tommib
Ovdimus Ovdimus skrev:
Oklar? Bara om man hoppar över de rader där det faktiskt står att principen gäller oavsett om det är flerledarkabel eller flera enkelledare i samma rör. Men visst, selective reading är också en sport
Jaha? Så nu gäller det för enkelledare i rör också? Ok. Det var inte vad du hävdade igår.

Titta noga vad jag svarade på.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ovdimus Ovdimus skrev:
Precis och vid osymmetrisk last är det ju ingen fas som 'kompenserar' neutralens värme, vilket är hela poängen i 523.6.2: då räknas neutralen som belastad ledare vid dimensioneringen.....
Men då finns inte heller någon värme från de andra linjeledarna.

Gungor och karuseller....

• Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Ovdimus
tommib tommib skrev:
Men då finns inte heller någon värme från de andra linjeledarna.

Gungor och karuseller....
Just därför blir det fyra belastade ledare vid dimensioneringen det är exakt vad 523.6.2 säger. Roligt att se hur ni sitter och ryggdunkar varandra. Härskarteknik i all ära ni vinner, jag lägger mig. Tack för mig, hej!

tommib
Ok, så de obelastade och icke värmeavgivande linjeledarna ska räknas som belastade i det enda driftfall som orsakar en relevant belastning på nollan? Det är vad din argumentation kokar ner till. Jag, och många andra, hävdar att du har fel.

Du får gärna tycka att vi ryggdunkar varandra här om du vill. För mig påminner det mer om det här gamla skämtet:

En äldre man kör på motorvägen. På radion hör han plötsligt en trafikvarning; "En bil färdas i fel körriktning på motorvägen". För sig själv utbrister han "En? Jag ser flera hundra".

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Panor82
Ber om ursäkt det ska inte uppfattas som så mer än att vi delvis delar samma åsikt just i denna fråga.

Om vi ser det från en annan vinkel och att alla dessa installationer gjorts i alla år och sluppit igenom alla besiktningar och kontroller utan anmärkning, borde man inte kunna se det som en praxis som i övrigt etablerats på elsäkerhetsområdet genom andra bedömningsgrunder enligt ELSÄK-FS 2022-1, 2 kap?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
De är inte belastade och det är precis därför lasten är osymmetrisk och 523.6.2 slår till. Vid enfasladdning används en fas + neutral, men normen säger att neutralen ändå räknas som belastad ledare, vilket i trefasrör ger 4 belastade ledare vid dimensionering
Nu får du faktiskt bestämma dig. Om du har en enfaslast så är strömmen genom två av faserna noll. De ger ingen värme alls.

I så fall kan man räkna med tabeller för två belastade ledare. De har historiskt inte varit med i de svenska standarderna, men andra länder har med dem. Se till exempel tabellerna i BS7671. Med två belastade ledare tillåts i storleksordningen 10% mer ström än tre belastade ledare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ovdimus Ovdimus skrev:
En laddbox är i grunden enfas eller trefas rakt av inte flera separata element/plattor som är spridda över faserna för att balansera lasten
Ja, precis. Och då har du två möjliga driftfall. I det ena har du två belastade ledare och i det andra tre. Förklara gärna vilket driftfall som orsakar fyra belastade ledare.

• Gilla
jliljeha och 5 till
  • Laddar…
A
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är inte någon som har tumme med ESV och kan ställa frågan på rätt sätt (jag har inte tillgång till standarderna själv) så vi får ett svar en gång för alla?

Det är ju de som är den myndighet som är satta att ange/uttolka regelverket betydelse så det borde ju ingen kunna ifrågasätta ur ren formell synvinkel?
Det är sek svensk elstandard i Kista som ansvarar för elinstallationsreglerna. Det går absolut att ställa frågor om standarden. Jag brukar göra det då och då via e-post. De svarar alltid på ett professionellt och bra sätt ofta inom ett par timmar t o m.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Snacka om urspårad diskussion… Jag hittade ett visserligen gammalt inlägg på Fluxio från tidigare nämnd Mats Jonsson där han skriver så här:

Med ovanstående kan man konstatera att det i praktiken inte går att standardisera belastningsförmågan för en viss area och ledarmateriel. Därför är bilaga 52B informativ, det vill säga tabellvärdena är inte svensk standard utan endast anvisningar om belastningsförmåga som i regel ger en viss marginal. Det som är svensk standard är tillåtna ledartemperaturer för olika isolermateriel, se tabell 52-1. Man bör beakta att det finns tillverkare som har begränsat tillåten temperatur till ett värde som är lägre än vad som anges i svensk standard.

