Dessa avdrag bygger väl på att funktionen inte kan utnyttjas? Finns det inte i lägenheten så kan man knappast få avdrag (tänker på duschen här).
 
Alfredo skrev:
Jag har extremt svårt att tro att det är tvingande med frys i en lägenhet som hyrs ut. Påstår verkligen Hyresgästföreningen det? Har du någon länk eller annan källhänvisning?
http://www.hyresgastforeningen.se/Fraga_Oss/Sidor/I-min-lagenhet-finns-bara-ett-kylskap.aspx
Det här är det enda jag hittar på nätet. När jag ringde och pratade med hyresgäst föreningen så sa dem att standard i ett kök ska vara fungerande kyl, frys och spis om lägenhetens kök är byggt innan 2005 då anses det vara et nybygge och då ska standarden uppfyllas. Detta kök är byggt 2007 alltså frångått standard och då ska jag kunna kräva att få standard och om jag inte får det så kan jag få en hyresreduktion på 100 kr per vecka. Det är bara i äldre kök än 2005 som frys inte är standard och därmed kan man inte kräva det om det inte finns när man flyttar in.
 
mexitegel skrev:
Dessa avdrag bygger väl på att funktionen inte kan utnyttjas? Finns det inte i lägenheten så kan man knappast få avdrag (tänker på duschen här).
Vad gäller duschen så handlar det om att den finns i ett allmän utrymme vilket innebär att alla kan utnyttja den vilket alla har gjort. Men eftersom jag måste använda den då jag inte har en dusch i min lägenhet så ska det vara städat i de almänna utrymmena och det är hyresvärden som skall ombesörja den städningen. Eftersom jag har utfört hyresvärdens uppgiftför att jag måste så ska jag kunna få hyresreduktion. Så länge det inte finns något annat avtallat i kontraktet som säger att hyresgästen ansvarar för detta. Vilket det inte gör.
 
katten12 skrev:
[länk]
Det här är det enda jag hittar på nätet. När jag ringde och pratade med hyresgäst föreningen så sa dem att standard i ett kök ska vara fungerande kyl, frys och spis om lägenhetens kök är byggt innan 2005 då anses det vara et nybygge och då ska standarden uppfyllas. Detta kök är byggt 2007 alltså frångått standard och då ska jag kunna kräva att få standard och om jag inte får det så kan jag få en hyresreduktion på 100 kr per vecka. Det är bara i äldre kök än 2005 som frys inte är standard och därmed kan man inte kräva det om det inte finns när man flyttar in.
Fast de skriver ju "Numera brukar kyl/frys vara standard när man bygger nytt. Däremot kan du inte kräva frys till din lägenhet om det inte fanns frys när du flyttade in.". "Brukar vara standard" känns som en rätt luddig formulering... Jag är tämligen övertygad om att ingen domstol skulle tilldöma dig skadestånd på grund av att frys ej finns, i en lägenhet där frys ej fanns när hyreskontraktet tecknades. Jag skulle inte ta upp detta som ett argument i en eventuell förlikningsdiskussion med värden.
 
Det är inte tvingande. Avsaknad av frys ger inget hyresavdrag. Däremot kan en frys ge hyrespåslag. Frys ingår inte i standardsortimenet över vitvaror i en hyreslägenhet.
Precis som badkar, kaklat badrum, är frys standardhöjande (i alla fall år 2002)
 
Det skulle vara intressant att få höra vad hyresgästföreningen säger om hyresvärdar som hyr ut utrymmen som bostad som saknar adekvat ventilation.
Det är fortfarande det jag funderar över mest. Finns det ingen ventilation - självdrag eller annat så har inte lokalen uppfyllt baskraven för att ens kunna hyras ut för boende, möjligtvis som förråd.
 
Redigerat:
För det första skulle du ju inte ha brytt dig om deras krav från början. De har ingen rätt att kräva att du ska städa lägenheten flera dagar innan överlämnande. Du har heller ingen skyldighet att t.ex. städa inför en visning under den tiden du bor där.

