Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bara undrar varför forumet har börjat frekventeras av sådana här typer?
Förutom @Ovdimus så har vi ju @steffo_b som härjar i en annan tråd. Jag vill kanske delvis trycka in Martin Lundmark i samma fack, med långa textmassor med felaktigheter, eller som mest missar ämnet, för att strida för kullen man tänkt försvara till döden.
Men Martin har ju även sina friska perioder då det kommer en hel del bra, kanske Ovdimus också, som jag ser har varit aktiv i en del andra trådar utan större konstigheter.
Relevant fråga. Jag skulle byta Martin mot @Bönhas. Oroande utveckling, och osannolikt individuellt initierad...

Ovdimus
useless useless skrev:
Kan du inte med hjälp av etablerade fysikaliska principer förklara hur det blir mer värmeutveckling om samma ström delas upp i fyra ledare istället för tre?
Lägg av nu. Fråga hellre de som faktiskt skriver normen om du vill ifrågasätta den

useless useless skrev:
Kan du inte med hjälp av etablerade fysikaliska principer förklara hur det blir mer värmeutveckling om samma ström delas upp i fyra ledare istället för tre?
Fast den frågan ska du väl ställa till de som skrev standarden?

Ovdimus Ovdimus skrev:
Lägg av nu. Fråga hellre de som faktiskt skriver normen om du vill ifrågasätta den
Fan du hann före.

• Gilla
Ovdimus
  • Laddar…
Ovdimus
pacman42 pacman42 skrev:
Intressant tråd, det är nämligen dags för mig att ännu en gång försöka på in 5g1,5 i ett rör som har lite för många böjar. Förra gången fick jag igenom alla ledarna, men den sista fastnade precis i mynningen av dosan. Det var dock inga problem att dra ut den bakvägen.

Nu skall en elektrikerkompis hjälpa mig. Smörjmedel är inköpt. Det gäller bara att hitta ett tillfälle då jag kan stänga ned all el i huset under ett par timmar, dessutom så skall kompisen vara tillgänglig...
...vid av erfarenhet så går det inte att göra det ensam.

När vi ändå är igång så skall vi dra fram en till fas till Mikron/diskmaskinen också. De sitter på samma eluttag idag. Ibland glömmer någon bort att man inte kan mikra mat när diskmaskinen värmer...
...även kaffemaskinen sitter på detta, men den har aldrig skapat problem. Men den kör man ju aldrig samtidigt som mikron.
Kör med rikligt med kabelsmörjmedel... När du ändå gör om: ja, det är klokt att ge mikron/diskmaskinen en egen fas, det minskar risken att säkringen löser när flera stora laster körs samtidigt. Men tänker du då dra 6 FK i samma rör?

Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Precis och vid osymmetrisk last är det ju ingen fas som 'kompenserar' neutralens värme, vilket är hela poängen i 523.6.2: då räknas neutralen som belastad ledare vid dimensioneringen.....
Återigen, så länge du inte alls förstår dig på trefasteorin så blir alla dina slutsatser totalt felaktiga.

Ovdimus
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Relevant fråga. Jag skulle byta Martin mot @Bönhas. Oroande utveckling, och osannolikt individuellt initierad...
Tråkigt att ni väljer att kategorisera personer i “fack” istället för att bemöta sakfrågorna. Jag är här för att diskutera ämnet, inte för att bli analyserad som person. Om jag nu ändå skulle försöka sätta er i ett fack så blir det nog “dinosaurier” och även de går ju mot ett naturligt utdöende. Jag tror på den yngre generationen, som bär på mindre av 40–50-talets härskartekniker och betydligt mindre av behovet att ständigt hävda sig

• Gilla
sblixten
  • Laddar…
Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Nej, men jag tycker att ni kan sluta med vuxenmobbing bara för att jag har en annan åsikt än er
Det är inte mobbning, jag har bara en intensiv önskan att du skulle lära dig och förstå lite grundläggande trefaslära.
Men du verkar minst sagt inte önska att lära dig något, inte ens det enklaste.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Tråkigt att ni väljer att kategorisera personer i “fack” istället för att bemöta sakfrågorna. Jag är här för att diskutera ämnet, inte för att bli analyserad som person. Om jag nu ändå skulle försöka sätta er i ett fack så blir det nog “dinosaurier” och även de går ju mot ett naturligt utdöende. Jag tror på den yngre generationen, som bär på mindre av 40–50-talets härskartekniker och betydligt mindre av behovet att ständigt hävda sig
Tack för att du bekräftar att du tillhör detta fack. Du har redan fått massivt bemötande av sakfrågorna. Vill du komma ur detta fack så läs dem och ta till dig dem och ställ frågor på det du inte förstår istället för att upprepa din felaktiga uppfattning.

• Gilla
cotillion och 3 till
  • Laddar…
tommib
Ovdimus Ovdimus skrev:
Nej, hela poängen är att fråga dig eftersom många tycker att du har helt fel och vill veta hur du kommer till din slutsats.

Jag, m.fl., delar inte din tolkning av reglerna.

Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Återigen, så länge du inte alls förstår dig på trefasteorin så blir alla dina slutsatser totalt felaktiga.
Here we gonagain… Du låter som någon som sveper vänster på Tinder så fort det inte passar din världsbild, istället för att faktiskt lyssna och bemöta sakfrågan. Trefasteorin kan vi diskutera vid ett annat tillfälle här är det reglerna som gäller. Att blanda ihop teori och tillämpning är kanske underhållande, men knappast relevant för vad som faktiskt ska följas.

Rekommenderad hastighet 30 km/h är inte juridiskt bindande, men den är satt av en säkerhetsanledning. Samma sak med de informativa delarna i Elinstallationsreglerna de är inte tvingande, men följer man dem minskar man risken för problem och kritik vid besiktning.

Vad händer om man kör fortare än den rekommenderade hastigheten vid en poliskontroll? Inga böter? Eller? men man får nog räkna med att polisen ifrågasätter varför man medvetet struntar i en säkerhetsrekommendation. Samma sak här det kanske inte är olagligt attt ignorera de informativa delarna, men varför göra det när de finns av en säkerhetsanledning?

Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Du pratar om att följa etablerade fysikaliska principer, men avfärdar samma principer när de ligger till grund för att räkna nollan som belastad vid osymmetrisk last enligt Elinstallationsreglerna. Det är rätt inkonsekvent
Återigen, förstår man trefasläran så förstår man både vad tommib och SS 436 40 00 menar och förmedlar.
Men du har valt att feltolka.

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Kör med rikligt med kabelsmörjmedel... När du ändå gör om: ja, det är klokt att ge mikron/diskmaskinen en egen fas, det minskar risken att säkringen löser när flera stora laster körs samtidigt. Men tänker du då dra 6 FK i samma rör?
Nej, mitt problem är att huset inte förbereddes för Mikro, så det fanns inget separat uttag till den (och alla andra maskiner som kaffemaskin, brödrost osv). Därför blir det två faser i samma uttag (med kopplade säkringar naturligtvis). Där blir det bara fyra trådar.

När köket byggdes om för drygt tio år sedan så uppkom problemet med att spishällen och ugnen hamnade på andra ställen än i original, därför blev rören långa med flera krökar. Då fick vi inte i tre faser i VP-röret och spisen hamnade på en enda fas istället för två. Med de gamla Diazed-säkringarna så fungerade det bra, men sedan vi bytte central till automatsäkringar (pga att den gamla centralen var för liten när vi hade byggt ut huset i flera omgångar och dessutom skaffat elbilar och badtunna), så fick vi vissa problem med att säkringen löser ut om man kör mer än tre plattor samtidigt. Så därför behöver vi nu få in den tredje fasen i röret.

Planen har hela tiden (under de drygt tio åren sedan köket renoverades) varit att snarast lösa det, men "if it works, don't fix it" har vunnit hela tiden.

Det var samma sak med diskmaskinen och mikron, det fungerade oftast bra med diazed.

Så i grunden är problemet att köket är planerat med för få köksapparater i åtanke. Hade man planerat det idag så hade man öppnat väggarna och dragit nya rör till alla potentiella apparater.

Och eftersom min elektriker snabbt inom industrin så tänkte jag inte längre än näsan räckte när köket byggdes om och ingen annan hade åsikter om detta heller. Troligen för att det inte var problem så länge man hade diazed.

Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja självklart finns det många fler, jag läser ju långt ifrån alla trådar.
Sen har vi några gamla kära forummedlemmar som kan vara rätt ettriga, jag kommer snabbt att tänka på daniel109 och nissens, men där är det på ett annat sätt, dessa har så gott som alltid bra koll på den underliggande teorin, eller reglerna osv.
Så det gnabbet som brukar uppstå runt vissa medlemmar av denna typ brukar jag helt låta passera, då det inte finns något egentligt fel, utan striden hamnar bara lite på sidan om faktan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte mobbning, jag har bara en intensiv önskan att du skulle lära dig och förstå lite grundläggande trefaslära.
Men du verkar minst sagt inte önska att lära dig något, inte ens det enklaste.
Då har du en jädrigt skev bild av vad som är mobbning. Att skriva saker som "så länge du inte alls förstår dig på trefasteorin..." eller "du verkar minst sagt inte önska att lära dig något, inte ens det enklaste" är inte att föra en sakdiskussion det är att gå på person. Håll dig till ämnet

Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja självklart finns det många fler, jag läser ju långt ifrån alla trådar.
Sen har vi några gamla kära forummedlemmar som kan vara rätt ettriga, jag kommer snabbt att tänka på daniel109 och nissens, men där är det på ett annat sätt, dessa har så gott som alltid bra koll på den underliggande teorin, eller reglerna osv.
Så det gnabbet som brukar uppstå runt vissa medlemmar av denna typ brukar jag helt låta passera, då det inte finns något egentligt fel, utan striden hamnar bara lite på sidan om faktan.
Återigen höjer du dig själv på andras bekostnad genom att lyfta vissa som ”har koll” och andra som problem. Det är klassisk härskarteknik och det bidrar inte till en saklig diskussion

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.