TRJBerg
Vad Alfredo säger är att polisen/myndigheter inte nödvändigtvis vet vem som har rätt.

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad Alfredo säger är att polisen/myndigheter inte nödvändigtvis vet vem som har rätt.
Och även minst en av parterna har fel om de är oense…

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För rivning hade det ju varit enklare om TS hade varit i god tro när denne köpte fastigheten att planket var ett fastighetstillbehör. Nu när TS vet att planket är någon annans egendom så är rivningsmöjligheten stängd.
Och det är väl också en omständighet som gör att man inte kan fastslå exakt vem som har rätt eller fel här. Hade det stått på grannens tomt kan man ju undra varför ägaren som sålde inte reagerade redan när grannen satt upp planket(Visst denne kan ha varit gammal, dement mm) eller var det naturligt att tomtgränsen gick där och de tyckte att planket är på rätt tomt. Och det är nog också så att priset vid försäljning/köp för Sabina var satt under förutsättning att planket(och marken) inte var hennes utan att det är något hon uppmärksammat först senare.

Som någon redan nämnt så är det ju också så att Sabinas garage delvis står på den andre grannens tom om man slaviskt följer kartbilden. Och även gränsen mellan nummer 2 och 4 delar ett skjul. Kan det faktum att tomten är en bit ut i sjön göra att gränsen på kartan blir mer felaktig på bilden än om de funnits 4 punkter på torra land?

Tittar jag på kartan i detta fallet hitta(men det är väl samma rådata) så det ju varit naturligt med en annan vinkel för att få till hur byggnaderna är placerade i verkligheten.
https://www.hitta.se/kartan!~59.116...eLayer!l=1/realestate!a=1!l=59.11585:14.36681

• Gilla
ironhead79
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
För dig ja som inte har med saken att göra, men om en granne annekterar mark som jag vet är min kommer jag inte låta det gå obemärkt förbi, om inte grannen frågar först och det är en bit jag inte har nåt intresse av.
EOGFccsX0AAip-Q.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
DEt svåra är ju att ta reda på om grannen som ställt staketet fel är en "bully" som gjort det med flit för att jävlas med sin omgovning och få några meter extra med tomt i ett läge där det vore trevligt.. och är väl medveten att staketet står långt inne hos grannen.. och det är gjort med vetskapen hur krångligt det är att få juridiskt korrekt rättning..

Eller om det är ett ärligt fel att man tror att det står på tomtgränsen och att allt är rätt.. och plötsligt står grannen och säger nåt annat..

Tyvärr så är det väl inte helt ovanligt med att det övre alternativet är rätt , annars hade det ofta redan löst sig när man börjar nysta i problemet

O [old rusty] skrev:
Om nu gränsen är så säker som hon hävdar så borde det tom för lantmäteriet vara enkelt och ganska billigt att mäta ut en eller två stolpar?

Priset indikerar väl att gränsen inte alls är speciellt bestämd..
Sen kommer ju kostnaden delas så det är ju bara att ringa dit dom.
Lantmäteriets avgifter har inget alls att göra med vad det faktiskt kostar i tid och arbete att göra en förrättning. De tar en avgift enligt sina riktlinjer om så arbetet tar 10 minuter.

S Sinuhe skrev:
Lantmäteriets avgifter har inget alls att göra med vad det faktiskt kostar i tid och arbete att göra en förrättning. De tar en avgift enligt sina riktlinjer om så arbetet tar 10 minuter.
Källa på det?
Vad jag förstått är det i princip löpande räkning med dyr timmpenning.
Dom ger en uppskattning på enkla ärenden men absolut inte ett fast pris.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...g-fastighetsgranser/Sarskild-gransutmarkning/

Sen känns det lite svårt att få nya gränsmarkeringar på plats på tio minuter. :)

• Gilla
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
[bild]
Och the point är?

OK, om jag förstår rätt så kan du lösa det här ganska snabbt och enkelt.

Grannen har sagt att han byggde, och därför äger, staketet – låt oss anta att så är fallet.
Frågan är var fastighetsgränsen går.

Jag antar att ditt köpebrev fastställer vad du har köpt och var tomtgränsen går.
Jag har inte läst något som indikerar att grannen gjort anspråk på att äga den mark du har köpt, men som staketet har i princip ”styckat av”.
Det är fullt möjligt för dig att köpa och äga mark som din granne äger ett staket på – du ska inte riva staketet.