Angående illrarna så är ju frågan vad det står i kontraktet om djur, men eftersom du inte skrev något så antar jag att det är okej.

I min mening är det lika svårt för dem att visa att du har orsakat lukten som det är för dig att visa att du inte har gjort det. Har du fått besiktningsprotokollet från innan du flyttade in? Nämns det något om lukt där?

En totalsanering av en lägenhet i det skicket låter ju inte heller troligt. Som någon skrev så bestrid alla eventuella fakturor med anledning att de saknar grund i avtal eller protokoll.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
I kontraktet så står det att husdjur är tillåtet och de visste att jag hade iller innan kontrakt skrevs då jag hade illern med mig på visningen.
Det finns inga besiktningsprotokll alls på fastigheten, då hyresvärden inte ens besiktigade när de köpte fastigheten 2006.
 
Det är dags att vara som illern Göran, Jä...ligt cool.
Du har ju inte fått något krav ännu och kommer det så bestrider du bara kravet.
 
katten12 skrev:
Och om jag inte haft illrarna utan varit själv och levt ett normalt liv i lägenheten råkat spilla tomatkross eller nåt annat på golvet det runnit in under och möglat. Tycker du jag skulle stå för saneringen då med?
Kiss på golven jämställs inte med olyckshändelser. Att spilla mat på köksgolvet (och torka upp direkt) kan nog räknas som normalt slitage men kissfläckar räknas enligt vad jag har läst inte som normalt slitage. Därför är det nog bäst att inte försöka argumentera med sådana jämförelser.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Skulle du få något krav så bestrid bara, utan att prata och argumentera en massa, speciellt i telefon. Står värden på sig har du argumenten med vattenläckan, svinkallt, bristande underhåll, mögel osv.
 
klonk skrev:
Kiss på golven jämställs inte med olyckshändelser. Att spilla mat på köksgolvet (och torka upp direkt) kan nog räknas som normalt slitage men kissfläckar räknas enligt vad jag har läst inte som normalt slitage. Därför är det nog bäst att inte försöka argumentera med sådana jämförelser.
Och varför skulle inte det räknas som normalt slitage och olyckshändelse i en lägenhet där husdjur är tillåtet? Så om en hund råkar kissa inne så är inte det en olycka som att spilla mat? Om ett barn kissar på golvet för det inte hinner räknas heller inte som en olycka som tillhör normalt slitage?
Du får gärna länka var det står att specifikt kissolyckor inte är normalt slitage.
 
katten12 skrev:
Och varför skulle inte det räknas som normalt slitage och olyckshändelse i en lägenhet där husdjur är tillåtet? Så om en hund råkar kissa inne så är inte det en olycka som att spilla mat? Om ett barn kissar på golvet för det inte hinner räknas heller inte som en olycka som tillhör normalt slitage?
Du får gärna länka var det står att specifikt kissolyckor inte är normalt slitage.
I den här artikeln säger en jurist från hyresgästföreningen att det inte är normalt slitage: http://www.hemhyra.se/ostergotland/kattkiss-kostade-halv-miljon

Husdjur är vad jag förstått tillåtet överallt om det inte är något i stil med allergiboende, inneboende eller korridorsboende. Åtminstone var det så för några år sedan, jag har inte googlat på det just nu. Men bara för att det är tillåtet så betyder det inte att hyresvärdarna accepterar slitage från dem. Som husdjursägare (följande är min farhåga alltså) får man vara försiktig så att man inte råkar ut för en hyresvärd som försöker få till renovering på ens bekostnad. Tyvärr är det som en annan användare skrev innan, att om man ens tar ordet pillerpink (eller kattkiss) i munnen så uppfattas det som att man erkänner problemet oavsett vad det är man egentligen säger...

