24 413 läst ·
387 svar
24k läst
387 svar
Kan man dra 2,5 FK för trefas i ett 16 rör?
Jag blir lite osäker på vilken del du faktiskt vill ha svar på är det hur du får in fler ledare i befintliga rör, eller om det är bra att ge mikron och diskmaskinen en egen fas? 😊pacman42 skrev:
Nej, mitt problem är att huset inte förbereddes för Mikro, så det fanns inget separat uttag till den (och alla andra maskiner som kaffemaskin, brödrost osv). Därför blir det två faser i samma uttag (med kopplade säkringar naturligtvis). Där blir det bara fyra trådar.
När köket byggdes om för drygt tio år sedan så uppkom problemet med att spishällen och ugnen hamnade på andra ställen än i original, därför blev rören långa med flera krökar. Då fick vi inte i tre faser i VP-röret och spisen hamnade på en enda fas istället för två. Med de gamla Diazed-säkringarna så fungerade det bra, men sedan vi bytte central till automatsäkringar (pga att den gamla centralen var för liten när vi hade byggt ut huset i flera omgångar och dessutom skaffat elbilar och badtunna), så fick vi vissa problem med att säkringen löser ut om man kör mer än tre plattor samtidigt. Så därför behöver vi nu få in den tredje fasen i röret.
Planen har hela tiden (under de drygt tio åren sedan köket renoverades) varit att snarast lösa det, men "if it works, don't fix it" har vunnit hela tiden.
Det var samma sak med diskmaskinen och mikron, det fungerade oftast bra med diazed.
Så i grunden är problemet att köket är planerat med för få köksapparater i åtanke. Hade man planerat det idag så hade man öppnat väggarna och dragit nya rör till alla potentiella apparater.
Och eftersom min elektriker snabbt inom industrin så tänkte jag inte längre än näsan räckte när köket byggdes om och ingen annan hade åsikter om detta heller. Troligen för att det inte var problem så länge man hade diazed.
Men då frågar jag dig igen, vad betyder det som jag har fetatOvdimus skrev:
Here we gonagain… Du låter som någon som sveper vänster på Tinder så fort det inte passar din världsbild, istället för att faktiskt lyssna och bemöta sakfrågan. Trefasteorin kan vi diskutera vid ett annat tillfälle här är det reglerna som gäller. Att blanda ihop teori och tillämpning är kanske underhållande, men knappast relevant för vad som faktiskt ska följas.
Rekommenderad hastighet 30 km/h är inte juridiskt bindande, men den är satt av en säkerhetsanledning. Samma sak med de informativa delarna i Elinstallationsreglerna de är inte tvingande, men följer man dem minskar man risken för problem och kritik vid besiktning.
Vad händer om man kör fortare än den rekommenderade hastigheten vid en poliskontroll? Inga böter? Eller? men man får nog räkna med att polisen ifrågasätter varför man medvetet struntar i en säkerhetsrekommendation. Samma sak här det kanske inte är olagligt attt ignorera de informativa delarna, men varför göra det när de finns av en säkerhetsanledning?
532.6.2
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas
strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den
värme som produceras av en eller flera av linjeledarna. I detta fall ska ledararean väljas utgående från
den högsta linjeströmmen.
Vi behöver reda ut vad du faktiskt syftar på i det fetade stycket. Är din fråga om texten i 523.6.2 handlar om varför neutralens värme kompenseras vid obalans, eller om du undrar hur det påverkar dimensioneringen i praktiken? Om vi är tydliga där så slipper vi prata förbi varandra.Mikael_L skrev:
Men då frågar jag dig igen, vad betyder det som jag har fetat
532.6.2
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas
strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den
värme som produceras av en eller flera av linjeledarna. I detta fall ska ledararean väljas utgående från
den högsta linjeströmmen.
Nej, det var väldigt sakligt, för det är ju tydligt att du inte förstår trefasteorin, och du verkar ju här i tråden inte vara intresserad av att lära dig.Ovdimus skrev:
Det blir ju så när problemet är en person, då går det liksom inte att snacka runt det.
