Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag predikar inte, jag följer bara standardens logik. 532.6.2 säger dimensionera efter högsta fasström när N kompenseras. Kap. 523 säger räkna faktiska strömförande ledare.
Och 523.6.3 säger att man inte ska räkna med neutralledaren om strömmen i den resulterar i motsvarande minskning i linjeledarna.

Om neutralledaren för en ström som inte resulterar i en motsvarande minskning av linjeledarnas ström, ska hänsyn tas till neutralledarens ström vid dimensionering av kretsen

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
Och dra uppifrån ner, också ett bra tips.
För några veckor sedan hade vi några dragningar lodrätt genom 3 våningsplan (bytte befintliga kablar till brandtåligare, för rökevakueringsfläktar uppe på tak), det befintliga gick i slang, men jag tror det skulle blivit mer drygt jobb att lyfta upp kabeln genom våningsplanen än att låta tyngdlagen hjälpa till.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså gjort dina 4 år praktik och sen vidareutbildad till elinstallatör?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Driver du eget elinstallationsföretag också?
Ovdimus Ovdimus skrev:
Same
Eller menar du att du är en Same?

• Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Driver du eget elinstallationsföretag också?
Min yrkesverksamhet är inte relevant för diskussionen. Med tanke på hur tonen varit från dig och vissa andra här känns det tryggast att inte dela personliga uppgifter som skulle kunna användas för att skada mig, min familj eller vad jag sysslar med. Jag känner en viss oro för hur ni hade kunnat bete er i verkliga livet, baserat på hur ni uppträder här

• Wow
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller menar du att du är en Same?
😂

Ovdimus Ovdimus skrev:
Min yrkesverksamhet är inte relevant för diskussionen. Med tanke på hur tonen varit från dig och vissa andra här känns det tryggast att inte dela personliga uppgifter som skulle kunna användas för att skada mig, min familj eller vad jag sysslar med. Jag känner en viss oro för hur ni hade kunnat bete er i verkliga livet, baserat på hur ni uppträder här
Så kanske dags att lägga ned här då och rapportera tillbaka till Fredrik på IN att vi inte gick på bluffen.

• Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Vad är det du försöker säga? Det skadar nog inre att du också funderar ett varv till och förhoppningsvis kommer klokare ut än vår upphakade spammare.

Det är som sagt stycket i mitten man behöver se till, det första helt utan bäring på BH-trådar och sista ett par decennier försent för att vara relevant ett typexempel på överlast i PEN i sig korrekt vald med klenare area och vid stor andel olinjär last.
Men du ta ett chillpill - jag klipper in en bild på de stycken ni härjat om i fyrtio sidor nu.

Man måste ta hänsyn till alla jävla stycken. Kan man skita i övertoner (vilket man absolut rimligen bör kunna i ett hem om man inte kör en svartverkstad) så säger det där enligt mig och resten av tråden också att man kan välja efter högsta linjeströmmen.

Det vill säga det majoriteten här argumenterat för.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så kanske dags att lägga ned här då och rapportera tillbaka till Fredrik på IN att vi inte gick på bluffen.
Precis det här beteendet jag syftade på rent ut sagt äckligt och helt oacceptabelt.

M mrmlz skrev:
Men du ta ett chillpill - jag klipper in en bild på de stycken ni härjat om i fyrtio sidor nu.

Man måste ta hänsyn till alla jävla stycken. Kan man skita i övertoner (vilket man absolut rimligen bör kunna i ett hem om man inte kör en svartverkstad) så säger det där enligt mig och resten av tråden också att man kan välja efter högsta linjeströmmen.

Du verkar överreagera. Jag funderar bara över vad du ville få fram och samtidigt över vilken nivå du går in på här dvs vad du vet och förstår om saken.

Om jag inte minns fel var du inne och vinglade kring effektutveckling i rör, enledare, kabel osv. Alltså det som så vackert benämndes total termisk miljö etc. Helt galet både i detaljer och helhet.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
M mrmlz skrev:

Det var bra att du nämnde det om alla stycken. Helt rätt.

Det där om högsta linjeströmmen som dragits upp om och om igen är bara så att man ska dimensionera rätt när det är olika strömmar.
Det är ju egentligen ganska logiskt att man väljer en ledning som klarar den högsta förekommande strömmen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du verkar överreagera. Jag funderar bara över vad du ville få fram och samtidigt över vilken nivå du går in på här dvs vad du vet och förstår om saken.

Om jag inte minns fel var du inne och vinglade kring effektutveckling i rör, enledare, kabel osv. Alltså det som så vackert benämndes total termisk miljö etc. Helt galet både i detaljer och helhet.
Överreagera?

Vinglat och vinglat - att det är skillnad på lumpade system och icke lumpade system (eller vafan termen nu är på svenska) är rätt jävla givet om man kan något om termodynamik. Sen om det är relevant i frågan som diskuteras har jag ingen direkt aning om. Det är ju också rätt stor skillnad på vad som i teorin kan uppstå och vad som i praktiken uppstår när man har en spishäll kopplad på ett trefasuttag.

A avh67f skrev:
Det var bra att du nämnde det om alla stycken. Helt rätt.

Det där om högsta linjeströmmen som dragits upp om och om igen är bara så att man ska dimensionera rätt när det är olika strömmar.
Det är ju egentligen ganska logiskt att man väljer en ledning som klarar den högsta förekommande strömmen.
Jag har tittat lite mer nu och 52E.1 är ju tydlig. Men argumentationen i den här tråden har ju varit under all jävla kritik alltså.

M mrmlz skrev:
Jag har tittat lite mer nu och 52E.1 är ju tydlig. Men argumentationen i den här tråden har ju varit under all jävla kritik alltså.
Ja vi alla har nog brutit mot flera av forumets regler i den här diskussionen, inklusive jag själv.
Främst tänker jag på:

5.2 Håll dig till ämnet

5.4 Gott debattklimat, visa respekt

5.5 Använd ett vårdat språk

Mikael_L
Jag tycker inte att du alls har brutit mot några forumregler.
Själv är jag värre ute, så är det.

• Haha
  • Gilla
Ovdimus och 2 till
  • Laddar…
Panor82
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Själv är jag lite besviken på mig själv att jag svalde betet, detta är ingen som bara kommit på något och vill diskutera om det är ok. Det är något som någon funderat på länge och är är väl förberedd med argument och hänvisningar iom alla snabba och väldikterade svar. Tror mer att någon försöker diskutera detta för att bygga en grund i sitt tänkande mycket likt JFB typ B.

Annars hade man inte gått så hårt fram i ett konsumentforum och valt en annan kanal med yrkespersoner.

Man vill helt enkelt bolla idéer för att vässa sina egna argument få andra infallsvinklar innan man går vidare till nästa nivå för att minska risken att göra bort sig.

Konspiratorisk? Kanske, men mantrat som upprepas är bekant.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.