24 141 läst ·
387 svar
24k läst
387 svar
Kan man dra 2,5 FK för trefas i ett 16 rör?
532.6.2 = dimensionera efter högsta fasström när neutralen kompenseras.Mikael_L skrev:
Kap. 523 = räkna faktiska strömförande ledare 3 fas + N = fyra i rör.
Precis så standarden används i praktiken. God elsed, tunnelseende avklarat 😁🕊️
Det är för all del bra att diskutera men det är inte vad du gör. Du predikar. Och svarar inte på seriöst menade frågor.
Utöver detta har du fel när du menar att det skulle vara standard att räkna på fyra belastade ledare I trefasgrupper. Som tidigare har påpekats skulle det innebära att ett stort antal installationer för t.ex. spisar är felaktiga. Dito för CEE-uttag.
Om du tittar på noterna till de punkter vi diskuterar så ser du att det hela tiden handlar om fullt belastade ledare som är utgångspunkten för tumreglerna. Beskriv situationen när vi har fyra fullt belastade ledare i en trefasgrupp.
Detta är också anledningen till texten om att man kan bortse från nollan när strömmen i den härrör från obalanser i fasströmmarna.
Utöver detta har du fel när du menar att det skulle vara standard att räkna på fyra belastade ledare I trefasgrupper. Som tidigare har påpekats skulle det innebära att ett stort antal installationer för t.ex. spisar är felaktiga. Dito för CEE-uttag.
Om du tittar på noterna till de punkter vi diskuterar så ser du att det hela tiden handlar om fullt belastade ledare som är utgångspunkten för tumreglerna. Beskriv situationen när vi har fyra fullt belastade ledare i en trefasgrupp.
Detta är också anledningen till texten om att man kan bortse från nollan när strömmen i den härrör från obalanser i fasströmmarna.
Ovdimus svarade på det på sidan 10 att det ej gäller fk i rör.tommib skrev:
Det är för all del bra att diskutera men det är inte vad du gör. Du predikar. Och svarar inte på seriöst menade frågor.
Jag frågade ingenting. Jag bara konstaterade att det är en intressant tråd då jag skall göra detta. Flera intressanta saker lyftes i den.Ovdimus skrev:
Jag predikar inte, jag följer bara standardens logik. 532.6.2 säger dimensionera efter högsta fasström när N kompenseras. Kap. 523 säger räkna faktiska strömförande ledare. Har vi 3 fas + N i samma VP är det fyra, även om N inte alltid är fullt belastad. Det är det jag menar med att räkna fyra inte att varje ledare alltid har 100 % last, utan att det är utgångsläget för dimensioneringskontrollen.tommib skrev:
Vi har nog vridit och vänt på det här tillräckligt nu. Jag står fast vid att jag följer både standard och god elsed i min tolkning, ni får gärna göra på ert sätt. Vi släpper det här och går vidare till något mer konstruktivt......
NopeOvdimus skrev:
532.6.2
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den värme som produceras av en eller flera av linjeledarna. I detta fall ska ledararean väljas utgående från den högsta linjeströmmen.
Säger alltså att man fortfarande räknar på 3 belastade ledare.
Var fick du fyra belastade ledare ifrån?Ovdimus skrev:
Det betyder exakt det som står vid obalans i ett flerledarsystem avtar värmen i en eller flera faser i samma takt som neutralens värme ökar, vilket gör att total termisk belastning hålls inom ramen för dimensioneringen. Därför väljer man ledararea efter högsta fasström och behandlar det som fyra belastade ledare i rör. Standardens text är helt tydlig här, utan att vi behöver gå in i extra teoriutlägg. Hur tolkar du den?
Det är ju tre, det står ju i standarden.