12 851 läst ·
80 svar
13k läst
80 svar
kan jag byta till jordat uttag?
Du talar emot dej själv. är kablarna lika gamla eller?Poontus skrev:kablarna i centralen är faktiskt inte lika gamla och dåliga.
jag ska vid senare tillfälle öppna och se hur det ser ut i uttaget, kanske är det så att biledaren är avklippt så att det ändå inte går att göra.
och ja garaget har endast ett(detta) uttag. det du ser på dosans 4 vägar är 1. inkommande, 2 till strömbrytare, 3 vägguttag, 4 takbelysning.
det gick förresten bra att byta alla andra gamla väguttag och har bytt taklampor och sådant med minst lika gamla kablar utan att det smulades sönder
Nej, jag talar inte emot mig själv. Elen är kaos i huset, jag har haft elektriker här tidigare som rättat till det värsta, (fixat nya ledningar till fläkten på toaletten, jordat uttag och JFB till toaletten bland annat)HSP skrev:
Där gammal el är i vardagsrum somrum och barnkammare, tittar man på ledarna där så är kablarna från när huset byggdes.
Tittar man däremot i centralen så är ledningarna är modern variant.
Nej det talar inte emot sig självt, det betyder att siten är skarvad någon annanstans i huset.
Ett annat exempel är vardagsrum och kök som delar samma säkring, gamla skräpledningar i vardagsrummet men nyare jordad modell i köket. Där skiten halvvägs någonstans är sammankopplad.
Fler frågor?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Gör det rätta då, och låt en elektriker från din central dra fram en kabel till ett uttag utomhus som är skyddat av fast installerad JFB.
Byt sedan ut de gamla ledningarna i källaren när ekonomin tillåter.
Ps.
Jag skulle ALDRIG personligen ens fundera på att byta ett uttag på så där gamla ledningar i en anläggning.
Det jag även funderar på är "biledarna" verkligen anslutna mot jord i matande ände? om de är det så är dosans metallhölje jordat i en icke jordad miljö.
Ps.
Jag skulle ALDRIG personligen ens fundera på att byta ett uttag på så där gamla ledningar i en anläggning.
Det jag även funderar på är "biledarna" verkligen anslutna mot jord i matande ände? om de är det så är dosans metallhölje jordat i en icke jordad miljö.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Om vi börjar med behovet av en JFB så fick du en fråga om batteriladdaren var jordad eller dubbelisolerad. En jordad apparat höjer prioriteten på ett jordat uttag. En JFB fungerar "bättre" med jordat uttag och jordade apparater. Om allting är dubbelisolerat så blir ju risken för jordfel mindre.
Det kan vara så att denna biledare har tillräcklig area i denna gamla kabel. Förutom det ska den givetvis ha god kontinuitet. Om vi nu måste söka nödlösningar så kommer en portabel JFB i uttaget delvis att hantera riskerna med att denna skyddsledare kanske inte följer dagens regler.
Det kan vara så att denna biledare har tillräcklig area i denna gamla kabel. Förutom det ska den givetvis ha god kontinuitet. Om vi nu måste söka nödlösningar så kommer en portabel JFB i uttaget delvis att hantera riskerna med att denna skyddsledare kanske inte följer dagens regler.
allt vad gäller elektriker blir tidigast till sommaren, nytt utomhus uttag är nog längst ner på önskelistan (finns ett på andra sidan av huset)HSP skrev:Gör det rätta då, och låt en elektriker från din central dra fram en kabel till ett uttag utomhus som är skyddat av fast installerad JFB.
