Lite mer om blygummiledning. allt från 1939 års föreskrifter

Svartvit bild av en sida ur 1939 års föreskrifter för blygummiledning och jordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där var det tillåtet med 50% "ledningsförmåga" = area mot "ytterledaren" = fasledare
Vet inte om biledarens area alltid var grövre förr?

Tänkvärt att koppar var en eftertraktad metall de här åren så det gjordes nog allt för att hushålla på kopparn.
Och i och med att föreskrifterna inte krävde mer än 50% ledningsförmåga så har jag svårt att ta förgivet att kabeln tillverkades med mer koppar än vad som krävs. I tidiga kablar användes enbart blymanteln som skyddsledare.

lite nostallgisk data om ledningen
Illustration av en genomskärning av en blygummikabel med beskrivning av de olika lagren och materialen.
Skapa konto

Kabeln är uppsatt när det var tillåtet. Så installationen är fortfarande godkänd om den inte har försämrats genom yttre åverkan, ålder eller slitage. Men den har fortfarande passerat sin tekniska livslängd.

Om uttaget var jordat eller inte från början det vet vi inte. kan vara bytt med tanke på att du säger att det har petskydd. en eller ett par bilder hade varit trevligt på uttaget så kanske vi kan hjälpas åt att åldersbestämma uttaget.

Ps. det var ganska intressant att läsa igenom de äldre föreskrifterna, det är inte var dag man gör det.....

Redigerat:
  • Gilla
Sågbjörn och 7 till
  • Laddar…
HSP skrev:
här kommer ett uttdrag ur 1939års föreskrifter. (bör vara de som gällde vid ditt nybyggnadsår har doch inte läst igenom alla ändringsföreskrifter fram till 1945, de brukar inte vara lättnader på krav i ändringarna) I 1939:års föreskrifter kan man läsa ut att i rum med halvledande golv ska elanläggningen skyddsjordas. Dvs ditt utag skulle från början ha varit skyddsjordat.

Vet dock att det förekommer hus från 40-50talet med betonggolv och ojordade vägguttag. där golven varit målade har man tydligen tolkat som att golvet varit isolerat. en riktig gråzon måste det ha varit även på den tiden.

[bild]

Petskyddade uttag fanns förmodligen inte 1945.
mitten på 50-talet kom nog de första, någon som vet exakt?

Boverket införde krav på petskyddade vägguttag den 1 januari 1989. (eller placering så barn inte kan föra in föremål i uttaget)
Elsäkerhetsverket införde kravet i föreskriften 2004:1

Så någon har förmodligen bytt ut uttaget i ditt garage om det är petskyddat.
tack för två väldigt intressanta svar.

ja uttaget i garaget ser helt klart ut att vara nyare än kablarna.
i källaren har jag både Ojordat och jordat, den Ojordade är inmurad, gissar på att den är lite nyare än huset men svårt för mig att avgöra.
Dom 3 jordade uttagen (pannrum, tvättstuga och 1 meter ifrån det Ojordade) om dom vore lika gamla då är dom troligtvis från 1986 då kombipannan installerades med 15kW som även den fick ny el, dessa kablar går utvändigt på fasaden.

källargolvet har varit målat, trodde att färgen var nyare än så men då kanske det har med gråzonen att göra, mycket av färgen har lossnat, mycket i min ägo sedan 2014.

jag tar för givet att köket var Ojordat från början trots att vad jag förstår från föreskrifterna så skulle man ha jordat på den tiden, elen är i alla fall utanpåliggande i köket med modernare uttag (80-90-tal ungefär)

vad gäller toaletten så är den också utanpåliggande, ovanför badrumsskåpet så sticker två gamla trådar ut från väggen som var tejpade med eltejp och "ubåtar" eller vad det nu heter i en röd och en svart.
När vi hade en elektriker här 2015 då tejpade han dessa ännu mer än tidigare.
Belysningen på toaletten ligger på samma säkring som ett Ojordat rum intill och jag skulle tro att det då även går till dessa två tejpade trådar.

kan försöka ta lite bilder imorgon

• Gilla
Bolins
  • Laddar…
S
Poontus skrev:
"troligtvis"? inte så övertygande ordval när det gäller säkerhet. nej jag ska ordna med en uttagsprovare som kan testa FJB, innan jag gjort detta så har jag svårt att lita fullt ut på en plastig mojäng för 129kr
När jag säger troligtvis så menar jag sannolikt, jordfelsbrytaren mäter skillnaden i strömmen som går i fasen och nollan, är skillnaden där mer än 30mA så löser den ut. För att strömmen över huvud taget ska kunna gå andra vägar än fas nolla krävs en extra jordpotential, att hålla i en fas samtidigt som du är fullständigt isolerad är inte farligt, det farliga kommer när du introducerar din gräsmatta, marken du står på, allra helst om den är lite fuktig.

