Vilken spänning är de gamla elradiatorerna på?
Är de på 230V eller på 400V?

På 50-/60-/70-/80-talet var typ "alla" elradiatorer 400V.

Är du helt hundra på att det är 230V på befintliga elradiatorer så är det bättre att elektrikern monterar envägs schukouttag istället för att fastansluta de nya elradiatorerna.
 
  • Gilla
Meehan
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vilken spänning är de gamla elradiatorerna på?
Är de på 230V eller på 400V?

På 50-/60-/70-/80-talet var typ "alla" elradiatorer 400V.

Är du helt hundra på att det är 230V på befintliga elradiatorer så är det bättre att elektrikern monterar envägs schukouttag istället för att fastansluta de nya elradiatorerna.
De gamla är 230V. Och på samtliga element på nedanvåningen sitter en kopplingsbox har jag noterat nu. Så då tänker jag att det är ”mest rätt” att beställa till en sådan?
 
Båda lösningarna är ok. Använder du kopplingsboxen och stickproppen blir det lättare att temporärt montera ner elementet om du skulle vilja.
 
  • Gilla
Meehan
  • Laddar…
Tack för era svar! Elektrikern kommer på måndag då får han avgöra, men jag har iallafall köpt till kopplingsboxarna. Får skicka tillbaka dem om de inte är nödvändiga helt enkelt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.