24 413 läst ·
387 svar
24k läst
387 svar
Kan man dra 2,5 FK för trefas i ett 16 rör?
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
I sådana fall får jag stoppa produktionen, dra i handbromsen och klarlägga att vi har potentiellt farliga och underdimensionerade installationer på och i alla våra produktionssiter. Vill inte veta hur många tusen CEE don det finns där allt från 16 A t.o.m. 63 A. Både installerade av oss och övriga stora firmor och tillverkare, jag skulle tro att alla konstruktörer och elinstallatörer inte räknat på 4st belastade ledare. 😱tommib skrev:
Det tycker jag du ska göra nu med en gång. Ovdimus kan säkert komma och elbesiktiga.Panor82 skrev:
I sådana fall får jag stoppa produktionen, dra i handbromsen och klarlägga att vi har potentiellt farliga och underdimensionerade installationer på och i alla våra produktionssiter. Vill inte veta hur många tusen CEE don det finns där allt från 16 A t.o.m. 63 A. Både installerade av oss och övriga stora firmor och tillverkare, jag tror att alla konstruktörer och elinstallatörer inte räknat på 4st belastade ledare. 😱
Jag anser att det i praktiken aldrig är balans mellan faserna i en modern spis med ugn med 230v element/induktionsspolar.Ovdimus skrev:
Normalfallet är kraftig obalans, oftast är en eller två fas(er) helt obelastad(e).
Ja, och just därför finns normen för att täcka även de fallen och inte lämna det åt chans eller det har alltid funkat tänket.Panor82 skrev:
I sådana fall får jag stoppa produktionen, dra i handbromsen och klarlägga att vi har potentiellt farliga och underdimensionerade installationer på och i alla våra produktionssiter. Vill inte veta hur många tusen CEE don det finns där allt från 16 A t.o.m. 63 A. Både installerade av oss och övriga stora firmor och tillverkare, jag skulle tro att alla konstruktörer och elinstallatörer inte räknat på 4st belastade ledare. 😱
Precis och vid osymmetrisk last är det ju ingen fas som 'kompenserar' neutralens värme, vilket är hela poängen i 523.6.2: då räknas neutralen som belastad ledare vid dimensioneringen.....Mikael_L skrev:
Ja, är du inte läskunnig?
För där står det:
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas
strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den
värme som produceras av en eller flera av linjeledarna. I detta fall ska ledararean väljas utgående från
den högsta linjeströmmen.
Läs noga det jag har fetat.
Förklara sen vad du anser att detta stycke betyder.
Oklar? Bara om man hoppar över de rader där det faktiskt står att principen gäller oavsett om det är flerledarkabel eller flera enkelledare i samma rör. Men visst, selective reading är också en sporttommib skrev:
Det är därför normen kräver att man tar höjd för osymmetri, konstruktionen syftar till balans, men dimensioneringen måste tåla obalansD Dilato skrev:
Ja, och det är just därför normen finnsPanor82 skrev:
I sådana fall får jag stoppa produktionen, dra i handbromsen och klarlägga att vi har potentiellt farliga och underdimensionerade installationer på och i alla våra produktionssiter. Vill inte veta hur många tusen CEE don det finns där allt från 16 A t.o.m. 63 A. Både installerade av oss och övriga stora firmor och tillverkare, jag skulle tro att alla konstruktörer och elinstallatörer inte räknat på 4st belastade ledare. 😱
för att undvika att vi bygger in potentiella risker i tusentals installationer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 229 inlägg
Det är inte någon som har tumme med ESV och kan ställa frågan på rätt sätt (jag har inte tillgång till standarderna själv) så vi får ett svar en gång för alla?
Det är ju de som är den myndighet som är satta att ange/uttolka regelverket betydelse så det borde ju ingen kunna ifrågasätta ur ren formell synvinkel?
Det är ju de som är den myndighet som är satta att ange/uttolka regelverket betydelse så det borde ju ingen kunna ifrågasätta ur ren formell synvinkel?
Redigerat: