23 127 läst ·
387 svar
23k läst
387 svar
Kan man dra 2,5 FK för trefas i ett 16 rör?
Jag brukar förklara trefas för folk som en dragkamp med tre rep med samma avstånd mellan de som drar. Om alla drar lika hårt i repen så kommer inte mittpunkten att röra på sig. Om mittpunkten dras ut av ett rep som drar hårdare så kommer nolledare att få en ström som motsvarar mittpunkten avstånd från startpunkten. På detta sätt så kan man lätt inse att summan av de tre lasterna aldrig kan ge högre ström än motsvarande en last.
Vad är det du försöker säga? Det skadar nog inre att du också funderar ett varv till och förhoppningsvis kommer klokare ut än vår upphakade spammare.M mrmlz skrev:
Det är som sagt stycket i mitten man behöver se till, det första helt utan bäring på BH-trådar och sista ett par decennier försent för att vara relevant ett typexempel på överlast i PEN i sig korrekt vald med klenare area och vid stor andel olinjär last.
App app kom in i rätt årtusende och sluta med härskartekniker och mobbing.Mikael_L skrev:
En rent otrolig utveckling av denna tråden hoppas det håller sig i frekvens likt nu men som sagt har stolligheterna brett ut sig framförallt verkar det inte dö ut naturligt efter en tid längre.
Men vi har ju en TS här också, @fredand44 .
Som du nog insett så är det som @Ovdimus yrar om inte korrekt.
Så du kan lugnt fortsätta att dra dina 5x2,5 mm2 till laddboxen och säkra med 16A.
Ärligt talat så räcker 2,5 mm2 även till 20A säkringar under vissa omständigheter.
1 - (krav) automatsäkring (MCB) eller effektbrytare (men det har vi aldrig i sådana här miljöer).
En diazed, (porslinssäkring) har nämligen en högre överlastförmåga än MCB, så 20A funkar inte med 2,5mm2 och 20A säkring.
2 - tillåtna förläggningssätt ; FK i rör på utsidan av vägg, kabel på vägg, kabel i rör på vägg, kabel i mark.
Rör inne i vägg - klarar inte temperaturgränserna för 20A på en 2,5 mm2.
Men även dessa tillåtna förläggningssätt+ 20A säkring är i min mening galet att göra.
För vem vill egentligen ha kablar som i flera timmar i sträck är nära 70°C varma, för det skulle bli resultatet med en långvarig last, som laddboxen utgör.
Sen planerar du väl FK i rör i tak/vägg, så det faller ju ändå.
Anledningen till att jag skriver detta är för att du ska inse att du har rätt god marginal med dina 16A på 2,5mm2, det är på gnällen godkänt med 20A, och med 16A så blir det väldigt bra - en bra avvägning mellan pris, effektförluster osv.
Som du nog insett så är det som @Ovdimus yrar om inte korrekt.
Så du kan lugnt fortsätta att dra dina 5x2,5 mm2 till laddboxen och säkra med 16A.
Ärligt talat så räcker 2,5 mm2 även till 20A säkringar under vissa omständigheter.
1 - (krav) automatsäkring (MCB) eller effektbrytare (men det har vi aldrig i sådana här miljöer).
En diazed, (porslinssäkring) har nämligen en högre överlastförmåga än MCB, så 20A funkar inte med 2,5mm2 och 20A säkring.
2 - tillåtna förläggningssätt ; FK i rör på utsidan av vägg, kabel på vägg, kabel i rör på vägg, kabel i mark.
Rör inne i vägg - klarar inte temperaturgränserna för 20A på en 2,5 mm2.
Men även dessa tillåtna förläggningssätt+ 20A säkring är i min mening galet att göra.
För vem vill egentligen ha kablar som i flera timmar i sträck är nära 70°C varma, för det skulle bli resultatet med en långvarig last, som laddboxen utgör.
Sen planerar du väl FK i rör i tak/vägg, så det faller ju ändå.
Anledningen till att jag skriver detta är för att du ska inse att du har rätt god marginal med dina 16A på 2,5mm2, det är på gnällen godkänt med 20A, och med 16A så blir det väldigt bra - en bra avvägning mellan pris, effektförluster osv.
Om TS @freddan44 vill ha lägre elförluster, mer framtidssäkerhet och en tryggare installation kör på exempelvis Rekaflex 5G6 eller dylikt .Annars är det bara att hålla sig till miniminivån och hoppas på det bästa. Då stänger vi butiken här. ⚡
Mikael_L skrev:
Men vi har ju en TS här också, @fredand44 .
Som du nog insett så är det som @Ovdimus yrar om inte korrekt.
Så du kan lugnt fortsätta att dra dina 5x2,5 mm2 till laddboxen och säkra med 16A.
Ärligt talat så räcker 2,5 mm2 även till 20A säkringar under vissa omständigheter.
1 - (krav) automatsäkring (MCB) eller effektbrytare (men det har vi aldrig i sådana här miljöer).
En diazed, (porslinssäkring) har nämligen en högre överlastförmåga än MCB, så 20A funkar inte med 2,5mm2 och 20A säkring.
2 - tillåtna förläggningssätt ; FK i rör på utsidan av vägg, kabel på vägg, kabel i rör på vägg, kabel i mark.
Rör inne i vägg - klarar inte temperaturgränserna för 20A på en 2,5 mm2.
Men även dessa tillåtna förläggningssätt+ 20A säkring är i min mening galet att göra.
För vem vill egentligen ha kablar som i flera timmar i sträck är nära 70°C varma, för det skulle bli resultatet med en långvarig last, som laddboxen utgör.
Sen planerar du väl FK i rör i tak/vägg, så det faller ju ändå.
Anledningen till att jag skriver detta är för att du ska inse att du har rätt god marginal med dina 16A på 2,5mm2, det är på gnällen godkänt med 20A, och med 16A så blir det väldigt bra - en bra avvägning mellan pris, effektförluster osv.
Nej, det var ett exempel på när man faktiskt har fem strömförande ledare, inte att alla installationer är så. Men bra försök att blanda ihop saker bara för att vinna diskussionen 😉Mikael_L skrev:
Tack, GK100 precis så. Lite mindre härskartekniker och mer fokus på sakfrågan vore välkommet. Diskussionen blir trots allt bättre när vi håller oss till standard och fakta istället för personangreppGK100 skrev:
Det går så fort i denna tråden att man inte hinner med att svara på allt.Ovdimus skrev:
Vad gör du själv? Jobbar du med el på något vis?
Medlem
· Blekinge
· 11 697 inlägg
Ett praktisk tipps för kabeldragning i trånga rör/slangar: Börja dra från den "lätta" änden. Vet du att du har en svår böj nära änden A, börja dra från änden B. Då bygger du upp mindre friktion.
