Var och kollade på en lägenhet och stötte på eTT badrum med tvättställ som jag tyckte var mysko. Mäklaren gick inte att prata med. Är detta en ok installation?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det där är inte ok. Maskinerna och anslutningen står inte ens för nära duschen, de står ju för bövelen I duschen!!
Men eller hur!! Mäklarens svar var att så var det i alla lägenyheter. Då jag undrade om det verkligen var med stickproppar och inte från speciella dosor avbröt han mig bara och kom med "lilla gumman-svar". Jag är 45 och ser ut som just 45.Fotografen skrev:
Ja nu vet vi ju att denne mäklare mörkar och försöker prata bort saker, vad mer har han mörkat i just denna lägenhet?
Att mäklare är totalt okunniga om teknik är väl inget nytt men det är rätt risigt att försöka mästra.... Jag håller helt med fotografen och undrar vad som mer är konstigt. Jag skulle speciellt vara intresserad av papper på badrummet eftersom jag hoppas och tror att ingen seriös hantverkare installerar något sånt där.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hoppas att detta är ett skämt...Men det va ju ett klassiskt hemmapular jobb med både plattsättning och elinstallationen där
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Men om nu draperiet ersätts av en stadig fastmonterad duschvägg så är det väl OK vad gäller placeringen av uttag? Man kan ju inte gå runt och nå duschen och uttagen samtidigt.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Beror ju på om det är våtzon 1 då är det väl inte ok
Med tanke på var det sitter kan det nog skita sig ändå. Har jag förstått det rätt blir det en radie på 120cm från duschmunstycket. En vägg kommer så att säga "bryta" radien men det blir då en ny sektor från hörnet på duschväggen med det som är kvar av sträckan 120 cm (luddigt skrivet ja). På det man ser på bilderna skulle det mycket väl kunna bli för nära ändå.Thomas_Blekinge skrev:
I vilket fall som helst är det inget att spekulera om. Det där är så sopigt gjort att det bara är att dra ur trådarna alternativt göra om hela badrummet från början. Det luktar lägenhet där man till varje pris velat klämma in TM/TT.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Vikingagatan 9 A, Götene http://www.blocket.se/vi/71124264.htm
Om nån vill kolla bilder eller kolla med mäklaren. Orkar inte vara kärring just nu även om jag i vanliga fall älskar det uppdraget 😄
Om nån vill kolla bilder eller kolla med mäklaren. Orkar inte vara kärring just nu även om jag i vanliga fall älskar det uppdraget 😄
Undrar om det ändå inte iallafall är på gränsen till formellt rätt? Uttaget ser ut att vara IP44 (även om de inte är täta då en sladd sitter i) vilket är OK i zon 1 och vad jag vet gäller installationsreglerna inte stickproppsanslutna apparater då de inte är en del av den fasta installationen. Dvs det finns inga regler mot att köra hårtorken när man sitter i badkaret. Eller ställa tvättmaskinen i duschen. Kanske någon allmän regel om elsäkerhet kan gälla?
I praktiken tror jag att en duschvägg i glas istället för duschdraperier i kombination med höga fötter på tvättmaskinen så att vatten kan rinna under gör det hela problemfritt. Att det finns en golvbrunn där maskinerna står är bra ifall man skulle få ett vattenläckage.
I praktiken tror jag att en duschvägg i glas istället för duschdraperier i kombination med höga fötter på tvättmaskinen så att vatten kan rinna under gör det hela problemfritt. Att det finns en golvbrunn där maskinerna står är bra ifall man skulle få ett vattenläckage.
Nej. Se installationsreglerna för våtrum , årgång 2015.pelpet skrev:Undrar om det ändå inte iallafall är på gränsen till formellt rätt? Uttaget ser ut att vara IP44 (även om de inte är täta då en sladd sitter i) vilket är OK i zon 1 och vad jag vet gäller installationsreglerna inte stickproppsanslutna apparater då de inte är en del av den fasta installationen. Dvs det finns inga regler mot att köra hårtorken när man sitter i badkaret. Eller ställa tvättmaskinen i duschen. Kanske någon allmän regel om elsäkerhet kan gälla?
Uttag är endast tillåtna i område 1 och 2 om de är SELV eller PELV, dvs glöm 230V för tvättmaskin och torktumlare. I område 1 är spänningsgränserna dessutom lägre än de normala för SELV/PELV. Apparater får monteras i område 1 om de är avsedda för fast montage och avsedda att stå i område 1 enligt tillverkarens anvisningar.