Jag är som kattägare lite nervös över sånt här trots att de inte kissar på golven eller klöser på väggarna.
 
katten12 skrev:
Och varför skulle inte det räknas som normalt slitage och olyckshändelse i en lägenhet där husdjur är tillåtet? Så om en hund råkar kissa inne så är inte det en olycka som att spilla mat? Om ett barn kissar på golvet för det inte hinner räknas heller inte som en olycka som tillhör normalt slitage?
Du får gärna länka var det står att specifikt kissolyckor inte är normalt slitage.
Det de flesta menar - inklusive nu också jag själv - är bara att du skall använda ditt tyngsta och mest sakliga artilleri först, och - eftersom det är starkt nog - nöja dig med det. Alltså låg temperatur som inte åtgärdades (=innestående hyresavdrag egentligen), mögellukt, vattenskada, ev. avsaknad av ventilation o.s.v.

Även om det kan vara svårt (jag är likadan själv) så håll munnen stängd om illerlukt, om kissfläck skall klassas som olycka o.s.v. Du har troligen rätt i det mesta av det här också, men du skall inte inbjuda till en diskussion om diskuterbara saker när det finns sakliga och tydliga saker som inte är tveksamma ens i hyresvärdens ögon. Tvärtom, kommer illerlukten på tal så påtala mögellukt istället samt frånvaron av ventilation. Eller bemöt inte alls, utan spara det tills ev. faktura kommer (som då bestrides).

Driv inte på diskussionen, få den istället att avstanna genom att antingen inte bemöta eller ta den tillbaka till dina starka kort enligt ovan. Husdjur var tillåtet och du har städat - punkt. Är inte lägenheten ok nu så be att få se besiktningsprotokollet från hur den såg ut när du flyttade in (som ju inte finns). Eller som sagt - var tyst och bemöt inte.

Fast det är svårt, jag vet....
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
klonk skrev:
I den här artikeln säger en jurist från hyresgästföreningen att det inte är normalt slitage: [länk]

Husdjur är vad jag förstått tillåtet överallt om det inte är något i stil med allergiboende, inneboende eller korridorsboende. Åtminstone var det så för några år sedan, jag har inte googlat på det just nu. Men bara för att det är tillåtet så betyder det inte att hyresvärdarna accepterar slitage från dem. Som husdjursägare (följande är min farhåga alltså) får man vara försiktig så att man inte råkar ut för en hyresvärd som försöker få till renovering på ens bekostnad. Tyvärr är det som en annan användare skrev innan, att om man ens tar ordet pillerpink (eller kattkiss) i munnen så uppfattas det som att man erkänner problemet oavsett vad det är man egentligen säger...

Jag är som kattägare lite nervös över sånt här trots att de inte kissar på golven eller klöser på väggarna.
Det är ju helt klart svårt med husdjur, kände till en kvinna som hade 20 illrar, över 40 chinchillor och diverse andra djur i en lägenhet, och där kan jag förstå att man kräver en person på sanering för då förstör djuren verkligen och pinkar sönder golvet så att det murknar osv. Men har man normalt antal djur och har dem rumsrena så är det ju sjukt att inte enstaka olyckor hör till normalt slitage. Mina illrar har ju varit rumsrena men någon gång har de ju inte hunnit till lådan och råkat pinka utanför så det är ju inga mängder vi pratar om i mtt fall utan kanske en kissfläck en gång i månaden som jag direkt torkat upp...Så jag har ju svårt att tänka mig att illrarna har bidragit till någon extrem lukt..
Fick ett samal från hyresvärden igår om att de skulle åka ut och titta och lukta på lägenheten nu i veckan. Under samtalet kom det fram att hyresvärden vet inte ens hur illrar luktar så han vet ju egentligen inte om det är illerlukt i lägenheten men antar att så är fallet för var skulle lukten komma ifrån annars....Suck!
Om man inte vet hur iller luktar så kan man ju inte bara anta det...:mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.