Visserligen gällde ovanstående kabeldimensionering, men jag tänker att det kan vara relevant även vid förläggning i rör? Och att det han säger är att man inte slaviskt behöver följa bilaga 52B om man på goda grunder kan anse att tillåten ledartemperatur inte kommer att överskridas?

(Disclaimer: Jag är inte elektriker och ber om ursäkt om mitt inlägg är helt irrelevant för diskussionen ☺️)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
A
Ovdimus Ovdimus skrev:
Just därför blir det fyra belastade ledare vid dimensioneringen det är exakt vad 523.6.2 säger. Roligt att se hur ni sitter och ryggdunkar varandra. Härskarteknik i all ära ni vinner, jag lägger mig. Tack för mig, hej!
Nä om man utför en dimensionering av en enfas-laddare med en fem-ledare så räknar man med två belastade ledare som driver en ström.

När sedan nästa installatör kommer vid ett senare tillfälle och vill göra om den till en trefas laddare får de göra en ny dimensionering med en extra belastad ledare i beaktning.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ovdimus
tommib tommib skrev:
Ok, så de obelastade och icke värmeavgivande linjeledarna ska räknas som belastade i det enda driftfall som orsakar en relevant belastning på nollan? Det är vad din argumentation kokar ner till. Jag, och många andra, hävdar att du har fel.

Du får gärna tycka att vi ryggdunkar varandra här om du vill. För mig påminner det mer om det här gamla skämtet:

En äldre man kör på motorvägen. På radion hör han plötsligt en trafikvarning; "En bil färdas i fel körriktning på motorvägen". För sig själv utbrister han "En? Jag ser flera hundra".
Eller så är det normen som kör i fel riktning och jag råkar följa skyltarna. Tack för mig, hej

Panor82
W Weimik skrev:
Snacka om urspårad diskussion… Jag hittade ett visserligen gammalt inlägg på Fluxio från tidigare nämnd Mats Jonsson där han skriver så här:

Med ovanstående kan man konstatera att det i praktiken inte går att standardisera belastningsförmågan för en viss area och ledarmateriel. Därför är bilaga 52B informativ, det vill säga tabellvärdena är inte svensk standard utan endast anvisningar om belastningsförmåga som i regel ger en viss marginal. Det som är svensk standard är tillåtna ledartemperaturer för olika isolermateriel, se tabell 52-1. Man bör beakta att det finns tillverkare som har begränsat tillåten temperatur till ett värde som är lägre än vad som anges i svensk standard.

Visserligen gällde ovanstående kabeldimensionering, men jag tänker att det kan vara relevant även vid förläggning i rör? Och att det han säger är att man inte slaviskt behöver följa bilaga 52B om man på goda grunder kan anse att tillåten ledartemperatur inte kommer att överskridas?

(Disclaimer: Jag är inte elektriker och ber om ursäkt om mitt inlägg är helt irrelevant för diskussionen ☺️)
Det hade jag missat, att den endast är informativ och inte har presumtion . Tack! Jag måste bli mer noggrann när jag läser standarden.

tommib
Ok. Så nu är det normen det är fel på. Den som, enligt ovan, inte är en norm.

tommib
Panor82 Panor82 skrev:
Det hade jag missat, att den endast är informativ och inte har presumtion . Tack! Jag måste bli mer noggrann när jag läser standarden.
Jag noterade det igårkväll, att Bilaga 52B har underrubriken "(informativ)", men var lite osäker på signifikansen. Därför tog jag inte upp det. Nu vet jag också mer tack vare ovan inlägg.
Dessutom är det irrelevant för diskussionen eftersom man hittar allt man behöver i det som är regeln, dvs 523 med underrubriker.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Panor82
Snyggt @tommib ! Detta förklaras i Del 1 punkt 11 i Elinstallationsreglerna.
Skillnaden på normativa och informativa delar av standarden.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.