Inomhus är det mest sannolika att strömmen läcker från fas till ett jordat föremål. Utomhus är det MER troligt att strömmen hittar andra vägar. En fuktig skarvsladd eller rentav trasig, du råkar ta i fasen samtidigt som du är jordad i gräsmattan så löser jordfelsbrytaren ut och räddar ditt liv.

Poontus skrev:
1. elektriker är just nu inget alternativ då pengarna inte finns (är pappaledig på 100% just nu, frugan studerar men är inte berättigad till en enda krona studiestöd, har bland annat två dyra bilreparationer som jag betalar av, måste ha hit rörmokare (huset saknar just nu huvudavstängningsventil) jag lånade pengar till räkningarna förra månaden, jag vet inte om jag klarar räkningarna denna och nästa månad, troligtvis inte...)
Det har jag förståelse för, och därför rekomenderar jag själv alternativ 2.

Poontus skrev:
2. jag har en portabel JFB,vore dock bra att köpa minst en till så att jag slipper flytta runt den. har tyvärr ingen tillräckligt lång skarvsladd
Det är det säkraste och billigaste alternativet, sen gör du som du vill såklart.

Poontus skrev:
det där får du utveckla, så skyddsjorden är helt onödig att ha?
Självklart inte, men det märks tydligt på hur du skriver att du inte har den blekaste om hur du på ett säkert sätt ens ska fastställa vart du har jord i den där dosan, OM du ens har jord i den. Det är långt mycket farligare att bara mäta upp 230 mellan fas och det man tror är jord och sedan ansluta jord där, än att helt enkelt bara skita i jorden.

SueCia skrev:
Självklart inte, men det märks tydligt på hur du skriver att du inte har den blekaste om hur du på ett säkert sätt ens ska fastställa vart du har jord i den där dosan, OM du ens har jord i den. Det är långt mycket farligare att bara mäta upp 230 mellan fas och det man tror är jord och sedan ansluta jord där, än att helt enkelt bara skita i jorden.
jag har tyvärr en förmåga att starta trådar här när jag är som tröttast och inte helt nykter, så jag förstår om det låter som att jag har noll koll.

men av alla eljobb som jag pysslat med senaste veckan så är detta bland det simplaste som jag ens har funderat över.

just nu klurar jag över om det skulle bli problem om faserna kopplades rätt i huset, L2 och L3 är nämligen förväxlade redan vid mätarsäkringarna, har bara spis, pannan och ett 316-6 uttag på 3-fas nu. men detta mest för att jag tycker att ämnet är interessant

S
Poontus skrev:
jag har tyvärr en förmåga att starta trådar här när jag är som tröttast och inte helt nykter, så jag förstår om det låter som att jag har noll koll.

men av alla eljobb som jag pysslat med senaste veckan så är detta bland det simplaste som jag ens har funderat över.

just nu klurar jag över om det skulle bli problem om faserna kopplades rätt i huset, L2 och L3 är nämligen förväxlade redan vid mätarsäkringarna, har bara spis, pannan och ett 316-6 uttag på 3-fas nu. men detta mest för att jag tycker att ämnet är interessant
Hur skulle du gå till väga för att fastställa vad som är jord i den där dosan då? :) anledningen att jag frågar är för att det är betydligt svårare att göra det än vad det är att lägga om L2 och L3 i mätaren.

När det gäller kök, så var det vanligt att det som jordades var el-spis och kylskåp om sådant fanns (alla hus på den tiden hade inte dessa "nymodigheter"), samt ett uttag vid "arbetsbänk"
vid köksbordet eller "matvrån" var det ofta ojordat. Fasta lamparmaturer i kök vid den tiden var ofta i isolerande porslin och jordtråd drogs aldrig fram.

