19 083 läst ·
98 svar
19k läst
98 svar
Kan jag installera stickkontakt dubbelt eluttag på detta? tvättmaskin
Precis, det jag menar är att koppla in maskinen. Maskinen kommer med stickkontakt så ska klippas och sedan kopplas in i dosan.Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte. På din bild i trådens första inlägg verkar dosan redan sitta på plats. Missförstår vi något?
Eller menar du om du får ansluta maskinen till dosan? Då är svaret rent formellt nej. Vet man vad man gör är dock detta antagligen det enklaste av de förbjudna hempulen man kan göra. Men då ska man som sagt vara bombsäker på vad man pysslar med.
Hur menar du "Får jag sätta dit dosan själv"? Jag förstår inte riktigt. Dosan sitter ju redan där.S Saalve skrev:
Om du FÅR koppla in sladden där eller inte är jag osäker på. Men jag BEDÖMER att du kan ansluta kabeln från tvättmaskinen där. Men det är du som är ansvarig för elen i din lägenhet. Alltid.
IntressantDemmpa skrev:
Område 0 är 10 cm upp från golvet samt 120 cm från duschhuvudets normalposition.
Område 1 är från 10 cm över golvet upp till 225 cm över golvet samt 120 cm från duschhuvudets normalposition.
Anslutningsdosan sitter 170 cm från duschhuvudets normalposition, så där får det vara vägguttag MEN när du ställer en tvättmaskin på golvet mellan duschen och väggen med anslutningsdosan så kommer tvättmaskinen att hamna 110 cm ifrån duschhuvudets normalposition och då MÅSTE tvättmaskinen vara fast ansluten.
Se tidigare skärmdump samt PDF-dokument.
Har precis haft denna frågeställning med ett byggföretag, rekomenderat av försäkringsbolag efter vattenskada.
Standard badrum med yttervägg 168 cm Dusch och eluttag för tvättmaskin monterade mittemot på lång väggarna, ca 150 cm emellan duschhuvud och eluttag
Ifrågasatte uttag utan lock. Fick till svar att det var ok enl gällande regler. Bygg ftg var väl medvetna om att tvättmaskin skulle ställas efter ytterväggen. Ingenting nämndes om att det inte var lämpligt eller att upphöjning var ett krav. Jordfelsbrytare finns och tvättmaskinen står nu på upphöjd.
Vad är korrekt och säkert?
Vad ska man kunna kräva av ett byggföretag som har hela entreprenaden och är rek av försäkringsbolag?
Avståndet mellan duschhuvudet och vägguttaget räcker med råge.
Däremot om det ställs en tvättmaskin mellan duschhuvudet och vägguttaget så kommer närmsta delen på tvättmaskin att hamna ca 90-150 cm ifrån duschhuvudet, då måste tvättmaskin vara fast ansluten samt stå på ett stativ som är minst 10 cm.
Däremot om det ställs en tvättmaskin mellan duschhuvudet och vägguttaget så kommer närmsta delen på tvättmaskin att hamna ca 90-150 cm ifrån duschhuvudet, då måste tvättmaskin vara fast ansluten samt stå på ett stativ som är minst 10 cm.
Tack, ber om ursäkt för "kapad" trådDemmpa skrev:
Avståndet mellan duschhuvudet och vägguttaget räcker med råge.
Ska man som novis privatperson förväntas känna till dessa regler?
Byggföretaget fick en ritning med önskade förändringar, samtidigt blev de ombedda att lämna synpunkter på de önskade förändringarna. Inga synpunkter kom från byggföretaget
Vem bär ansvar för att tvättmaskinen idag är inkopplad med stickkontakt? ( Står upphöjd pga bekvämlighet inte pga info om elen)
Har byggfirman egna elektriker?
Om ja, är byggfirman registrerad hos ESV?
Eller tog byggfirman in en elfirma, är den registrerad hos ESV?
Om inte byggfirman/elfirman är registrerad hos ESV, kontakta ditt försäkringsbolag om det hela samt anmäl till ESV.
Den som anslöt tvättmaskin ska säkerställa att den får stå där den står och vara ansluten på det sättet.
Var det inritat på ritningen var tvättmaskinen skulle stå? I så fall är det även den som satte uttaget som också gjorde fel.
Om ja, är byggfirman registrerad hos ESV?
Eller tog byggfirman in en elfirma, är den registrerad hos ESV?
Om inte byggfirman/elfirman är registrerad hos ESV, kontakta ditt försäkringsbolag om det hela samt anmäl till ESV.
Den som anslöt tvättmaskin ska säkerställa att den får stå där den står och vara ansluten på det sättet.
Var det inritat på ritningen var tvättmaskinen skulle stå? I så fall är det även den som satte uttaget som också gjorde fel.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden