårat garage. Laddboxen ska tydligen ha trefas och säkras med tre 16A säkringar.
Nu är jag lite allergisk mot utanpåliggande eldragningar. Men då jag byggt garaget själv hade jag för mig att jag var hyfsat frikostig med flexrör i väggarna.
Jag hittade nu ett ledigt 16 flexrör som jag tror kan användas, hade tom sparat en nylånlina i som dragtråd.
Men då det handlar trefas och 2,5 FK så blir det säkert tight.
Vet någon om det ens går att förlägga fem sådana kablar i ett 16-rör och om det är lagligt? Kanske krävs det 20-rör enligt lagen?
Mvh
Fredrik
Jag rekommenderar antihistaminer, finns på apoteket, och att du sätter upp en EKLK på vilken du skriver ”Denna kabel går till laddbox” så du påminner dig själv om varför du satte upp den.

En EKLK går att dra snyggt och ger bra kylning. Vi talar om stora effekter under lång tid, till skillnad från en spis.

Ovdimus
GK100 GK100 skrev:
Då bör du nog använda lite andra böcker som referens också så du inte trasslar in dig i onödan för det här fallet.
Absolut, det finns säkert fler böcker med olika vinklar, men i just det här fallet handlar det om en elinstallation i Sverige, och då är SS 436 40 00 det som gäller som svensk standard.

Den säger tydligt i punkt 523.7 att neutralledaren ska räknas som strömförande vid ojämn belastning, och enligt tabell B.52.17 ska man då använda reduktionsfaktor för fler än tre belastade ledare.

Det är inte något jag spekulerar i, det är bara vad som faktiskt står. Men jag är absolut öppen för att se andra källor också, om du har något konkret du tänker på? Alltid kul att lära sig mer!🕊️

Ovdimus
A Anders_Nilsson skrev:
Jag rekommenderar antihistaminer, finns på apoteket, och att du sätter upp en EKLK på vilken du skriver ”Denna kabel går till laddbox” så du påminner dig själv om varför du satte upp den.

En EKLK går att dra snyggt och ger bra kylning. Vi talar om stora effekter under lång tid, till skillnad från en spis.
Ja, håller helt med, det är stor skillnad på en spis som drar intermittent och en elbil som laddar i timmar, ibland varje natt.

En Rekaflex 5G6 spikad på vägg ger både bra kylning och god marginal. Jag gillar också att man då slipper tänka på reduktionsfaktorer i rör och får en enklare, mer framtidssäker installation.

Helt klart värt merkostnaden i det här sammanhanget, särskilt om det är fast installation med lång livslängd i åtanke

Ovdimus Ovdimus skrev:
Så för 5 ledare (L1, L2, L3, N, PE) är det korrekt att använda reduktionsfaktor 0,75, eftersom N betraktas som strömförande om man inte kan visa annat. Det är en säkerhetsfråga och en del av god installationssed.
Även om lasten är lite förskjuten krävs det mycket för att det ska bli så mycket ström i N att det ska bli nämnvärd värmeutveckling. Det finns krav på kraftelektronik hur dålig den får vara.

Värmen är proportionell mot kvadraten på strömmen.

P=R*I^2

Några enstaka ampere i en 2.5mm2 ger marginell värmeeffekt.

Panor82
Nu sitter jag på jobbet med begränsad tid men punkt 523.7 i Elinstalltionsreglerna handlar för övrigt om Parallellkopplade ledare och nämner inget om neutralledare.

Där emot behandlar 523.6 Antal belastade ledare.
Ovdimus Ovdimus skrev:
Det handlar inte om "övertoner" eller "fasvridningar" det handlar om antal ledare som faktiskt leder ström samtidigt i ett gemensamt utrymme, och därmed påverkar värmeutvecklingen.
Där står bland annat :
Till antalet ledare i en krets räknas de som överför en belastningsström. Om det kan antas att ledarna
i en flerfaskrets belastas symmetriskt och att övertonshalten är försumbar, behöver ingen hänsyn tas till neutralledaren.

"När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas
strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den
värme som produceras av en eller flera av linjeledarna."

"Detta antagande gäller inte då tredje övertonen eller övertoner av multipeln tre ger en total harmonisk distorsion som är högre än 15 %."

Så på vilket sett har inte övertoner med vad som räknas som en belastad ledare? Nu är jag inte så inne på elbilsladdning men levererar den tredje övertoner som är mer än 15% så hade jag nog dragit öronen åt mig. Då kanske överströmsdetektering eller en frånkopplingsanordning vore lämpligare för neutralledaren?

Dessutom så kan man titta på tabellerna om belastningsförmåga där endast två och tre belastade ledare förekommer, detta borde ge en fingervisning åt rätt håll?

