tommib
Aha, tack!
Jag läste inte definitionerna i början denna gång. De är lite träiga men viktiga.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Mem det känns fortfarande som att vi varit delaktiga i någon form av experiment i tolknings eller kommunikations syfte 🤢

• Gilla
  • Haha
jliljeha och 5 till
  • Laddar…
Ovdimus
Panor82 Panor82 skrev:
Snyggt @tommib ! Detta förklaras i Del 1 punkt 11 i Elinstallationsreglerna.
Skillnaden på normativa och informativa delar av standarden.
Japp, och normativa delar följer man det är liksom poängen. Hellre överdimensionera än stå där med varm kabel sen.

En informativ del som bilaga 52B, så är den bara vägledning, du kan avvika om du kan visa att installationen ändå uppfyller säkerhetskraven, genom beräkningar eller mätningar. Men det kräver att du kan bevisa det vid kontroll..

Panor82
@Ovdimus Men man avviker ju inte ifrån standarden genom att inte följa informativa delar då denna inte ska följas utan endast kan vara 1 alternativ för att göra det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus
Panor82 Panor82 skrev:
Mem det känns fortfarande som att vi varit delaktiga i någon form av experiment i tolknings eller kommunikations syfte 🤢
Nej, men jag tycker att ni kan sluta med vuxenmobbing bara för att jag har en annan åsikt än er

Panor82
Det får stå för dig, jag tycker att jag varit saklig i frågan.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ovdimus
Panor82 Panor82 skrev:
@Ovdimus Men man avviker ju inte ifrån standarden genom att inte följa informativa delar då denna inte ska följas utan endast kan vara 1 alternativ för att göra det.
Jo, men att konsekvent välja bort de rekommenderade lösningarna bara för att de är informativa känns onödigt när de finns där av en säkerhetsanledning. Jag föredrar att ligga på den säkra sidan. Kan du vara säker på att det håller vid en elbesiktning?

Panor82
Det är inte rekommenderat att göra så det är ett alternativ på hur man kan göra.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Nu har jag inte tid mer idag, men jag uppskattar frågeställning och ämnet. @Ovdimus inga sura miner hoppas jag din frågeställning var/är intressant och inte självklar därför engagerar den så många (ingenting vill väl göra fel) 🤓.

Trevlig Helg!

Intressant tråd, det är nämligen dags för mig att ännu en gång försöka på in 5g1,5 i ett rör som har lite för många böjar. Förra gången fick jag igenom alla ledarna, men den sista fastnade precis i mynningen av dosan. Det var dock inga problem att dra ut den bakvägen.

Nu skall en elektrikerkompis hjälpa mig. Smörjmedel är inköpt. Det gäller bara att hitta ett tillfälle då jag kan stänga ned all el i huset under ett par timmar, dessutom så skall kompisen vara tillgänglig...
...vid av erfarenhet så går det inte att göra det ensam.

När vi ändå är igång så skall vi dra fram en till fas till Mikron/diskmaskinen också. De sitter på samma eluttag idag. Ibland glömmer någon bort att man inte kan mikra mat när diskmaskinen värmer...
...även kaffemaskinen sitter på detta, men den har aldrig skapat problem. Men den kör man ju aldrig samtidigt som mikron.

• Älska
Panor82
  • Laddar…
Ovdimus
Panor82 Panor82 skrev:
Nu har jag inte tid mer idag, men jag uppskattar frågeställning och ämnet. @Ovdimus inga sura miner hoppas jag din frågeställning var intressant och inte självklar därför engagerar den så många 🤓.

Trevlig Helg!
Absolut, inga sura miner här heller. Lite nedstämd bara när man känner sig påhoppad, men jag tycker fortfarande att säkerhetsmarginalerna är värda att ta med, även om det är ett alternativ. Tack själv och trevlig helg!

• Älska
Panor82
  • Laddar…
tommib
Ovdimus Ovdimus skrev:
Nej, men jag tycker att ni kan sluta med vuxenmobbing bara för att jag har en annan åsikt än er
Det är tråkigt om du upplever det som mobbing. Från min synvinkel handlar det om att du påstår saker som uppenbart går emot etablerade fysikaliska principer. Dessutom är du inkonsekvent. Det är ingen bra argumentationsbas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ovdimus
tommib tommib skrev:
Det är tråkigt om du upplever det som mobbing. Från min synvinkel handlar det om att du påstår saker som uppenbart går emot etablerade fysikaliska principer. Dessutom är du inkonsekvent. Det är ingen bra argumentationsbas.
Om mina åsikter verkligen stred mot fysikens lagar så hade jag nog fått nobelpriset vid det här laget. Inkonsekvent eller inte jag föredrar att vara konsekvent på den säkra sidan.

Och inkonsekvens… ja, det kan man ju alltid hitta om man plockar ut bara de delar som passar ens egen tes

Ovdimus
tommib tommib skrev:
Du pratar om att följa etablerade fysikaliska principer, men avfärdar samma principer när de ligger till grund för att räkna nollan som belastad vid osymmetrisk last enligt Elinstallationsreglerna. Det är rätt inkonsekvent

Ovdimus Ovdimus skrev:
Du pratar om att följa etablerade fysikaliska principer, men avfärdar samma principer när de ligger till grund för att räkna nollan som belastad vid osymmetrisk last enligt Elinstallationsreglerna. Det är rätt inkonsekvent
Kan du inte med hjälp av etablerade fysikaliska principer förklara hur det blir mer värmeutveckling om samma ström delas upp i fyra ledare istället för tre?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.