12 851 läst ·
80 svar
13k läst
80 svar
kan jag byta till jordat uttag?
intressant tanke att flytta ner hela centralen, hade även varit skönt att få ner växelriktaren då den inte är helt ljudlös.
jag har under kvällen skrivit en förteckning över alla grupperna, jag hittade dom gamla kablarna, gick bakom mätaren, såg inte snyggt ut, och vid mätarsäkringarna var ledarna i dåligt skick, hälften av trådarna var av precis före skruven.
vissa passdelar var krossade, märkligt att ingen anmärkt på detta, mätaren är ju bytt två gånger i närtid, plombering saknas dessutom.
vad gäller ursprungligen så satt nog 6+3, alternativt 6+3+3 (finns en gammal 3a som är bortplockad)
tack för klargörandet att det är ett motorskydd, ingen pump är ansluten idag men det vore fint om man kunde få billigt vatten på sommaren. men pumparna som säljs idag är väl oftast inte 3-fas
jag försöker avlasta dom gamla ledningarna så mycket som det går, har även säkrat ner till 6A på dom flesta av dom (även delvis för att jag har närmare 100st nya 6or)
jag har under kvällen skrivit en förteckning över alla grupperna, jag hittade dom gamla kablarna, gick bakom mätaren, såg inte snyggt ut, och vid mätarsäkringarna var ledarna i dåligt skick, hälften av trådarna var av precis före skruven.
vissa passdelar var krossade, märkligt att ingen anmärkt på detta, mätaren är ju bytt två gånger i närtid, plombering saknas dessutom.
vad gäller ursprungligen så satt nog 6+3, alternativt 6+3+3 (finns en gammal 3a som är bortplockad)
tack för klargörandet att det är ett motorskydd, ingen pump är ansluten idag men det vore fint om man kunde få billigt vatten på sommaren. men pumparna som säljs idag är väl oftast inte 3-fas
jag försöker avlasta dom gamla ledningarna så mycket som det går, har även säkrat ner till 6A på dom flesta av dom (även delvis för att jag har närmare 100st nya 6or)
Mätarteknikern tittar bara på passdelarna som är till huvudsäkringarna ( eventuellt) . Dom andra säkringarna är helt och hållit kundens ansvar.
Det troliga är att flera av gruppsäkringarna var 6a orginal. När sedan dammsugare och vattenkokare på 1500-2000 w blev standard blev man "tvungen" att krossa eller byta passdelarna så att 10 a gick skruva i. 10 a kan vara ok att ha i dessa grupper efter undersökning av ledningarnas kondition. Just årtalet 1945 kan vara problem eftersom det kan förekommit sämre material ihop krig och avspärrningar???
Det troliga är att flera av gruppsäkringarna var 6a orginal. När sedan dammsugare och vattenkokare på 1500-2000 w blev standard blev man "tvungen" att krossa eller byta passdelarna så att 10 a gick skruva i. 10 a kan vara ok att ha i dessa grupper efter undersökning av ledningarnas kondition. Just årtalet 1945 kan vara problem eftersom det kan förekommit sämre material ihop krig och avspärrningar???
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 520 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 520 inlägg
Att den skulle vara ihopkopplad med nollan på vägen är förvisso fel, men oftast inte ens farligt. Det farliga är att du kan göra det jag skrev och tro att det är en jord, när det i själva verket är en tändtråd till en glödlampa som råkar vara avstängd för tillfället. När den slås på så har du 230 där man antagit jorden.Poontus skrev:
Anledningen att jag tror att du inte skulle kunna hitta såna fel är för att det mest uppmärksammade fallet där just detta har hänt, utfördes av en svensk elektriker med allmän behörighet.
Jaså du menade bara det.SueCia skrev:Att den skulle vara ihopkopplad med nollan på vägen är förvisso fel, men oftast inte ens farligt. Det farliga är att du kan göra det jag skrev och tro att det är en jord, när det i själva verket är en tändtråd till en glödlampa som råkar vara avstängd för tillfället. När den slås på så har du 230 där man antagit jorden.
Anledningen att jag tror att du inte skulle kunna hitta såna fel är för att det mest uppmärksammade fallet där just detta har hänt, utfördes av en svensk elektriker med allmän behörighet.
Tack det har jag koll på. Och här finns det endast en lampa, och den är så gott som alltid tänd när man är här inne. Tändtråd en är en annan ledare i detta fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Fallet med tändtråden, det var väl handukstorken som blev strömförande? Vet att det var en elektriker som kopplade, men var det verkligen en med egen behörighet? Uppfattade det som någon gjorde en "fritidsinstallation" utanför arbetstid?
