23 140 läst ·
387 svar
23k läst
387 svar
Kan man dra 2,5 FK för trefas i ett 16 rör?
Jag vet inte vad men något i denna tråd verkar locka fram den sämsta sidan hos många skribenter. Jag tycker att flera normalt kunniga, sympatiska, trevliga och hjälpsamma medlemmar på forumet, i denna tråd har varit direkt otrevliga mot @Ovdimus. Jag är dock imponerad av att han lyckats att undvika att sjunka lika lågt.Ovdimus skrev:
Intressant analys. Ibland är vvägen viktigare än målet och man lär sig mycket av vilka stenar som dyker upp på den... 😉🕊️Panor82 skrev:
Själv är jag lite besviken på mig själv att jag svalde betet, detta är ingen som bara kommit på något och vill diskutera om det är ok. Det är något som någon funderat på länge och är är väl förberedd med argument och hänvisningar iom alla snabba och väldikterade svar. Tror mer att någon försöker diskutera detta för att bygga en grund i sitt tänkande mycket likt JFB typ B.
Annars hade man inte gått så hårt fram i ett konsumentforum och valt en annan kanal med yrkespersoner.
Man vill helt enkelt bolla idéer för att vässa sina egna argument få andra infallsvinklar innan man går vidare till nästa nivå för att minska risken att göra bort sig.
Konspiratorisk? Kanske, men mantrat som upprepas är bekant.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 139 inlägg
Nä jag är inte heller i imponerad av mitt tålamod. Men hur definieras att sjunka lågt? Kan inte trångsynthet och faktaresistens ingå där? Det tycker jag.Alfredo skrev:
Jag vet inte vad men något i denna tråd verkar locka fram den sämsta sidan hos många skribenter. Jag tycker att flera normalt kunniga, sympatiska, trevliga och hjälpsamma medlemmar på forumet, i denna tråd har varit direkt otrevliga mot @Ovdimus. Jag är dock imponerad av att han lyckats att undvika att sjunka lika lågt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 741 inlägg
Jaaa. Tonen ja... OK, då har du iaf aldrig varit på nått bygge... Och inte i någon industri heller...Ovdimus skrev:
Min yrkesverksamhet är inte relevant för diskussionen. Med tanke på hur tonen varit från dig och vissa andra här känns det tryggast att inte dela personliga uppgifter som skulle kunna användas för att skada mig, min familj eller vad jag sysslar med. Jag känner en viss oro för hur ni hade kunnat bete er i verkliga livet, baserat på hur ni uppträder här
Vad är det kvar för elektriker-yrke då? Service?
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Vad är problemet? Isolermaterialet är gjort för det.Mikael_L skrev:
En elradiator är väldigt varm inuti hela vinterhalvåret. Det är inget problem, eftersom den är gjord för det. En kabel är gjord för det den är märkt för.
Du skulle bara veta 😁 Men vi lämnar det där och håller oss till ämnet, eller så hoppar du in i mitt senaste ämne istället, vetja 😁lars_stefan_axelsson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 702 inlägg
Det är skillnden mellan vad en kabel klarar enligt datablad och vad som är tjänligt. En kabelisolering som tål 70C enligt datablad har omkring dubbla livslängden om den körs knstant vid 60C istället för 70C. Ungefär.H HenrikHuslöse skrev:
En elradiator är gjord för att använda värmen som blir av ström genom en resistans. Inte lika säkert att det är ett önskvärt tillstånd för ledningarna. Det finns ju en ekonomisk aspekt av det också.H HenrikHuslöse skrev:
Det är ju det här tänket som gör att installationer håller och fungerar problemfritt i många årT Thomas_Blekinge skrev:
Det är knappast någon som varit otrevlig här mer än i de flesta andra trådar. Samma med ton som nämnts den blir givetvis mer korthuggen och möjlig att tolka negativt när den sk diskussionen går i baklås med exakt noll i rörelse framåt från en skribents håll. Para det med uppenbara felaktigheter som på olika sätt påtalas under tiden av många utan minsta tecken på att något går fram.Alfredo skrev:
Jag vet inte vad men något i denna tråd verkar locka fram den sämsta sidan hos många skribenter. Jag tycker att flera normalt kunniga, sympatiska, trevliga och hjälpsamma medlemmar på forumet, i denna tråd har varit direkt otrevliga mot @Ovdimus. Jag är dock imponerad av att han lyckats att undvika att sjunka lika lågt.
Sämst är kanske de stora textmassor av typ goddag yxskaft som i början kom som svar på i stort oavsett vad andra parten skrivit och försökt förmedla. Borde kanske finnas forumregel mot sånt också det ligger ju nära en av de senare där inlägg helt kiselbaserade nämns.
Det känns som att den här stackars tråden behöver återgå till sitt huvudämne.F fredand44 skrev:
Det kommer bli bra. Se till att passa på med ett eller två extra rör mellan installationskanalerna för framtiden. Nu när du öppnar golvet.
Du kan ju även lämna det öppet till elektrikern gjort jobbet. Ifall det skulle strula
Nu förstår jag varför du är så envis, du läser inte vad folk skriver för han skrev ju ingen fråga utan bara beskrev hur han hade det!Ovdimus skrev:
Bo.Siltberg skrev:
- Man kan tycka vad man vill om det skall ingå eller inte.
- Det du ser som trångsynthet och faktaresistens kan ha olika orsaker. Vad trångsynthet är vet vi, (enl SAOB att ha begränsade vyer) alltså en slags okunskap.
Hur faktaresistens (äv kallad kunskapsresistens) definieras och vad som orsakar den är mera oklart och föremål för pågående forskning. Menas att man saknar kunskap eller förmåga att förstå fakta är detta också fråga om ren okunskap. I så fall tycker jag absolut inte det är fråga om att "sjunka lågt"
- Men definierar man faktaresistens som avsiktligt förnekande av fakta är det en annan sak. Speciellt om det görs för att vinna en argumentation. Då håller jag med dig att det är att sjunka lågt. Extra lågt om erfarna forumdeltagare använder det mot nybörjare. Men alltid förkastligt.
- Ingår användning av begreppen "trångsynthet och faktaresistens" för att beskriva inlägg på forumet i att sjunka lågt? Det beror antagligen på. Tycker jag.