11 463 läst ·
52 svar
11k läst
52 svar
Kan de kräva något?
Det enklaste är att bara skriva "Bestrides" på fakturan och skicka tillbka den. En tvistig faktura får inte lämnas till inkasso, men en del gör det ändå. Men då är det bara att meddela inkassobolaget att fakturan är bestriden.katten12 skrev:
Jag tycker att du ska göra rätt för dig och betala en del av den eventuella saneringen. Du skriver att lägenheten luktar lite iller. Du som bor och lever i djurlukt hela tiden upplever den förmodligen mycket svagare än andra människor. Och tankegången att lägenheten redan luktar illa från början tycker jag är helt fel. Om du kör på en repig bil, ska du inte betala självrisken då för att bilen redan var i dåligt skick innan. Det är inte din lägenhet utan du har bara hyrt den och har du förstört den med illerkiss så ska du betala för det, något annat är för en hederlig människa otänkbart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Är det i ett sånthär fall man skulle kunna ställa ut ett par fat med ättika som kan neutralisera dofterna?
Jag har haft iller i åtta år och hyrt flertalet lägenheter har ALDRIG haft detta problemet tidigare, det har luktat djur hemma hos mig då jag bott i lägenheterna men så fort djuren försvunnit och man städat har lukten försvunnit helt.katos skrev:Jag tycker att du ska göra rätt för dig och betala en del av den eventuella saneringen. Du skriver att lägenheten luktar lite iller. Du som bor och lever i djurlukt hela tiden upplever den förmodligen mycket svagare än andra människor. Och tankegången att lägenheten redan luktar illa från början tycker jag är helt fel. Om du kör på en repig bil, ska du inte betala självrisken då för att bilen redan var i dåligt skick innan. Det är inte din lägenhet utan du har bara hyrt den och har du förstört den med illerkiss så ska du betala för det, något annat är för en hederlig människa otänkbart.
Och om jag inte haft illrarna utan varit själv och levt ett normalt liv i lägenheten råkat spilla tomatkross eller nåt annat på golvet det runnit in under och möglat. Tycker du jag skulle stå för saneringen då med?
Då kan ju ingen bo ett normalt liv i den lägenheten utan att åka på sanering jämt.
Om vi vänder på steken om det nu är så att hederliga människor ska betala för sig vem ska betala saneringen för mina möbler? Som stinker surt mögel en lukt jag tycker är vidirig och aldrig haft bland mina saker tidigare..
Och vem ska betala mig för olägenheten att jag har fått bo i denna lukten utan ventilation?
Jag ser det snarare som att de ser en möjlighet att utnyttja mig och få en dålig lägenhet renoverad på min bekostnad. De har hittat en undanflykt iller, de är något annorlunda då kan vi skylla på det.
Och om man ska göra rätt för sig så är hyresvärden skyldig mig flera tusen i hyresreduktion för olägenheter som 10 gradig inomhus miljö i flera veckor vintertid. Han kan ju börja att ta av de pengarna isåfall...
Redigerat:
Och denna hyran för oktober jag har ju mer eller mindre blivit driven bort från lägenheten pga krav från hyresvärden som inte varit verklighetsförankrade. Jag kastar ju pengar i sjön på den här hyran mer eller mindre hur hederligt är det?katos skrev:Jag tycker att du ska göra rätt för dig och betala en del av den eventuella saneringen. Du skriver att lägenheten luktar lite iller. Du som bor och lever i djurlukt hela tiden upplever den förmodligen mycket svagare än andra människor. Och tankegången att lägenheten redan luktar illa från början tycker jag är helt fel. Om du kör på en repig bil, ska du inte betala självrisken då för att bilen redan var i dåligt skick innan. Det är inte din lägenhet utan du har bara hyrt den och har du förstört den med illerkiss så ska du betala för det, något annat är för en hederlig människa otänkbart.
Medlem
· Västra götalands län
· 348 inlägg
Ingen expert på i ämnet på något sätt. Men min gissning är att det du isf har möjlighet att få ersättning för är för just den skadan du lidit. I detta fallet skulle det väl isf handlat om eventuella pengar du lagt ner för att få upp temperaturen till en vettig nivå. Dvs, köpt ett element, samt elen för det under dessa veckorna. Det kan knappast handla om speciellt många hundralappar.katten12 skrev:
Så du ska nog inte försöka gå ut allt för hårt om du tänkter använda detta som ett argument mot hyresvärden...
Just den här händelsen kollade jag upp med hyresgästföreningen och hyresnämnden. Det är hyresvärden somär ansarig för en korrekt boende miljö. Om boende miljön blir odräglig så att lägenheten blir obebolig vilket 10 grader inomhus är och hyresvärden inte kan åtgärda detta så har man rätt att få tillbaka hela hyran för hyrestiden man inte kunnat bo i l'ägenheten så att man kan bo någonannanstans. I mitt fall så var detta en hel månad alltså en hel hyra bara det är flera tusen, och det finns flera incidenter där lägenheten har varit obebolig och andra åtaganden som jag borde få hyresreduktion för som inte åtgärdats så om man skulle räkna ihop allt så är summan nog uppe i en 15-20 tusen. Och på det sanering av mina möbler för jag har ju fått en äcklig lukt i dem pga av lägenheten..mikael_thn skrev:Ingen expert på i ämnet på något sätt. Men min gissning är att det du isf har möjlighet att få ersättning för är för just den skadan du lidit. I detta fallet skulle det väl isf handlat om eventuella pengar du lagt ner för att få upp temperaturen till en vettig nivå. Dvs, köpt ett element, samt elen för det under dessa veckorna. Det kan knappast handla om speciellt många hundralappar.