Jag har annars råkat ut för ganska exakt samma sak för många år sedan.
I en studentlokal (fik, festlokal osv), belägen inom högskolans lokaler. Där hade "hempulats" av teknologer under ett antal generationer, byggnadsstyrelsen som var ansvariga för lokalerna skickade dit 2 elektriker som skulle "reda upp".
De gick där och skrotade i två veckor, hittade inget som var felaktigt. Till slut undrade de om vi ville ha något installerat, när de ändå var där och hade tråkigt.
Vi skulle få in ytterligare en kaffeautomat nästa vecka, och jag bad att få ett eluttag till den i en nisch mellan två betongpelare. Bad att få uttaget 2m över golvnivån, så att man kan komma åt den ovanför automaten. De drog en stump EKLK från en dosa på en kabelstege som passerade ovanför. Jag hade bett om en ny egen grupp (automaten värmer med 2kw). De hade kopplat in på en belysningsgrupp. Uttaget kom på typ 120 cm höjd.
När vi kopplade in automaten fick jag häva mig upp på den och nästan dyka ner bakom med halva överkroppen för att nå uttaget bakom automaten. Jag hade då den jordade kabelstegen typ 5 - 10 cm ovanför min rygg, hade varit naturligt att ta tag i den för att häva sig upp, där jag låg svettig med hela magen mot metallen i taket på automaten, tog aldrig i kabelstegen.... En stund senare konstaterades att automaten var strömförande, och vid felsökning såg vi att elektrikern hade kopplat skyddsjord i uttaget till tändtråd i dosan. Jag blev lite skakig i benen när jag upptäckte det.
Golvet i rummet var en plastmatta eller liknande. Vid installationen av vattenanslutningen till automaten läckte lite vatten ut, så det blev en pöl på golvet, pölen nådde fram till metallramen på en golvlucka (gick ned till ett kulvertsystem under byggnaden), en av de första kunderna som köpte kaffe i automaten fick en stöt när han stod i pölen och matade in en krona i myntinkastet.
Vattenanslutningen via anslutningsslang är tydligen såpass isolerad att säkringen inte löste ut, även om det säkert gick en del ström i vattnet.
Jag har annars råkat ut för ganska exakt samma sak för många år sedan.
I en studentlokal (fik, festlokal osv), belägen inom högskolans lokaler. Där hade "hempulats" av teknologer under ett antal generationer, byggnadsstyrelsen som var ansvariga för lokalerna skickade dit 2 elektriker som skulle "reda upp".
De gick där och skrotade i två veckor, hittade inget som var felaktigt. Till slut undrade de om vi ville ha något installerat, när de ändå var där och hade tråkigt.
Vi skulle få in ytterligare en kaffeautomat nästa vecka, och jag bad att få ett eluttag till den i en nisch mellan två betongpelare. Bad att få uttaget 2m över golvnivån, så att man kan komma åt den ovanför automaten. De drog en stump EKLK från en dosa på en kabelstege som passerade ovanför. Jag hade bett om en ny egen grupp (automaten värmer med 2kw). De hade kopplat in på en belysningsgrupp. Uttaget kom på typ 120 cm höjd.
När vi kopplade in automaten fick jag häva mig upp på den och nästan dyka ner bakom med halva överkroppen för att nå uttaget bakom automaten. Jag hade då den jordade kabelstegen typ 5 - 10 cm ovanför min rygg, hade varit naturligt att ta tag i den för att häva sig upp, där jag låg svettig med hela magen mot metallen i taket på automaten, tog aldrig i kabelstegen.... En stund senare konstaterades att automaten var strömförande, och vid felsökning såg vi att elektrikern hade kopplat skyddsjord i uttaget till tändtråd i dosan. Jag blev lite skakig i benen när jag upptäckte det.
Golvet i rummet var en plastmatta eller liknande. Vid installationen av vattenanslutningen till automaten läckte lite vatten ut, så det blev en pöl på golvet, pölen nådde fram till metallramen på en golvlucka (gick ned till ett kulvertsystem under byggnaden), en av de första kunderna som köpte kaffe i automaten fick en stöt när han stod i pölen och matade in en krona i myntinkastet.
Vattenanslutningen via anslutningsslang är tydligen såpass isolerad att säkringen inte löste ut, även om det säkert gick en del ström i vattnet.
hempularen riktigt otäckt det där. Visst är det i bland annat en sådan situation som en jordfelsbrytare skulle ha räddat ditt liv?
jag har ett annat exempel med tändtråd, dock inte farligt.
på en tidigare arbetsplats installerade ett av Sveriges största larmföretag ett inpasseringssystem med koddosor, den som kopplade in dessa kopplade fasen på tändtråden för belysningen i lokalen.