Vi har ju redan förklarat måååånga gånger varför du har fel, vad behöver jag göra för att komma framåt?
Du kan fetglömma att jag och alla andra skulle ändra oss och börja predika fel vi också.
Du kan lika gärna försöka övertyga oss om att konstanten pi är lika 2,5.
Jag frågar vad DU tycker den texten betyder.Ovdimus skrev:
Du har ju rätt många ggr åberopat den, så du måste väl ha en åsikt om den.
Kan du försöka
532.6.2
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den värme som produceras av en eller flera av linjeledarna. I detta fall ska ledararean väljas utgående från den högsta linjeströmmen.
Menar DU att ditt syfte är att förstå hur jag tolkar texten, eller att testa om jag har rätt svar? Jag frågar för att kunna avgöra om vi diskuterar tolkningen av standarden eller varandras kunskapsnivåMikael_L skrev:
Jag frågar vad DU tycker den texten betyder.
Du har ju rätt många ggr åberopat den, så du måste väl ha en åsikt om den.
Kan du försöka
532.6.2
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den värme som produceras av en eller flera av linjeledarna. I detta fall ska ledararean väljas utgående från den högsta linjeströmmen.
Ovdimus skrev:
M mrmlz skrev:
Fast de som skrev standarden skriver ju:
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den värme som produceras av en eller flera av linjeledarna.
Så jag undrar fortfarande hur det kan bli mer värme av att samma totala ström går genom fyra ledare istället för tre.
Fast här är vi väl ändå inte i ett läge där någon försöker ändra på standarden, utan vi diskuterar tolkningen av den. Jag tycker det är mer konstruktivt att hålla oss till texten i 532.6.2 än att jämföra varandras kunskaper med värdet på piMikael_L skrev:
Nej, det var väldigt sakligt, för det är ju tydligt att du inte förstår trefasteorin, och du verkar ju här i tråden inte vara intresserad av att lära dig.
Det blir ju så när problemet är en person, då går det liksom inte att snacka runt det.
Vi har ju redan förklarat måååånga gånger varför du har fel, vad behöver jag göra för att komma framåt?
Du kan fetglömma att jag och alla andra skulle ändra oss och börja predika fel vi också.
Du kan lika gärna försöka övertyga oss om att konstanten pi är lika 2,5.
Enligt 532.6.2 kompenseras neutralens värme vid obalans av minskad värme i en eller flera faser. Därför dimensionerar man efter högsta fasström precis som standarden säger och räknar då med fyra belastade ledare i VP-röret. Oavsett hur mycket 3fasteori eller p8iiiii man vill blanda in dimensionerar man alltid för värsta tänkbara scenario. Det är både grundläggande säkerhetsprincip, god elsed och god elsäkerhetspraxis. Kan vi släppa det nu?Mikael_L skrev:
Men hur tänker du om det jag fetade här? Vad menar du att det betyder?Ovdimus skrev:
Enligt 532.6.2 kompenseras neutralens värme vid obalans av minskad värme i en eller flera faser. Därför dimensionerar man efter högsta fasström precis som standarden säger och räknar då med fyra belastade ledare i VP-röret. Oavsett hur mycket 3fasteori eller p8iiiii man vill blanda in dimensionerar man alltid för värsta tänkbara scenario. Det är både grundläggande säkerhetsprincip, god elsed och god elsäkerhetspraxis. Kan vi släppa det nu?
532.6.2
Det betyder exakt det som står vid obalans i ett flerledarsystem avtar värmen i en eller flera faser i samma takt som neutralens värme ökar, vilket gör att total termisk belastning hålls inom ramen för dimensioneringen. Därför väljer man ledararea efter högsta fasström och behandlar det som fyra belastade ledare i rör. Standardens text är helt tydlig här, utan att vi behöver gå in i extra teoriutlägg. Hur tolkar du den?Mikael_L skrev:
Men hur tänker du om det jag fetade här? Vad menar du att det betyder?
532.6.2