Så du ska nog inte försöka gå ut allt för hårt om du tänkter använda detta som ett argument mot hyresvärden...
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Är detta sant så är det möjligt att det är ett lagbrott från värdens sida. Ventilation skall finnas i hyresfastigheter och skall så vitt jag förstår kontrolleras genom OVK i regelbundna intervall? Eller finns det gamla "självdrags" lägenheter där man inte behöver bevisa att ventilationen fungerar?katten12 skrev:
Reparation/sanering för ett visst slitage på lägenheten ingår i din hyra. Är det värre än "normal familjen" så får du stå för delar av saneringen/reparationen. Men eftersom hela lägenheten verkar ha gamla ytskikt så skulle jag bli förvånad om det handlade om stora pengar.
Det finns ingenting, finns ingen ventil i taket, inget ovanför fönster eller dörrar, badrummet immiade igen bara av att använda handfatet. Ventilationen som finns är du kan öppna fönstret. För den här delen av huset är inte tänkt som lägenhet utan har varit förråd som är ombyggt till lägenhet.mariatherese skrev:Är detta sant så är det möjligt att det är ett lagbrott från värdens sida. Ventilation skall finnas i hyresfastigheter och skall så vitt jag förstår kontrolleras genom OVK i regelbundna intervall? Eller finns det gamla "självdrags" lägenheter där man inte behöver bevisa att ventilationen fungerar?
Reparation/sanering för ett visst slitage på lägenheten ingår i din hyra. Är det värre än "normal familjen" så får du stå för delar av saneringen/reparationen. Men eftersom hela lägenheten verkar ha gamla ytskikt så skulle jag bli förvånad om det handlade om stora pengar.
Ytskikten är från 2007 enligt mäklarens annons men de är ju fellagda iaf golvet..Jag har aldrig varit med om att man lägger golv med en halv centimeter glipa mellan plastmatta och golvlist såatt saker kan rinna in under plastmattan
Rent strikt så har du ju inte blivit tvingad från lägenheten, du har väl fortfarande kvar nycklarna? Att hyresvärden gärna vill att du flyttar är en annan sak och enligt din beskrivning lär han inte få högsta betyg i kundvård men olagligt är det tyvärr inte.
Sitt still i båten för nu och lämna lägenheten sista datum enligt ditt kontrakt. Blir det tjafs då så talar du bara om vad summan av dina krav på hyresvärden är (detta ska du förstås ha väl underbyggt) och säg att om han försöker få det till att du är skyldig att sanera så kommer du få honom återbetalningsskyldig för när lägenheten var undermålig. Använd bara sakliga argument, inga känslor eller personangrepp!
Sitt still i båten för nu och lämna lägenheten sista datum enligt ditt kontrakt. Blir det tjafs då så talar du bara om vad summan av dina krav på hyresvärden är (detta ska du förstås ha väl underbyggt) och säg att om han försöker få det till att du är skyldig att sanera så kommer du få honom återbetalningsskyldig för när lägenheten var undermålig. Använd bara sakliga argument, inga känslor eller personangrepp!
Tyvärr är det nog som du säger inte olagligt det känns bara omoraliskt att påstå att man har en hyresgäst som vill flytta in snarastoch på så sätt få bort mig från lägenheten och sedan ångra sig när allt är färdigt för inflytt. Jag känner mig lurad.mexitegel skrev:Rent strikt så har du ju inte blivit tvingad från lägenheten, du har väl fortfarande kvar nycklarna? Att hyresvärden gärna vill att du flyttar är en annan sak och enligt din beskrivning lär han inte få högsta betyg i kundvård men olagligt är det tyvärr inte.
Det enda jag har är ex två saker som jag har pratat med hyresgästföreningen om
1, Om dusch inte finns i lägenheten utan i almänna utrymmen så ska hyresvärden ombesörja städning 1 gg i veckan. Han har aldrig städat duschen, det har jag fått göra, jag har påpekat det vid något tillfälle att jag tycker det är fel att jag ska städa andras skit. Enligt hyresgästföreningen så kan man få e hyresreduktio på 200 kr per vecka. Eftersom ahn aldrig skött det så är det 52 veckor vilket isåfall innebär 10400 kr.
2. Vissa vitvaror ska ju finnas och fungera i lägenheten. Jag har inte haft nån frys, jag har påpekat det men de påstår att de inte har råd med en sådan inhandling. Enligt hyresgästföreningen så kan man få en hyresreduktion på 100 kr per vecka för avsaknad av funktionella vitvaror. Vilket är 5200 kr.
Bara de två incideterna är väldigt mycket pengar om jag ska börja jävlas tillbaka..
Jag har extremt svårt att tro att det är tvingande med frys i en lägenhet som hyrs ut. Påstår verkligen Hyresgästföreningen det? Har du någon länk eller annan källhänvisning?katten12 skrev: