34 987 läst ·
131 svar
35k läst
131 svar
Kampen för att få bort grannens plank på tomten
Ja Jösses... hur visste du mitt riktiga namn?Slottsbäcksväktarn skrev:Jösses, en mansplainare/viktigpetter.... Hade det varit så enkelt hade det inte blivit något TV-reportage. Grejen är att du har fel i nästan allt.
Vi kan ju börja med att de inte är ense om var gränsen går. Ditt förslag (1) är värdelöst. Därmed faller även förslag (2). Förslag (3) är att uppmana till krig och lär dels totalförstöra grannrelationen och dessutom rendera en polisanmälan. Förslag (4) är mest trams, givet (1)
Det är ju utfallet av (5, 1 st) som är nyckeln. Det har många sagt. Ditt inspel blir därför av noll och intet värde. (5 st 2) är ju mest larv. Så fungerar inte världen.
Jag hade inte tittat på TV reportaget innan jag kommenterade.
Nu förstår jag att grannen inte accepterar att markörerna på marken är rätt… gör en gränsutvisning, så är det klart vad vem som har rätt.
Därefter mina rekommendationer står.
Det jag inte förstår är varför hon inte anlitade lantmäteriet dag 1.
Hon måste ju ha tittat på huset och tomten innan hon köpte – om köpebrevet och lagfarten visar att planket är på hennes tomt, så köpte hon i teorin planket…
Tillsammans med de markörer som visas i filmsnutten, verkar det vara solklart vem som har rätt.
Varför inte bara ha Lantmäteriet verifiera det?
Varför tror hon att andra ska göra saker för henne gratis?
Jag har gjort fyra liknande klargöranden via lantmäteriet under de senast 18 månaderna – det är snabbt och billigt (ca 50k per insats som var alla mycket större och mer komplicerade) …
Mvh,
Mansplainer Viktigpetter
Om man tittar på filmsnutten verkar det som att det här är en förmodad gränsmarkering, även om det inte sägs rent ut. Jag blir lite nyfiken på om det är troligt att en gränsmarkering ser ut så. Eller är det rentav uppenbart? Någon som vet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett blir jag upprörd över att någon förtöjer sin båt på det där sättet. Vad är det ens för knop?W Weimik skrev:
/uppväxt i skärgården
Alltid bra att förstå trådstarten,L Lars Storm skrev:
Ja, det är väl lixom det som är problemet.L Lars Storm skrev:
Vilket är precis det som de flesta har föreslagit och vilket också grannen föreslagit.L Lars Storm skrev:
Hon visste väl inte hur man skulle gå tillväga. Att det var fel att gå till kommunen är klart, men var det inte för fastighetsägaren vid det tillfället.L Lars Storm skrev:
Köpebrev är sällan så detaljerade och lagfarten är sällan så tydlig. I fastighetsregistret anges var gränserna går men det är svårt för en lekman att omsätta i verklighet.L Lars Storm skrev:
Nu trodde hon att kommunen var rätt instans. Det var fel men är väl inte så konstigt.L Lars Storm skrev:
Vad får dig att tro att hon skulle tro det. Hon visste inte vem man skulle fråga och det är ganska naturligt att gå till kommunen - även om det är fel.L Lars Storm skrev:
Det är kanske inte alla som tycker 50K är "billigt"L Lars Storm skrev:
Alla dina tilp har förts fram i tråden - utan din syrlighet och ditt ifrågasättande. DU kanske skulle läsa tråden innan du kommer med dina råd.
Om du vet var gränsen går, och grannen vet var gränsen går, men ni inte är överens så är det åtminstone en som ”vet” fel. Man behöver fara runt på det här forumet i storleksordningen fem minuter innan man kan konstatera att det inte är en ovanlig situation att folk är helt stensäkra på vad som gäller och ändå visar det sig att de har helt fel.V Ville_Vessla skrev:
Så att du ”vet” var gränsen går är inte vatten värt om du inte kan bevisa det så att ni är överens, eller i alla fall så du är överens med rättsapparaten om saken.
