Demmpa Demmpa skrev:
Nej, TS får inte ryggen fri bara för att elektrikern gör ett felaktigt jobb. Innehavaren av elanläggningen har ansvaret.
Om innehavaren av anläggningen saknar kunskap då? Om nåt skulle hända är det bättre att fackkunnig yrkesman har utfört arbetet, försäkring kanske inte räcker annars

Farstatjej90
J J-banan skrev:
Om innehavaren av anläggningen saknar kunskap då? Om nåt skulle hända är det bättre att fackkunnig yrkesman har utfört arbetet, försäkring kanske inte räcker annars
Din hemförsäkring kommer inte täcka skador som uppstått för att någon gjort en felaktig installation? 🤔

• Haha
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
I TS fall så är försäkringens giltighet det lilla om det händer en personskada/dödsfall pga att tvättmaskinen är ansluten via stickkontakt när den står i område 1.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
varför skulle man vilja ta bort ett funktionellt vägguttag bara hip som hap
För mindre än en vecka sedan lyckades jag fastna med foten i en anslutningskabel som var instucken i ett vanligt Elko RS vägguttag i hallen i min bostad. Halva plastkåpan slets loss medan petskyddet satt kvar i vägguttaget. Dessa ska inte gå att dela på så uttaget, eller egentligen bara den löstagbara kåpan med sitt petskydd, var förstört.

Nu råkade jag ha en hel kåpa inklusive petskydd "på hyllan" och behövde därför bara byta plastkåpan på uttaget. Mer "normala människor" hade varit tvungna att byta hela vägguttaget. Så nog kan ett vägguttag gå sönder och behöva bytas ut...

Jag tror det finns en och annan som limmat fast saker med tanken att dessa ska sitta för evigt, som ett antal år senare behövt inse att så blev det visst inte...

Kombinationen av stålborste, vinkelslip och kakelplattor sparar jag till kommande mardrömmar...

• Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För mindre än en vecka sedan lyckades jag fastna med foten i en anslutningskabel som var instucken i ett vanligt Elko RS vägguttag i hallen i min bostad. Halva plastkåpan slets loss medan petskyddet satt kvar i vägguttaget. Dessa ska inte gå att dela på så uttaget, eller egentligen bara den löstagbara kåpan med sitt petskydd, var förstört.

Nu råkade jag ha en hel kåpa inklusive petskydd "på hyllan" och behövde därför bara byta plastkåpan på uttaget. Mer "normala människor" hade varit tvungna att byta hela vägguttaget. Så nog kan ett vägguttag gå sönder och behöva bytas ut...

Jag tror det finns en och annan som limmat fast saker med tanken att dessa ska sitta för evigt, som ett antal år senare behövt inse att så blev det visst inte...

Kombinationen av stålborste, vinkelslip och kakelplattor sparar jag till kommande mardrömmar...
Lärdomen är då att inte ha kablar liggandes i fothöjd.

Faktumet att det var uttaget som var den svaga punkten talar till fördel för limning, limmet är starkare än materialet som limmas.

En limmad kabelkanal i midjehöjd lär knappast trilla ner så länge man beter sig normalt, och det som går sönder är då antingen uttaget eller att kaklet lossnar eftersom limmet är starkare än kakelfixet.🤓

Redigerat:
useless useless skrev:
Det är inte farligt att fotografera centralen.
Stäng av blixten, om man har ljusbågsvakt 😆

• Gilla
sanamon och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Lärdomen är då att inte ha kablar liggandes i fothöjd.
Får väl skylla på att det var en tillfällig provkörning, även om ingen här lär tro mig...

D Dilato skrev:
Faktumet att det var uttaget som var den svaga punkten talar till fördel för limning, limmet är starkare än materialet som limmas.
Jag tänker mest att om jag hade behövt byta hela uttaget hade det varit enkelt då uttaget var fastskruvat i en dosa på normalt sätt. Hade uttaget varit limmat kanske det inte hade varit lika enkelt att byta.

D Dilato skrev:
En limmad kabelkanal i midjehöjd lär knappast trilla ner så länge man beter sig normalt.
Jag är alltså inte bekymrad för att limmet inte ska hålla. Mina tveksamheter handlar om hur det blir den dag man vill byta ut det som limats.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Får väl skylla på att det var en tillfällig provkörning, även om ingen här lär tro mig...

Jag tänker mest att om jag hade behövt byta hela uttaget hade det varit enkelt då uttaget var fastskruvat i en dosa på normalt sätt. Hade uttaget varit limmat kanske det inte hade varit lika enkelt att byta.

Jag är alltså inte bekymrad för att limmet inte ska hålla. Mina tveksamheter handlar om hur det blir den dag man vill byta ut det som limats.
Där skiljer vi oss åt, jag är inte det minsta bekymrad över något som troligen aldrig kommer att hända, och om det ändå händer kan jag enkelt lösa det.

• Gilla
Saalve
  • Laddar…
D Dilato skrev:
något som troligen aldrig kommer att hända
Jag ser det som fullt möjligt att ett vägguttag kan gå sönder och behöva bytas ut. Det hände som sagt mig för mindre än en vecka sedan.

Jag har för mig att det finns en hel del trådar här där folk svär över limmade bänkskivor...

Alfredo Alfredo skrev:
Jag ser det som fullt möjligt att ett vägguttag kan gå sönder och behöva bytas ut. Det hände som sagt mig för mindre än en vecka sedan.
..men det var ett utsatt uttag där det var troligt att snubbla på sladden?

Det är ju inte heller omöjligt att byta samma del i ett limmat uttag, var det inte bara den yttre delen i ditt uttag som sprack så den fastlimmade bottendelen har kunnat sitta kvar?

D Dilato skrev:
Det är ju inte heller omöjligt att byta samma del i ett limmat uttag,
Ja i mitt fall hade det gått eftersom jag råkade ha en extra yttre del. I ett annat fall kanske hela uttaget måste bytas. Antingen för att det går sönder på ett annat sätt eller att det saknas reservdelar. Mitt fall var nog snarare ett undantag än något normalt.

Men visst har lim en del fördelar. Det är dock lätt att förringa framtida nackdelar när man vill lossa det som limats... Men är man bekväm med vinkelslipstålborsten på kakel går nog allt lim att lossa... 😎

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
men det var ett utsatt uttag där det var troligt att snubbla på sladden?
Det var nog ett rätt normalt placerat uttag. Bara jag som var klantig...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men är man bekväm med vinkelslipstålborsten på kakel går nog allt lim att lossa.
Jag är extremt bekväm med slipmaskiner av olika varianter, det är nog något av det enklaste man kan ge sig på🤓

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag är extremt bekväm med slipmaskiner av olika varianter, det är nog något av det enklaste man kan ge sig på
Om det någonsin blir aktuellt att du lånar mitt badrum kommer jag att kroppsvisitera dig innan så ingen liten vinkelslip råkar följa med dig in. 😂😱😮

• Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om det någonsin blir aktuellt att du lånar mitt badrum kommer jag att kroppsvisitera dig innan så ingen liten vinkelslip råkar följa med dig in. 😂😱😮
Glöm inte att visitera för det oscillerande multiverktyget, den är mer verktyget för jobbet. 🤓
Oscillerande multiverktyg med svart och blått handtag, lämpligt för diverse byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.