Här kommer en filmsnutt av planen.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
  • Gilla
fredand44 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Så slipper du det där otyget till slang...
Nu kände jag mig sugen på att reagera ... ;)

• Gilla
  • Haha
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu kände jag mig sugen på att reagera ... ;)
Ja, det var menat för att lura ut er på slagfältet! ;)

Diazed-central och vp-rör FTW! ;)

Nej, det var mest att TS sade "naturligtvis" så jag tänkte det kunde vara på sin plats att påpeka att vi faktiskt lade rör med böjar även innan det fanns slang. Det börjar kanske bli bortglömt hur man gör.

Och jag lever faktiskt som jag lär därvidlag. Jag har haft någon slang som ploppat loss vid ett tillfälle och jag använder i stort sett enbart rör med mina egna krökar när jag drar el. Jag drar inte så mycket så tidsåtgången spelar ingen roll. Och det blir stabilare och trevligare byggt med rör.

Därmed inte sagt att jag nödvändigtvis skulle vilja betala för att en elektriker skulle göra det åt mig. Någon måtta får det vara. ;)

• Gilla
Thomas_Blekinge och 5 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Diazed-central och vp-rör FTW! ;)
Och Torix! 😂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej,
Vi ska förmodligen låta installera en laddbox inom kort på vårat garage. Laddboxen ska tydligen ha trefas och säkras med tre 16A säkringar.
Nu är jag lite allergisk mot utanpåliggande eldragningar. Men då jag byggt garaget själv hade jag för mig att jag var hyfsat frikostig med flexrör i väggarna.
Jag hittade nu ett ledigt 16 flexrör som jag tror kan användas, hade tom sparat en nylånlina i som dragtråd.
Men då det handlar trefas och 2,5 FK så blir det säkert tight.
Vet någon om det ens går att förlägga fem sådana kablar i ett 16-rör och om det är lagligt? Kanske krävs det 20-rör enligt lagen?
Mvh
Fredrik
Fem FK 2,5 mm² i 16 mm flexrör är tillåtet,
men bara om:

Du tar hänsyn till reduktionsfaktor vid dimensionering,

och ser till att kablarna går att byta utan skada.

För nyinstallation rekommenderas dock 20 mm rör för 5 ledare, särskilt vid längre sträckor eller många böjar, eftersom det förbättrar arbetsmiljön och hållbarheten.

Enligt Elinstallationsreglerna:

Om fler än tre belastade ledare förläggs tillsammans i ett rör → reduktionsfaktor måste användas se SS 436 40 00 tabell B.52.17

Så vid exempelvis 5 belastade ledare L1, L2, L3, N och PE kan ledarförmågan behöva sänkas med ca 0,7–0,75

Det påverkar val av säkring och dimensioneringskrav kanske 13 A istället för 16 A.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Nja, om det är 5 ledare som utgör en trefasgrupp, så har du ju bara 3 strömförande ledare. Går det ström i alla tre faserna så går det ingen ström i neutraledaren.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nja, om det är 5 ledare som utgör en trefasgrupp, så har du ju bara 3 strömförande ledare. Går det ström i alla tre faserna så går det ingen ström i neutraledaren.
Jo, men enligt Elinstallationsreglerna (SS 436 40 00) ska man dimensionera för det mest ogynnsamma fallet, det vill säga när neutralledaren också är strömförande. Det gäller särskilt när man inte har helt symmetrisk last, vilket ofta är fallet i verkliga anläggningar.

Tabell B.52.17 används just när fler än tre belastade ledare förläggs tillsammans i t.ex. rör, och i den bedömningen räknas neutralledaren som belastad, såvida man inte med säkerhet vet att lasten är fullständigt balanserad och att nollan därmed inte leder ström, vilket är ovanligt i praktiken.

Så för 5 ledare (L1, L2, L3, N, PE) är det korrekt att använda reduktionsfaktor 0,75, eftersom N betraktas som strömförande om man inte kan visa annat. Det är en säkerhetsfråga och en del av god installationssed.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Men i fallet trefasgrupp, och under förutsättning att vi inte blandar in kraftigt fasförskjutande last, vilket inte är aktuellt i en bostad. Så blir den totala strömmen i de 5 ledarna aldrig högre än den maximalt avsäkrade strömmen i de tre fasledarna. Vid obalanserad belastning så har du lägre ström i en eller två fasjedare, istället får du ström i neutraledaren.

Detta har inget med 16 eller 20 mm rör att göra. I princip alla spisar och hällar/ugn i Sverige matas med trefas där man kör med de normala tumreglerna för dimensionering, utan att blanda in några reduktionsfaktorer.

Om man däremot tänker sig en trefasgrupp i ett rör där man dessutom har en eller flera tandtrådar, då kan det bli aktuellt med reduktion.

• Gilla
avh67f och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men i fallet trefasgrupp, och under förutsättning att vi inte blandar in kraftigt fasförskjutande last, vilket inte är aktuellt i en bostad. Så blir den totala strömmen i de 5 ledarna aldrig högre än den maximalt avsäkrade strömmen i de tre fasledarna. Vid obalanserad belastning så har du lägre ström i en eller två fasjedare, istället får du ström i neutraledaren.