Kronofogden kommer inte till dig bara för att du visslar... Kronofogden mäter inte heller ut din tomt och markerar inget. Endast lantmäteriet har befogenhet för att mäta in tomtgränser och sätta ut markeringar. Jag fattar inte varför ni blandar in Kronofogden i denna fråga. Ring Lantmäteriet, beställ mätning och markering och det är klart. I en sån diskussion blandar man inte in Kronofogden. Först efter att tomtgränsen är makerad kan du blanda in Kronofogden, men även då, förmodligen endast efter ett domstolsbeslut. Kronofogden tar inte bort saker bara för att du säger det. Om du är 100% säker på din sak är det bara att starta en rättsprocess. Motparten betalar, eller så dömer domstolen så att ni får dela på kostnaden, eftersom det ligger även i ditt intresse att veta var gränserna finns.pacman42 skrev:
Det var inte heller det jag sade. Jag sade att man kan visa upp den och förklara att man utifrån denna kommer att begära att få handräckning av kronofogden och om denna inte hittar gränsmarkeringar så kommer man att be om att få dessa utsatta, till 50% till den andra fastighetsägarens kostnad. Dvs, man förklarar gången för den andra fastighetsägaren och att man använder flygfotot med gränser för att visa på att risken är att de åker dit ändå.
Nu säger du väl samma sak som alla andra... Men det låter som om du säger emot.A A_Camera skrev:Kronofogden kommer inte till dig bara för att du visslar... Kronofogden mäter inte heller ut din tomt och markerar inget. Endast lantmäteriet har befogenhet för att mäta in tomtgränser och sätta ut markeringar. Jag fattar inte varför ni blandar in Kronofogden i denna fråga. Ring Lantmäteriet, beställ mätning och markering och det är klart. I en sån diskussion blandar man inte in Kronofogden. Först efter att tomtgränsen är makerad kan du blanda in Kronofogden, men även då, förmodligen endast efter ett domstolsbeslut. Kronofogden tar inte bort saker bara för att du säger det. Om du är 100% säker på din sak är det bara att starta en rättsprocess. Motparten betalar, eller så dömer domstolen så att ni får dela på kostnaden, eftersom det ligger även i ditt intresse att veta var gränserna finns.
Varför tror man att den skulle betala det? De som beställer förrättningen betalar och det blir nog inte "inkräktaren" och inte ens hälften. Om förrättningen visar att en kräkning faktiskt har skett måste den kränkte stämma kränkaren om den vill få ersättning för förrättningen. Kanske kan den vinna en sådan tvist?B Buzzword skrev:
//
Lantmäteriet fördelar fakturan på inblandade parter.J jonte0 skrev:Varför tror man att den skulle betala det? De som beställer förrättningen betalar och det blir nog inte "inkräktaren" och inte ens hälften. Om förrättningen visar att en kräkning faktiskt har skett måste den kränkte stämma kränkaren om den vill få ersättning för förrättningen. Kanske kan den vinna en sådan tvist?
//
Så du menar att om jag beställer en kontroll av en gränspinne så kommer min granne få en faktura på halva beloppet - skulle inte tro det va!?G gaidin skrev:
Jag har själv beställt en sådan utredning av en förlorad pinne orsakad av en entreprenör jag anlitat - det blev ingen kostnad för grannen.
//
Det är väl skillnad om du råkar flytta en gränserna och på en fastighetsbestämning där gränsen är omtvistad.J jonte0 skrev:
Men jo, det är så det funkar. Båda grannar får sin gräns bestämd, då betalar båda.
Sedan tror jag det kan skilja på hur man delar på kostnader beroende på vem som får mest nytta.
Vi har förstått att du tycker det är orimligt men precis så kan det bli. Det kan även bli så att den sökande betalar rubbet. Eller på något annat sätt.J jonte0 skrev:
Så här skriver de själva:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...eller-dela/vad-kommer-det-att-kosta/#faq=4b5b