Bilage 52E (informativ)
De i tabellen angivna omräkningsfaktorerna kommer, när de används tillsammans med
belastningsförmåga för kablar med tre belastade ledare, att ge belastningsförmågan för fyra belastade
ledare när den fjärde ledarens belastning beror på övertoner. Omräkningsfaktorerna tar också hänsyn
till temperaturstegringen i linjeledarna på grund av övertonerna.

Dessutom får du nog kontakta EL-VIS i eksjö för dom har inte med dessa faktorer du nämner i sina beräkningar.

Får se om jag orkar kommentera mera i helgen om jag får tid.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
En Rekaflex 5G6 spikad på vägg ger både bra kylning och god marginal. Jag gillar också att man då slipper tänka på reduktionsfaktorer i rör och får en enklare, mer framtidssäker installation.
Med tanke på effektavgifterna blir väl 3x6A det normala framöver. Känns ovärt med kabel som klarar 40A...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Elbilsladdning är typiskt en trefaslast som ofta är asymmetrisk, särskilt vid enfasladdning från trefasmatning vilket är vanligt.
Öh va? Vad spelar det för roll här?

Vi har två fall här. Antingen så har bilen en trefasladdare och då belastas faserna lika. Det finns vad jag vet ingen laddare som skulle få för sig att göra något annat (det är ändå trots allt i grund och botten en likriktare).

Du får då tre belastade ledare.

Eller, så laddar bilen enfasigt. De två andra fasledarna belastas då inte alls och du får då totalt två belastade ledare, alltså en mindre än i trefasfallet.

I inget fall så får du fyra belastade ledare vid elbilsladdning.

• Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Elbilsladdning är typiskt en trefaslast som ofta är asymmetrisk, särskilt vid enfasladdning från trefasmatning vilket är vanligt. Elinstallationsreglerna punkt 523.7 säger uttryckligen:

“Neutralledaren anses vara strömförande när den används tillsammans med enfasbelastningar som är ojämnt fördelade mellan faserna eller där den ström som flyter i neutralledaren överstiger 10 % av fasströmmen.”
Vid enfasladdning med en laddbox är endast 2 ledare belastade.

Edit:2:a på den…

Det finns ett fall där man får fyra belastade ledare. T ex en spisgrupp där man kopplar in en 400 V spis mellan L1 - L2 och en 230 V ugn mellan L3 - N. Men det fallet finns nog bara i teorin, förhoppningsvis.

Även signifikant hög tredjeton eller ogynnsamt fasvriden ström är teori, åtminstone i bostäder.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Vi har två fall här. Antingen så har bilen en trefasladdare och då belastas faserna lika. Det finns vad jag vet ingen laddare som skulle få för sig att göra något annat (det är ändå trots allt i grund och botten en likriktare).
Nästan. En dåligt konstruerad laddare kan mycket väl orsaka förskjutna kurvor som gör att fasströmmarna inte summerar till 0. På samma sätt som en dåligt konstruerad bil kan sakna bromsar.

Man ska inte behöva bygga elsystem för felkonstruerade laddare på samma sätt som man inte bygger vägar för bilar utan bromsar.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ovdimus
blackarrow blackarrow skrev:
Vid enfasladdning med en laddbox är endast 2 ledare belastade.

Edit:2:a på den…
Ja, vid ren enfasladdning drar bilen ström mellan en fas och nollan så i just det ögonblicket belastas bara två ledare.

Men samtidigt ligger de tätt tillsammans i samma rör eller kabel, och då måste man enligt Elinstallationsreglerna ändå räkna in det som flera belastade ledare när man beräknar värme och använder reduktionsfaktor.

Det beror på att även om en eller flera ledare är obelastade vid ett visst tillfälle, så är det oförutsägbart över tid och normen utgår från kontinuerlig belastning och värmeutveckling i kabeln som helhet, inte från ett specifikt scenario.

Vid installation med 5G2,5 i rör till laddbox (L1, L2, L3, N, PE) och endast en fas används ja, just då är det bara L1 och N som belastas.

Men i verkligheten:

Laddboxar kan ändras till 3-fas senare

Fasen kan skiftas

Framtida fordon kan dra mer

Kabeln ligger ändå i samma rör = samma kylförutsättningar

Därför är det fortfarande motiverat att antingen dimensionera konservativt, eller välja 5G6 REKAFLEX utanpå vägg då slipper man diskussionen helt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns ett fall där man får fyra belastade ledare. T ex en spisgrupp där man kopplar in en 400 V spis mellan L1 - L2 och en 230 V ugn mellan L3 - N. Men det fallet finns nog bara i teorin, förhoppningsvis.

Även signifikant hög tredjeton eller ogynnsamt fasvriden ström är teori, åtminstone i bostäder.
Det är väl rätt vanligt att man vid renovering drar in nolla till spisgruppen och kopplar spisen L1-L2-N och tjyvar L3 till ugnen L3-N? Då får man väl ett liknande fall.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.