Detta har inget med 16 eller 20 mm rör att göra. I princip alla spisar och hällar/ugn i Sverige matas med trefas där man kör med de normala tumreglerna för dimensionering, utan att blanda in några reduktionsfaktorer.

Om man däremot tänker sig en trefasgrupp i ett rör där man dessutom har en eller flera tandtrådar, då kan det bli aktuellt med reduktion.
Jag håller med om att i en perfekt balanserad trefaslast, utan fasförskjutning, så går ingen ström i neutralledaren.

Det du säger gäller ofta i praktiken, men det fritar inte från skyldigheten att dimensionera enligt standard om man vill göra en korrekt och kontrollerbar installation.

Enligt Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 ska man dimensionera för det mest ogynnsamma fallet, och det innebär att neutralledaren betraktas som strömförande om det inte är helt säkerställt att lasten är symmetrisk.

Elbilsladdning är typiskt en trefaslast som ofta är asymmetrisk, särskilt vid enfasladdning från trefasmatning vilket är vanligt. Elinstallationsreglerna punkt 523.7 säger uttryckligen:

“Neutralledaren anses vara strömförande när den används tillsammans med enfasbelastningar som är ojämnt fördelade mellan faserna eller där den ström som flyter i neutralledaren överstiger 10 % av fasströmmen.”

Detta gäller alltså utan undantag i dimensioneringen, om du inte har specifik mätning/dokumentation som visar låg ström i nollan.

Vad gäller reduktionsfaktorn: tabell B.52.17 i samma standard säger att när fler än tre belastade ledare förläggs tillsammans i rör, kanal etc., så ska strömförmågan reduceras, vilket gäller här, eftersom både N och L1–L3 belastas.

Det gäller oavsett rörstorlek, men blir särskilt aktuellt i trånga rör 16 mm, där värmeavledning är begränsad. Så det handlar inte om rörets diameter i sig, utan om antal belastade ledare i gemensamt utrymme.

När man matar spis med 3x2,5 mm² brukar det ofta fungera praktiskt och ibland marginaleras, men det är inte ett formellt undantag. Vill man gå efter boken, gäller reduktion även där, särskilt om kabeln ligger i isolering, eller om man säkrar med 16 A utan kylmån.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Jo, men enligt Elinstallationsreglerna (SS 436 40 00) ska man dimensionera för det mest ogynnsamma fallet, det vill säga när neutralledaren också är strömförande. Det gäller särskilt när man inte har helt symmetrisk last, vilket ofta är fallet i verkliga anläggningar.

Tabell B.52.17 används just när fler än tre belastade ledare förläggs tillsammans i t.ex. rör, och i den bedömningen räknas neutralledaren som belastad, såvida man inte med säkerhet vet att lasten är fullständigt balanserad och att nollan därmed inte leder ström, vilket är ovanligt i praktiken.

Så för 5 ledare (L1, L2, L3, N, PE) är det korrekt att använda reduktionsfaktor 0,75, eftersom N betraktas som strömförande om man inte kan visa annat. Det är en säkerhetsfråga och en del av god installationssed.
Nej du har fel.
En trefas grupp räknas alltid som 3 belastade ledare.
Effekten (värme) blir ingen skillnad på vare sig det är övertoner i nollan eller fasvridningar.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej du har fel.
En trefas grupp räknas alltid som 3 belastade ledare.
Effekten (värme) blir ingen skillnad på vare sig det är övertoner i nollan eller fasvridningar.
Jag fattar hur du tänker, och visst, det är vanligt att man säger att en trefasgrupp "räknas som tre belastade ledare".
Men enligt SS 436 40 00, så gäller det bara när man med säkerhet vet att lasten är helt symmetrisk, vilket inte gäller vid elbilsladdning eller blandade enfaslaster.

I punkt 523.7 står det tydligt:

"Neutralledaren anses vara strömförande när den används tillsammans med enfasbelastningar som är ojämnt fördelade mellan faserna eller där den ström som flyter i neutralledaren överstiger 10 % av fasströmmen."

Det gör att man måste använda reduktionsfaktor från tabell B.52.17, där 5 belastade ledare = faktor 0,75.

Det handlar inte om "övertoner" eller "fasvridningar" det handlar om antal ledare som faktiskt leder ström samtidigt i ett gemensamt utrymme, och därmed påverkar värmeutvecklingen.

Så det är inte jag som hittar på, det står uttryckligen i Elinstallationsreglerna. Jag kör bara efter dem.

Men symmetri handlar om lika ström i fasledarna. Och oavsett hur stor asymetri du har så blir den Samanlagda strömmen i fasledarna och neutralen aldrig högre än ex. 30A i en 3fasgrupp med 3x10A säkring.

Och som sagt annars har vi några miljoner feldimensionerade spisnatningar här i landet.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.