Jag rekommenderar:
1. Verifiera det är din mark enligt köpebrev och lantmäteriet – du kan få en officiell karta mycket snabbt.
2. Om fastighetsgränsen visar vad du tror, skriv ett brev till din granne och ge honom 14 dagar att ta bort staketet från din mark, för du vill använda din mark.
3. Om han inte tar bort staketet, beställ en lastbil med hästgödsel och lägg det på din mark (som är på grannens sida at staketet) – du använder bara din mark! Du kan också ställa soptunnor och andra fula och illaluktande saker där.
4. Informera grannen att det är dina saker på din mark, och han har ingen rätt att ta bort dom eller flytta på dom…
5. Om lantmäteriet verifierar att marken faktiskt tillhör din granne, men köpebrevet säger att du har köpt den, kontakta en advokat för att få köpet hävt, och rapportera säljaren till polisen för att ha sålt dig en fastighet som säljaren inte ägde. Du kan förhandla därifrån

Lyckat till !

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
L Lars Storm skrev:

Grannen har sagt att han byggde, och därför äger, staketet – låt oss anta att så är fallet.

Jag antar att ditt köpebrev fastställer vad du har köpt och var tomtgränsen går.
Jag har inte läst något som indikerar att grannen gjort anspråk på att äga den mark du har köpt, men som staketet har i princip ”styckat av”.
Det är fullt möjligt för dig att köpa och äga mark som din granne äger ett staket på – du ska inte riva staketet.

Jag rekommenderar:
1. Verifiera det är din mark enligt köpebrev och lantmäteriet – du kan få en officiell karta mycket snabbt.
2. Om fastighetsgränsen visar vad du tror, skriv ett brev till din granne och ge honom 14 dagar att ta bort staketet från din mark, för du vill använda din mark.
3. Om han inte tar bort staketet, beställ en lastbil med hästgödsel och lägg det på din mark (som är på grannens sida at staketet) – du använder bara din mark! Du kan också ställa soptunnor och andra fula och illaluktande saker där.
4. Informera grannen att det är dina saker på din mark, och han har ingen rätt att ta bort dom eller flytta på dom…
5. Om lantmäteriet verifierar att marken faktiskt tillhör din granne, men köpebrevet säger att du har köpt den, kontakta en advokat för att få köpet hävt, och rapportera säljaren till polisen för att ha sålt dig en fastighet som säljaren inte ägde. Du kan förhandla därifrån

Lyckat till !

Vem är "du" som du hänvisar till?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Lars Storm skrev:
Intressant! Hur får man en sådan med utsatta gränser som faktiskt har ett värde? Så här skriver de själva:

https://www.lantmateriet.se/sv/kartor/vara-karttjanster/Visar-granserna-ratt/

Screenshot_2026-04-17_14-38-30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men hur som helst, välkommen till forumet!

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
"Mycket snabbt"
Allt hon behöver göra lite snabbt är att verifiera var gränsen går. :)
Någon bor i nybyggt villaområde med uppdaterade kartor kartor och färska stolpar.

Själv får jag stega "205 meter utmed gärsgården och sen böja av i ett knä mot"...
Finns en yta där ingen vågar ta ner träd eftersom gränsen är oklar, börjar likna urskog. :)

• Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Finns en yta där ingen vågar ta ner träd eftersom gränsen är oklar
Borde vara lättlöst med en snabb överenskommelse mellan några pragmatiska fastighetsägare, eller?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
L Lars Storm skrev:

Jag rekommenderar:

Lyckat till !
Jösses, en mansplainare/viktigpetter.... Hade det varit så enkelt hade det inte blivit något TV-reportage. Grejen är att du har fel i nästan allt.

Vi kan ju börja med att de inte är ense om var gränsen går. Ditt förslag (1) är värdelöst. Därmed faller även förslag (2). Förslag (3) är att uppmana till krig och lär dels totalförstöra grannrelationen och dessutom rendera en polisanmälan. Förslag (4) är mest trams, givet (1)

Det är ju utfallet av (5, 1 st) som är nyckeln. Det har många sagt. Ditt inspel blir därför av noll och intet värde. (5 st 2) är ju mest larv. Så fungerar inte världen.

Alfredo Alfredo skrev:
Borde vara lättlöst med en snabb överenskommelse mellan några pragmatiska fastighetsägare, eller?
Hade säkert gått. Men då ska man göra det också. Sällan vi är ute i skogen ihop.
Enklare att bara sluta såga/röja några meter innan. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.