S Saalve skrev:
Men behöver väl en stickkontakt till tvättmaskinen ändå?
Nej du kan/bör ansluta den i den anslutningsdosa du redan har.

• Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
Ta hjälp av en elektriker som kan montera ett uttag till dig på lämplig plats så har du ryggen fri

• Haha
  • Arg
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej du kan/bör ansluta den i den anslutningsdosa du redan har.
Ahaaa men jaja då gör jag det såklart!!! Trodde ni alla var skeptiska mot dosan över lag….

S Saalve skrev:
Ahaaa men jaja då gör jag det såklart!!! Trodde ni alla var skeptiska mot dosan över lag….
Det alla är skeptiska mot är att byta från godkänd fast installation i befintlig dosa till stickproppsuttag.

• Gilla
mrbackstrom och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det alls är skeptiska mot är att byta från godkänd fast installation i befintlig dosa till stickproppsuttag.
Förstår det!! Självklart kör jag då på Bef dosa och skiter i stick

• Gilla
KaptenEfraim och 2 till
  • Laddar…
S Saalve skrev:
Förstår det!! Självklart kör jag då på Bef dosa och skiter i stick
Det finns inget som hindrar att du drar en ny kabel ifrån dd3n osan till en bättre plats där ett vägguttag faktiskt går/kan finnas.

D Dilato skrev:
Det finns inget som hindrar att du drar en ny kabel ifrån dd3n osan till en bättre plats där ett vägguttag faktiskt går/kan finnas.
Det orkar jag inte…. Då blir det nytt hål i kakel, tätskikt osv…?

S Saalve skrev:
Det orkar jag inte…. Då blir det nytt hål i kakel, tätskikt osv…?
Behövs väl inget hål i kakel för att kunna sätta upp ett utanpåliggande uttag och dess kabel.
Moderna limmer är starkare än materialet dom limmas på.

Redigerat:
  • Gilla
Saalve
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sidospår men går det då i framtiden att byta ut eluttaget utan skador på kaklet? Tänker att ett riktigt superlim nästan lämnar större spår efter sig än ett par förhoppningsvis återanvändbara borrhål.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Behövs väl inget hål i kakel för att kunna sätta upp ett utanpåliggande uttag och dess kabel.
Får se var elektrikern säger helt enkelt.. Seniorpoolen lär de bli för de ska man gynna

D Dilato skrev:
Det är väl inte en godkänd förläggning att limma fast starkström kabel🤔

Alfredo Alfredo skrev:
Sidospår men går det då i framtiden att byta ut eluttaget utan skador på kaklet? Tänker att ett riktigt superlim nästan lämnar större spår efter sig än ett par förhoppningsvis återanvändbara borrhål.
Alla limmer går att mekaniskt ta bort, roterande stålborste på vinkelslipen i värsta fall, rakblad a la spishäll i bästa fall.

Men, varför skulle man vilja ta bort ett funktionellt vägguttag bara hip som hap, nog borde det vara en del av en större operation..typ renovering av badrummet, och då är ju hela frågan bara trams?

J J-banan skrev:
Det är väl inte en godkänd förläggning att limma fast starkström kabel🤔
Varför inte?
En kabelkanal där det går kabel i måste väl inte skruvas fast ( eller ens sitta fast) ?

S Saalve skrev:
Men varför har man satt en dosa där om det är zon 0?
Område 0 är 10 cm upp från golvet samt 120 cm från duschhuvudets normalposition.
Område 1 är från 10 cm över golvet upp till 225 cm över golvet samt 120 cm från duschhuvudets normalposition.

Anslutningsdosan sitter 170 cm från duschhuvudets normalposition, så där får det vara vägguttag MEN när du ställer en tvättmaskin på golvet mellan duschen och väggen med anslutningsdosan så kommer tvättmaskinen att hamna 110 cm ifrån duschhuvudets normalposition och då MÅSTE tvättmaskinen vara fast ansluten.

Se tidigare skärmdump samt PDF-dokument.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ta hjälp av en elektriker som kan montera ett uttag till dig på lämplig plats så har du ryggen fri
Nej, TS får inte ryggen fri bara för att elektrikern gör ett felaktigt jobb. Innehavaren av elanläggningen har ansvaret.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.