Panor82
Ovdimus Ovdimus skrev:
Nej, jag hävdar inte att vanliga spisinstallationer är underdimensionerade. En spis är i grunden en balanserad trefaslast, och där är det korrekt att neutralen normalt inte räknas som belastad.
Men i tidigare inlägg hävdade du att man alltid skulle utgå ifrån de sämsta förutsättningarna och att man aldrig vet hur gruppen kommer att användas eller vad som ansluts i framtiden? Och därmed menar att det visst är fel?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag bara undrar varför forumet har börjat frekventeras av sådana här typer?
Förutom @Ovdimus så har vi ju @steffo_b som härjar i en annan tråd. Jag vill kanske delvis trycka in Martin Lundmark i samma fack, med långa textmassor med felaktigheter, eller som mest missar ämnet, för att strida för kullen man tänkt försvara till döden.
Men Martin har ju även sina friska perioder då det kommer en hel del bra, kanske Ovdimus också, som jag ser har varit aktiv i en del andra trådar utan större konstigheter.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hur är två av fasledarna belastade vid enfasladdning?
De är inte belastade och det är precis därför lasten är osymmetrisk och 523.6.2 slår till. Vid enfasladdning används en fas + neutral, men normen säger att neutralen ändå räknas som belastad ledare, vilket i trefasrör ger 4 belastade ledare vid dimensionering

Panor82
Ovdimus Ovdimus skrev:
Men normen SS 436 40 00är säkerligen skriven för att ge en enhetlig och säker tillämpning även vid varierande drift och okända framtida förutsättningar.
Därför säger den att man ska använda reduktionsfaktor vid fler än tre belastade ledare i gemensam förläggning oavsett om viss värmekompensation uppstår eller inte.
Nu kom mitt citat lite galet skulle varit med i förra posten #211 men jag låter den vara.

Panor82 Panor82 skrev:
Men i tidigare inlägg hävdade du att man alltid skulle utgå ifrån de sämsta förutsättningarna och att man aldrig vet hur gruppen kommer att användas eller vad som ansluts i framtiden? Och därmed menar att det visst är fel?
Nej, jag har aldrig sagt att en spis alltid är perfekt balanserad jag har sagt att den är konstruerad som en balanserad trefaslast och att det är så man normalt dimensionerar den. Men när vi pratar elbilsladdare gäller andra förutsättningar, just eftersom lasten där kan vara kraftigt osymmetrisk under längre tid. Det var den skillnaden jag ville belysa men nu spårar tråden ur i spisdiskussioner som inte har med ursprungsfrågan att göra. Låt oss hålla oss till ämnet

tommib
Ovdimus Ovdimus skrev:
De är inte belastade och det är precis därför lasten är osymmetrisk och 523.6.2 slår till. Vid enfasladdning används en fas + neutral, men normen säger att neutralen ändå räknas som belastad ledare, vilket i trefasrör ger 4 belastade ledare vid dimensionering
Aha, så de är Schrödingers linjeledare? Belastade och inte belastade samtidigt?

Du säger ju själv att det vid enfasfallet bara finns två belastade ledare. Varför räknar du på fyra då?

Jag tycker du ska fråga dig själv hur det ser ut vid alla CEE416-don i landet. Tror du att det är taget hänsyn till detta vid installation av dem? Det är nämligen väldigt mycket mer sannolikt med konstiga lastfall där än med en fast installerad elbilsladdare.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Nu kom mitt citat lite galet skulle varit med i förra posten #211 men jag låter den vara.
Ingen fara, jag förstår vad du syftar på i #211. Normen är formulerad för att täcka in även oförutsedda driftfall och framtida ändringar, därför tar den höjd för fler än tre belastade ledare i samma förläggning. Det är precis det som är poängen här

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag bara undrar varför forumet har börjat frekventeras av sådana här typer?
Förutom @Ovdimus så har vi ju @steffo_b som härjar i en annan tråd. Jag vill kanske delvis trycka in Martin Lundmark i samma fack, med långa textmassor med felaktigheter, eller som mest missar ämnet, för att strida för kullen man tänkt försvara till döden.
Men Martin har ju även sina friska perioder då det kommer en hel del bra, kanske Ovdimus, som jag ser har varit aktiv i en del andra trådar utan större konstigheter.
Jag försöker hålla mig till ämnet och bidra med relevanta referenser och resonemang. Vi kan vara oense, men att sätta folk i ett ”sådana typer” fack hjälper inte diskussionen framåt. Tar gärna diskussionen sakligt eller ännu roligare, kom så kan vi elbesiktiga några installationer ihop. 😁

tommib tommib skrev:
Aha, så de är Schrödingers linjeledare? Belastade och inte belastade samtidigt?

Du säger ju själv att det vid enfasfallet bara finns två belastade ledare. Varför räknar du på fyra då?

Jag tycker du ska fråga dig själv hur det ser ut vid alla CEE416-don i landet. Tror du att det är taget hänsyn till detta vid installation av dem? Det är nämligen väldigt mycket mer sannolikt med konstiga lastfall där än med en fast installerad elbilsladdare.
För att normen säger att man ska räkna neutralen som belastad vid osymmetrisk last, oavsett om det bara är två faser som faktiskt leder ström i ögonblicket. Det är just det 523.6.2 handlar om

Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
Det betyder att spisens konstruktion är gjord för att ge en jämn fasbalans över tid, även om den i praktiken varierar. Det är en principiell beskrivning av installationsupplägget inte ett påstående om perfekta mätvärden. Att avfärda det som “ordbajseri” istället för att bemöta sakfrågan är bara härskarteknik.
Hur är den gjord för detta?
Hur blir det hemma hos en person som uteslutande använder en av plattorna, år ut och in?

Ovdimus Ovdimus skrev:
Jag har aldrig påstått att en spis är hela tiden balanserad i praktiken. Min poäng var att den i sin konstruktion är avsedd som en trefaslast och dimensioneras därefter, vilket är en helt annan situation än enfasig elbilsladdning på trefasgrupp som var det jag egentligen diskuterade.
Det är väl exakt samma sak, i vart fall min spis är tre separata enfaslaster på varsin fas inbyggda i ett hölje och det flyter alltid ström i nollan, den är inte konstruerad som trefas last.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur är den gjord för detta?
Hur blir det hemma hos en person som uteslutande använder en av plattorna, år ut och in?
Genom att lasten är uppdelad på element över alla tre faser, men självklart kan användarbeteende rubba balansen och det gäller ju alla flerfasinstallationer. Nöjd med det kortare svaret?

D Dilato skrev:
Det är väl exakt samma sak, i vart fall min spis är tre separata enfaslaster på varsin fas inbyggda i ett hölje och det flyter alltid ström i nollan, den är inte konstruerad som trefas last.
Det är skillnad på konstruktionen och användningen element och plattor är fördelade på faserna för att ge balans, även om verklig användning kan ge ständig neutralström

tommib
Varför gäller inte exakt samma resonemang vid elbilsladdning?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Ovdimus Ovdimus skrev:
För att normen säger att man ska räkna neutralen som belastad vid osymmetrisk last, oavsett om det bara är två faser som faktiskt leder ström i ögonblicket. Det är just det 523.6.2 handlar om
Ja, är du inte läskunnig?
För där står det:
När neutralledaren i en flerledarkabel för en ström som härrör från en obalans i linjeledarnas
strömmar, kompenseras temperaturstegringen i neutralledaren av en motsvarade minskning av den
värme som produceras av en eller flera av linjeledarna
. I detta fall ska ledararean väljas utgående från
den högsta linjeströmmen
.

Läs noga det jag har fetat.
Förklara sen vad du anser att detta stycke betyder.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.