Ps.
jag tittade på uttaget igen nu (utan att öppna den) den är fastmålad och kanske även delvis fast putsad på väggen så jag kommer låta den vara, tillsvidare i alla fall.
och nej jag litar inte på något vad gäller elen i detta hus om jag inte först kontrollmäter något själv först.
hade ett gammalt rum på övervåningen som vi rev där det satt både jordade och ojordade uttag, detta på samma säkring som både tidigare nämnt kök och vardagsrum.
och denna mix av gammal och ny kabel gjorde att elektrikern när han var här kopplade in fel i centralen (mot vad vi ville i alla fall) och använde sig då av samma kabel till övervåningen som kök och vardagsrum har, detta trots att nytt VP-rör med kabel var framdraget till centralen
jag kollade nu på dom tänkbara förbrukarna.Bo.Siltberg skrev:Om vi börjar med behovet av en JFB så fick du en fråga om batteriladdaren var jordad eller dubbelisolerad. En jordad apparat höjer prioriteten på ett jordat uttag. En JFB fungerar "bättre" med jordat uttag och jordade apparater. Om allting är dubbelisolerat så blir ju risken för jordfel mindre.
CETEK laddaren är Ojordad (eller "jordat" utförande utan jord, vad det nu heter, ej europakontakt)
däremot så är alla andra apparater jordade, en luftavfuktare, kompressor, elradiator och frostvakt.
En uttagsprovare måste ha fas, nolla och skyddsjord ända fram till uttaget för att JFB-testfunktionen ska fungera i uttagsprovaren. Utan fungerande skyddsjord så kommer JFBn aldrig att lösa ut med testknappen på uttagsprovaren.Poontus skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Tja varför hade vi ett på dasset till elstängselapparaten?
Ström var mindre farlig förr helt enkelt....
Protte
Ström var mindre farlig förr helt enkelt....
Protte
Huset byggdes 1945 (44?)tommib skrev:
Elen på både toalett och kök har varit Ojodat tidigare.
Jag är mest intresserad av varför det sitter pet-skyddade uttag i garaget (inget av dom Ojordade uttagen inne har annars varit det)
Edit:när började man med pet-skyddade uttag? Denna är av skruvmodell
Redigerat:
här kommer ett uttdrag ur 1939års föreskrifter. (bör vara de som gällde vid ditt nybyggnadsår har doch inte läst igenom alla ändringsföreskrifter fram till 1945, de brukar inte vara lättnader på krav i ändringarna) I 1939:års föreskrifter kan man läsa ut att i rum med halvledande golv ska elanläggningen skyddsjordas. Dvs ditt utag skulle från början ha varit skyddsjordat.Poontus skrev:
Vet dock att det förekommer hus från 40-50talet med betonggolv och ojordade vägguttag. där golven varit målade har man tydligen tolkat som att golvet varit isolerat. en riktig gråzon måste det ha varit även på den tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Petskyddade uttag fanns förmodligen inte 1945.
mitten på 50-talet kom nog de första, någon som vet exakt?
Boverket införde krav på petskyddade vägguttag den 1 januari 1989. (eller placering så barn inte kan föra in föremål i uttaget)
Elsäkerhetsverket införde kravet i föreskriften 2004:1
Så någon har förmodligen bytt ut uttaget i ditt garage om det är petskyddat.
Redigerat:
Tja, då och då hittar man ojordade gamla uttag i uthus, i mätarskåp och på andra ställen, årsmodell 40-tal eller så. Antagligen oftast använda till någon bakelithandlampa som inte behövde någon jord. Ibland till någon strålvärmekamin eller liknande och det var väl lika olämpligt då som nu, men som någon sa "el var mindre farligt förr".tommib skrev:
I det aktuella fallet kan det vara så enkelt att det ursprungliga, jordade, uttaget gått sönder och någon i okunnighet ersatt det med ett ojordat.
Hursomhelst, vore det mitt garage och mitt uttag skulle jag undersöka hur långt förfallet på kablarna har kommit, det kan vara allt från totalt upptorkat till lika mjukt som när de var nya. Är det möjligt att hantera kabeln skulle jag sedan kontollera att biledaren är ordentligt ansluten hela vägen till centralen och sedan byta uttaget till ett jordat. Biledaren var grövre i dessa gamla kablar och godkänd att använda som skyddjord. Använd sedan gärna en flyttbar jordfelsbrytare. Planera för byte av hela installationen.
Man behöver inte omedelbart gå lös med stora avbitaren, men håll reda på var du har den.
Att hantera dessa gamla kablar var vardag på den elfirma jag var anställd på en gång.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg