Vid mätarbyte så handlar elbolagen ibland upp mätarbytet, då deras egen personal kanske inte har tid. så exakt vad som ska göras är då bestämt i upphandlingen, då kanske underentreprenören inte har något intresse av att kolla något extra, då de inte får betalt för detta.

Vid mätarbyte noteras gamla mätarställningen och mätar id på plats, ny mätare sätts upp, man kollar att alla faser är med in och ut, ny mätarställning och mätar id kollas.
aktuell passdelsstorlek noteras.
Vid olika säkringar som på den på din bild 25, 25, 20A så noteras högsta säkringen 25A och du får betala för 25A på nästa faktura.
Gamla mätaren sparas en viss tid ifall frågor skulle uppstå.

Hur det plomberas är olika, mätare ska alltid plomberas, ibland plomberas även locket till mätarsäkringarna. på äldre anläggningar är set inte säkert att det är plomberat eller ens finns möjligheter att plombera, men på nya mätarplatser brukar det bli plomberat.

Elnätsägarens ansvar är
Mätaren
Inkommande servis (ibland äger kunden även ledningen fram till mätarplatsen tex i hyreshus med separata mätare för varje lgh. då kan ägogränsen vara servisledningen in i husets huvudfördelning)

Fastighetsägarens ansvar är alltid.
Mätartavlan/skåpet skick.
Att rätt passdelar finns för mätarsäkringarna i förhållande till abonnemang
Även att resterande anläggning är rätt skyddad av mätarsäkringarna (area på huvudledningar mm.)
Att bereda plats och möjlighet för nätägaren att byta mätare

Om man själv säkrar upp så kan man bli mistänkt för olovlig kraftavledning, endel nätbolad brukar inte bråka om det utan ändrar bara abonnenmangsavgiften på nästa faktura. (och för att sänka säkringstorleken krävs anmälan av elinstallatör) ibland ska en viss tid ha gått innan man får säkra ner igen, Detta för att förhindra "säsongs uppsäkring"

Endel nätbolag är flitigare på polisanmälningar, vid säkringsfusk och elstöld.
Många nätbolag kräver dock att mätarplatsen flyttas ut till fasadskåp om elstöld förekommit.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
HSP skrev:
Vid olika säkringar som på den på din bild 25, 25, 20A så noteras högsta säkringen 25A och du får betala för 25A på nästa faktura.
ja det bör ju gå till så, men mätaren har blivit bytt två gånger i närtid och varken då eller den elektriker har sagt något. jag har ju inte bara "fel" säkringar, hela passdelarna är krossade

HSP skrev:
Fastighetsägarens ansvar är alltid.
Att rätt passdelar finns för mätarsäkringarna i förhållande till abonnemang
det kan dock inte krävas att alla ska kunna så mycket.
jag har ägt huset i 3 år men upptäckte detta för först två veckor sedan.
Jag hade helt missat att det var färgkodning på säkringarna och hur ofta skruvar man ur mätarsäkringarna om dom inte gått och man inte hempular? :)

Vilken storlek skall huvudsäkringarna har? 25 a passdelar har en tunn och lätt krossad porslinsring.
20 a passdelar har ett problem att bli krossade av 25 a säkringar . Den någon komiska ändan på plåtkapsylen går in lite i hålet. När gängan har tagit blir den plåtkapsylentill en Stenkil som spräcker passdelarna.

Tobbe_3 skrev:
Vilken storlek skall huvudsäkringarna har? 25 a passdelar har en tunn och lätt krossad porslinsring.
20 a passdelar har ett problem att bli krossade av 25 a säkringar . Den någon komiska ändan på plåtkapsylen går in lite i hålet. När gängan har tagit blir den plåtkapsylentill en Stenkil som spräcker passdelarna.
det ligger en liten liten skärva kvar på botten av den vänstra, annars är spåren helt borta från passdelarna, man ser bara något som ser ut som huvudet av en bult när man tittar in i hålet.

om jag säger såhär, alla 3 säkringarna är fel

Har arbetat med mätarbyte åt E-on. Vi kollade alltid passdelar till huvudsäkringar mot vad kunden betalade för. Var befintliga passdelar större än abonnemanget fotades dessa och rapporterades., och även om det saknades, då rapporterades det och byttes till rätt typ.
Mätere och skyddslock över inkommande plintar ska vara plomberade och om detta inte var fallet fotades även detta och rapporterades.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Poontus skrev:
ja det bör ju gå till så, men mätaren har blivit bytt två gånger i närtid och varken då eller den elektriker har sagt något. jag har ju inte bara "fel" säkringar, hela passdelarna är krossade

det kan dock inte krävas att alla ska kunna så mycket.
jag har ägt huset i 3 år men upptäckte detta för först två veckor sedan.
Jag hade helt missat att det var färgkodning på säkringarna och hur ofta skruvar man ur mätarsäkringarna om dom inte gått och man inte hempular? :)

"Det krävs så mycket",
har man inte kunskapen själv då får man köpa in den kompetensen tex. av en elfirma som fixar till detta..
Det är innehavaren av anläggningen som har ansvaret = oftast fastighetsägaren eller den som nyttjar anläggningen..
och nätägaren äger inte din mätarplats. däremot äger nätägaren själva elmätaren.

Ps.
att det vid två mätarbyten inte raporteras. det är slarv från den som bytt mätaren. eller om den personen har raporterat detts så är det slarv från nätägaren.

Men det fråntar inte dig ditt ansvar för din anläggning.
Se utdrag från ELSÄK-FS 2008:3

2 § Enligt 12 kap. 3 § förordningen (1957:601) om elektriska starkströmsanläggningar
ska innehavaren av en starkströmsanläggning
fortlöpande kontrollera anläggningens säkerhet. Beträffande de
anläggningar som anges i 5 och 6 §§ ska i denna kontroll ingå en
särskild kontroll med bestämda tidsintervall.

Kontrollen ska vara anpassad till anläggningens beskaffenhet, ålder,
omgivande miljö och användning.

3 § Genom kontroll enligt 2 § ska anläggningens innehavare försäkra
sig om att anläggningen uppfyller gällande bestämmelser.

Redigerat:
Att enkelt åtgärda säkrinngarna vid mätaren:
Är att sätta i nya passdelar med rätt ampere i förhållande till din faktura.

OBS! det är alltid spänning vid passdelarna, oavsett om huvudbrytaren är till eller från.
Så mecka inte med tång eller liknande.

Får du inte ur de gamla passdelarna så sätt i rätt säkringar. det är ialla fall en bra första åtgärd.

Fungerar en vanlig passdelsnyckel bra även om allt porslin är borta?

Jag förbrukade nyligen under 10000kWh på ett helt år och jag råkade av misstag sätta i en 6A säkring som går till värmepumpen som värmer huset utan problem (trodde att den gruppen endast gick till toaletten) så jag klarar mig nog på 16A

Nej de vanligaste passar bara till oskadda passdelar men det finns mer professionella typer där verktyg för att rå på bottendelar ingår. Det går ju med olika nycklar, tänger osv men som skrevs tidigare inget att pilla med där man inte kan bryta matningen till skenorna.

Den mätar tavlan behöver en rejäl genomgång med nya passidelar och omdragning av kablarna på huvudsäkringarna. Alternativet är att montera ett fasadmätarskåp. Då blir allt i huset ägt av kunden. Den lösningen kan vara rätt bra om man ändå vill renovera elsystem och hus.

Poontus skrev:
Fungerar en vanlig passdelsnyckel bra även om allt porslin är borta?

Jag förbrukade nyligen under 10000kWh på ett helt år och jag råkade av misstag sätta i en 6A säkring som går till värmepumpen som värmer huset utan problem (trodde att den gruppen endast gick till toaletten) så jag klarar mig nog på 16A
Om porslinet är borta så kan man, om det är sexkantiga skallar på skruven använda en isolerad hylsnyckel.
Har själv fått ur sådana på det viset. Kommer inte ihåg vilken storlek det var.

Det förekommer två olika storlekar på "skruvskallen" som sitter i botten den ena ca 8 mm och den andra ca 13 mm. Med ett riktigt verktyg klarar man bägge, E1647128: PASSDELSNYCKEL AUS

elmont skrev:
Det förekommer två olika storlekar på "skruvskallen" som sitter i botten den ena ca 8 mm och den andra ca 13 mm. Med ett riktigt verktyg klarar man bägge, E1647128: PASSDELSNYCKEL AUS
jag tittade på den där på en annan sida, dom ville ha 1600kr för den, troligtvis utan moms.
kanske går bra med en näbbtång? men jobbigt om jag skulle kortsluta något.
antagligen bättre att be elektrikern fixa detta när han kommer nästa gång

Jag ser inte hur du kunde kortsluta nåt i säkringshållaren. Finns ju bara en fas och ingen nolla där. Du kan fa ljusbåge när du "byglar" sockeln med tången men om du tar ur alla säkringar i centralen borde det vara ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.