När det gäller toalett så var vanliga vägguttag förbjudna, lamparmaturerna var ofta av porslin så man drog ingen jord till dessa.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SueCia skrev:
Hur skulle du gå till väga för att fastställa vad som är jord i den där dosan då? :) anledningen att jag frågar är för att det är betydligt svårare att göra det än vad det är att lägga om L2 och L3 i mätaren.
vad som ska vara jord i dosan är väl inget problem, men om den är ansluten i centralen är en annan sak.
jag litar som sagt inte på något i detta hus om jag inte kontrollerat det själv.

mycket hempuleri har det varit här,dom som byggde huset och ägde det ändra fram till 2014 var ganska så fattiga runt 50-60-talet isoleringen av rummet på övervåningen var enbart gjord av en massa olika typer av skarvbitar och gamla wellpapskartonger som höll allt på plats, att tryckt rätt upp mot taket utan luftspalt.

har en 2 ledars ledning som går i jorden till ett pumphus i en "jordkällare" kan inte tänka mig att det är korrekt utfört på något sätt

kåpan till strömbrytaren på toaletten var fasttejpad (märkligt att elektrikern inte anmärkte på detta) skiten är bytt nu i alla fall

Poontus skrev:

Vad har det för betydelse att L2 och L3 är växlade, servisen är säkert utbytt sedan 1945 och för att behålla samma rotation på trefasen så är man då tvungen att byta 2an och 3an.
Jag har liknande historia med el från 40talet och numera nedgrävd servis med L2och L3 växlade för att inte behöva ändra på alla mina trefasmaskiner.

Protte

prototypen skrev:
Vad har det för betydelse att L2 och L3 är växlade, servisen är säkert utbytt sedan 1945 och för att behålla samma rotation på trefasen så är man då tvungen att byta 2an och 3an.
Jag har liknande historia med el från 40talet och numera nedgrävd servis med L2och L3 växlade för att inte behöva ändra på alla mina trefasmaskiner.

Protte
exakt, det spelar nog ingen större roll, mer än att man måste koppla "fel" när man fixar med 3-fas.
bytte detta fina gamla uttag förra veckan (Semko 17 eller motsvarande), var då noggrann och mätte och hade mig och det visade sig som sagt att L2 och L3 inte är inkopplade i rätt följd till mätaren
Ett öppet gammalt 3-fas eluttag av märket Semko med synliga ledningar och anslutningar monterat på en trävägg.
Skapa konto

Och vad satte du dit för uttag? antar att det blev ett CEE uttag.
Men blev det ett uttag med 4 eller 5 hål?
Blev det ett uttag med 5-hål hur kopplade du N och Skyddsjord?

HSP skrev:
Och vad satte du dit för uttag? antar att det blev ett CEE uttag.
Men blev det ett uttag med 4 eller 5 hål?
Blev det ett uttag med 5-hål hur kopplade du N och Skyddsjord?
som jag skrev 21:09, CEE 316-6
efter att ha läst igenom massvis med gamla trådar så är min uppfattning att dom flesta här har bytt ut mot 416-6 trots avsaknaden av nolla. jag må ha använt krympslang när jag bytte strömbrytare (annan tråd...) men att sätta 416-6 utan nolla vore över vad jag vill ha på mitt samvete..

har sedan en kortare förlängningskabel som agerar som adapter 316->416 (som är väl märkt att den saknar nolla)
jag planerar att köpa en svets som inte har någon nolla.

sen ligger det på framtiden om jag ska ordna med ett riktigt 416 uttag senare. jag hade gärna byggt ett separat garage på tomten och i samband med det haft en elektriker som så över det mesta, kanske blir jag med elbil någon gång och då behövs nytt uttag garanterat.

fast drömma kan man ju alltid göra, räknade igenom ekonomin nu, jag kommer ha 400kr kvar efter att räkningarna är betalda, och nästa månad måste jag låna till räkningarna. sen går rörmokaren på cirka 15-20000kr. kul att ha hus :)

S
Poontus skrev:
vad som ska vara jord i dosan är väl inget problem, men om den är ansluten i centralen är en annan sak.
jag litar som sagt inte på något i detta hus om jag inte kontrollerat det själv.
Det är ju precis det jag försöker få ur dig, hur skulle du gå till väga för att veta om du har jord där du tycker att jorden borde vara? Om en plint i dosan är märkt med jordsymbolen, det går en enda tråd dit, den är röd. Du mäter mellan fas och röd och får fram 230 volt, du mäter mellan nolla och röd och får fram 0 volt. Är du nöjd med det för att veta att det är jord?

SueCia skrev:
Det är ju precis det jag försöker få ur dig, hur skulle du gå till väga för att veta om du har jord där du tycker att jorden borde vara? Om en plint i dosan är märkt med jordsymbolen, det går en enda tråd dit, den är röd. Du mäter mellan fas och röd och får fram 230 volt, du mäter mellan nolla och röd och får fram 0 volt. Är du nöjd med det för att veta att det är jord?
nej, då kan man ju omöjligt veta om jord och nollan är sammankopplade på vägen någonstans.
som jag skrev så ville jag kontrollera hela vägen från centralen. nu har jag nog ingen möjlighet att mäta resistansen själv men jag tycker mig komma långt okulärt och med multimetern.

före denna dosa så finns det 3 dosor i källaren, jord är ansluten hela vägen fram till det Ojordade uttaget (har inte hunnit kika i centralen dock)

HSP skrev:
ett par bilder hade varit trevligt på uttaget så kanske vi kan hjälpas åt att åldersbestämma uttaget.
uttaget i garaget, jord i kabeln hela vägen fram till uttaget
Gamla, smutsiga och ojordade dubbla vägguttag i en källare.
Skapa konto

jag tog lite fler bilder, här är ett uttag på samma säkringsgrupp i källaren, kopplat på dosa 2 av 4
jävla idiot som gjort detta, jord i dosan, den har riktig 3G kabel men dom har klippt av jorden uppe vid dosan till detta uttag
Ett smutsigt och ojordat dubbeluttag i en sliten tillstånd monterat på en vägg.
Skapa konto

översiktsbild över föregående uttag, från vänster till höger strömbrytare belysning pannrum, det Ojordade uttaget från föregående bild, strömbrytare belysning tvättstuga, Jordat uttag troligtvis från 1986
Ett ojordat vägguttag i en sliten källare, omgivet av två svarta strömbrytare och elledningar.
Skapa konto

så här fint är mitt utomhusuttag "inkopplat" (vanlig förgreningsdosa söndertorkad "IP44" som hänger utanför, troligtvis draget 1986 samtidigt som föregående jordat uttag (har TM och luftavfuktare ansluten) all EL källare och garage ny som gammal går ut via detta fönster utanpåliggande upp till centralen på övervåningen
Eluttag och strömbrytare på en vägg med synlig kabeldragning och en grenuttag utan jordanslutning.
Skapa konto

jag upptäckte att kabeln som går ut till gamla pumphuset/jordkällaren inte alls var som jag trodde tvåledare, utan det var 3-fas, är dessa gamla säkerhetsbrytare fortfarande godkända?
Äldre grön elektrisk dosa på en vägg med anslutna metallrör och elledningar, tecken på åldring och användning.
Skapa konto

Äldre säkerhetsbrytare med anslutna kablar, varav jordkabel är avklippt synlig i en elektrisk dosa.
Skapa konto

och HSP angående gamla kablar i stora delar av huset men mindre gammalt i centralen så får du här ett exempel, denna bild är från inne i sovrummets garderob
Ett öppet och gammalt eluttag med synliga, skadade och avskalade kablar och spår av förfall och nedsmutsning.
Skapa konto

och centralen, förutom en som är dold av metallrör eller spikskydd(?) så ser kablarna enligt mig inte ut att vara från 1945 här.
förresten saknar huvudbrytare, det som satt vid mätarsäkringarna (nere till vänster) mins inte om den satt där utan att det hände något men den gamla var inte inkopplad. uppe till höger är till pannans 3-fas, brytaren fungerar inte där heller...
Elcentral med olika säkringar och mätare placerad i ett skåp på en vägg med lutande tak, nära golvet syns kabelkanaler.
Skapa konto

Ja, du har endel att få till när det gäller elinstallationen,
Jag vet vad jag hade gjort iallafall. Rivit ut rubbet och börjat om från början. (det går att börja bygga upp nytt parallellt med det gamla ända tills man måste gå med nya kablar på samma ställe som de gamla) Jag hade till och med flyttat ut mätare till fasadskåp, satt centralen i källaren mm. Det brukar vara övervåningen som är i minst behov av el, så centralen placeras närmare de större förbrukare.

Nå väl dina ojordade uttag har kommit dit i efterhand. Det svarta jordade uttaget är mer rätt. Svårt att avgöra ålder på det svarta uttaget men 50-tal iallafall.

Angående "säkerhetsbrytaren" till pumpen, så är det ett motorskydd, kan vara ok om det löser ut vid inställt värde. Men är inte ok som säkerhetsbrytare. Vid eventuellt arbete på pumpen skruva ur säkringarna .

Det är mycket som tidigare ägare har ändrat till det sämre i din anläggning Tyvärr.

Nå väl som du skrev så var inte ekonomin på topp.
Men du är i allafall intresserad av att få upp säkerheten och det är mycket bra. För behovet finns. Det finns även folk som inte bryr sig så länge det lyser.

Är rätt säker på att det inte bara är att koppla in en JFB i din anläggning, utan att leta jordfel.

Ps. Från början var det förmodligen bara mätartavlan, och den svarta centralen med sex säkringar. Resterande är utbyggt i efterhand.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.