När den som var sist ut var extra ordentlig och släckte belysningen efter sig då blev inpasseringssystemet strömlöst.
när vi sedan klockan 2 på natten var 8-10 personer som skulle in för att avsluta vårt arbetspass jadå blev vi stående där.
en chef som hade en fysisk nyckel fick åka 5 mil mitt i natten för att öppna, han kom dit i morgonrock och dom fick betala en hel del övertid den dagen
jag har ett annat exempel med tändtråd, dock inte farligt.
på en tidigare arbetsplats installerade ett av Sveriges största larmföretag ett inpasseringssystem med koddosor, den som kopplade in dessa kopplade fasen på tändtråden för belysningen i lokalen.
När den som var sist ut var extra ordentlig och släckte belysningen efter sig då blev inpasseringssystemet strömlöst.
när vi sedan klockan 2 på natten var 8-10 personer som skulle in för att avsluta vårt arbetspass jadå blev vi stående där.
en chef som hade en fysisk nyckel fick åka 5 mil mitt i natten för att öppna, han kom dit i morgonrock och dom fick betala en hel del övertid den dagen
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jo det är ett typfall för JFB, men ngn. sådan fanns inte.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 212 inlägg
Och jag växte upp i ett hus där frysen i källaren var strömförande ganska länge av samma skäl. Elektriker som byggt huset, och annan elektriker (som var med när det byggdes) som kopplade in den. Den förste tog röd till tändtråd i bara den gruppen för "rätt" färg tog slut, och den andra behövde inte kolla när han skruvade upp vägguttaget för han "visste ju" att det inte fanns några röda tändtrådar i huset (han hade ju varit med och dragit det själv, utom just den gruppen) och att all jord var röd.hempularen skrev:
Som tur var så var vi ungar så små att vi var tvungna att hoppa upp på frysboxen (vi satt mycket på den eftersom den stod i syrummet) och vi satt inte så långt bak att vi kom i kontakt med radiatorn bredvid...
Så man skall aldrig "tro" något när det gäller färger och el, även när man "gjort det själv" och "vet".
Att mäta är att veta. Och att veta hur man skall mäta ingår i det.
ja det är min uppfattning också, jag trodde att dom öppnade där och tittade när dom byter mätare, men så är kanske inte fallet? om dom gör det då tycker jag att dom SKA anmärka på dettaRagnar_AT skrev:
(btw om man hade velat göra olovlig kraftavledning då måste det ju vara busenkelt här (ja säkringarna sitter FÖRE mätaren)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vad gäller ursprungsfrågan så har jag inhandlat två ytterligare jordfelsbrytare så nu har jag två i källaren och en i garaget (samtliga uttag som används)
däremot så har jag beslutat att ta upp ett hål i väggen mellan källare och garage för att ordna med en dörr, och just där sitter eluttaget så det blir till att riva bort den helt tillsvidare.
och jag planerar nu inför byte av elen i källaren, jag funderar då på om jag kan använda befintliga rör, vad jag förstår så är detta inte pansarrör utan något annat, det känns som att det skulle vara av aluminium, flätat yttre (eller är det det yttre av gammal kabel som måste rivas bort?) någon som vet vad den heter? bifogar bild på första dosan där röret syns tydligare än första bilden.
blir nog dessvärre svårt att få in EKK-Light men ska ju vara godkänt med FK
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla huvudsäkringar sitter alltid före elmätaren, även på nya mätartavlor/mätarskåp.
Dom ledningarna som går till kopplingsdosan i sista bilden har en fläta ytterst på kabeln så det finns inga rör alls, så allt behöver rivas och dras nytt.
Dom ledningarna som går till kopplingsdosan i sista bilden har en fläta ytterst på kabeln så det finns inga rör alls, så allt behöver rivas och dras nytt.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det flätade på bilden är en gammal kabel.
jag formulerade mig mest så för att vara extra tydlig, ska inte denna lucka vara plomberad? just eftersom den är före mätarenDemmpa skrev:
tack, jag misstänkte det. kan ju kanske vara bra på sitt sätt så att man blir av med den gamla skiten helt, enda är att vissa strömbrytare inte ligger dragna utanpåliggande. eventuellt så kanske man kan fuska och behålla gammal tändtåd.Demmpa skrev:
hade ni kört på 1,5 eller 2,5 kabel i källaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Källare har inga speciella krav på area, utan tumregeln 1.5 mm² / 10 A och 2.5 mm² / 16 A kan användas som utgångspunkt. Högre area kan krävas vid långa ledningar och för att hålla ned spänningsfallet.