Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Det är skillnad på konstruktionen och användningen element och plattor är fördelade på faserna för att ge balans, även om verklig användning kan ge ständig neutralström
Vad är skillnaden på en laddbox då?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Panor82
tommib tommib skrev:
Jag tycker du ska fråga dig själv hur det ser ut vid alla CEE416-don i landet. Tror du att det är taget hänsyn till detta vid installation av dem?
I sådana fall får jag stoppa produktionen, dra i handbromsen och klarlägga att vi har potentiellt farliga och underdimensionerade installationer på och i alla våra produktionssiter. Vill inte veta hur många tusen CEE don det finns där allt från 16 A t.o.m. 63 A. Både installerade av oss och övriga stora firmor och tillverkare, jag skulle tro att alla konstruktörer och elinstallatörer inte räknat på 4st belastade ledare. 😱

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tommib
Vi har ju redan försökt med innantilläsning men det där stycket gäller bara för kablar enligt Ovdimus. Anledningen till det är oklar

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
tommib
Panor82 Panor82 skrev:
I sådana fall får jag stoppa produktionen, dra i handbromsen och klarlägga att vi har potentiellt farliga och underdimensionerade installationer på och i alla våra produktionssiter. Vill inte veta hur många tusen CEE don det finns där allt från 16 A t.o.m. 63 A. Både installerade av oss och övriga stora firmor och tillverkare, jag tror att alla konstruktörer och elinstallatörer inte räknat på 4st belastade ledare. 😱
Det tycker jag du ska göra nu med en gång. Ovdimus kan säkert komma och elbesiktiga.

• Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Börjar få känslan av att vi har att göra med en Don Quixote alt. AI.

• Gilla
nb. och 5 till
  • Laddar…
Ovdimus Ovdimus skrev:
Det är skillnad på konstruktionen och användningen element och plattor är fördelade på faserna för att ge balans, även om verklig användning kan ge ständig neutralström
Jag anser att det i praktiken aldrig är balans mellan faserna i en modern spis med ugn med 230v element/induktionsspolar.

Normalfallet är kraftig obalans, oftast är en eller två fas(er) helt obelastad(e).

• Gilla
hjalmar17 och 4 till
  • Laddar…
Ovdimus
tommib tommib skrev:
Det tycker jag du ska göra nu med en gång. Ovdimus kan säkert komma och elbesiktiga.
Dyrt blir det

Ovdimus
Panor82 Panor82 skrev:
I sådana fall får jag stoppa produktionen, dra i handbromsen och klarlägga att vi har potentiellt farliga och underdimensionerade installationer på och i alla våra produktionssiter. Vill inte veta hur många tusen CEE don det finns där allt från 16 A t.o.m. 63 A. Både installerade av oss och övriga stora firmor och tillverkare, jag skulle tro att alla konstruktörer och elinstallatörer inte räknat på 4st belastade ledare. 😱
Ja, och just därför finns normen för att täcka även de fallen och inte lämna det åt chans eller det har alltid funkat tänket.

Ovdimus
Panor82 Panor82 skrev:
Börjar få känslan av att vi har att göra med en Don Quixote alt. AI.
Livs levande och till skillnad från AI kan jag faktiskt komma och kolla på installationerna på plats, om ni vågar😁

Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, är du inte läskunnig?
För där står det:
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas
strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den
värme som produceras av en eller flera av linjeledarna
. I detta fall ska ledararean väljas utgående från
den högsta linjeströmmen
.

Läs noga det jag har fetat.
Förklara sen vad du anser att detta stycke betyder.
Precis och vid osymmetrisk last är det ju ingen fas som 'kompenserar' neutralens värme, vilket är hela poängen i 523.6.2: då räknas neutralen som belastad ledare vid dimensioneringen.....

• Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
Ovdimus
tommib tommib skrev:
Vi har ju redan försökt med innantilläsning men det där stycket gäller bara för kablar enligt Ovdimus. Anledningen till det är oklar
Oklar? Bara om man hoppar över de rader där det faktiskt står att principen gäller oavsett om det är flerledarkabel eller flera enkelledare i samma rör. Men visst, selective reading är också en sport

Ovdimus
D Dilato skrev:
Jag anser att det i praktiken aldrig är balans mellan faserna i en modern spis med ugn med 230v element/induktionsspolar.

Normalfallet är kraftig obalans, oftast är en eller två fas(er) helt obelastad(e).
Det är därför normen kräver att man tar höjd för osymmetri, konstruktionen syftar till balans, men dimensioneringen måste tåla obalans

Ovdimus
Panor82 Panor82 skrev:
Ja, och det är just därför normen finns
för att undvika att vi bygger in potentiella risker i tusentals installationer

Ovdimus
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är skillnaden på en laddbox då?
En laddbox är i grunden enfas eller trefas rakt av inte flera separata element/plattor som är spridda över faserna för att balansera lasten

Det är inte någon som har tumme med ESV och kan ställa frågan på rätt sätt (jag har inte tillgång till standarderna själv) så vi får ett svar en gång för alla?

Det är ju de som är den myndighet som är satta att ange/uttolka regelverket betydelse så det borde ju ingen kunna ifrågasätta ur ren formell synvinkel?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.