34 987 läst ·
131 svar
35k läst
131 svar
Kampen för att få bort grannens plank på tomten
Det är redan problem i grannrelationen. Jag tror inte det blir bättre av att man startar ett krig. Bättre att göra rätt...H Hybro skrev:Om det nu är 2.5 meter mellan plank och gräns till grannen går det väl att parkera nån båt, kanot, kompost, vedupplag, gammalt bilskrälle, eller nåt som man inte vill se från egna tomten.
Testa och se vad som händer. Grannen kommer förmodligen att reagera på utsikten, "nedskräpningen" av det annekterade området och göra nån anmälan till behörig myndighet.
Då öppnas ärendet av grannen, som utvidgat sin tomt på eget bevåg.
Situationer där detta sker regelmässigt är exempelvis då en enskild bostadsrättshavare söker bygglov för inglasning av balkongen tillhörande den lägenhet denne disponerar.Claes Sörmland skrev:
Även om bygglov beviljas betyder det inte att bostadsrättshavaren får utföra någon inglasning utan det är bostadsrättsföreningen, ofta men inte alltid fastighetsägaren, som beslutar om detta får ske.
Så går det till om man har kontakter😡M martin.sveg skrev:En fastighetsägare äger en fastighet i Degerfors kommun. SVT:
"På ena sidan mot en av grannfastigheterna finns ett plank, som sattes upp innan fastighetsägaren köpte huset.
Enligt fastighetsägaren ansökte grannen om bygglov i efterhand när hon anmälde bygget till kommunen."
Enligt SVT har grannen byggt ett plank inne på tomten: "Planket står några meter in på fastighetsägarens tomt och skymmer en del av utsikten mot vattnet och även fastighetsägarens jordgubbsland."
"Länsstyrelsen anser att plankets påverkan är mycket liten.
Även om man skriver i sitt beslut att planket delvis står på mark som det inte får byggas på, tycker myndigheten att avvikelsen är liten."
Nu har fastighetsägaren överklagat till Mark- och miljödomstolen, enligt SVT.
Men är inte detta fel väg att gå? Är det inte handräckning från Kronofogden, och om de anser att gränsen är osäker (som grannen hävdar) så får man göra en fastighetsbestämning först. Sedan kan Kronofogden riva planket om det står på fastighetsägarens fastighet.
Generöst dock av både kommunen och Länsstyrelsen att tillåta bygge av plank på annans fastighet.
[länk]
Vad grannen påstår ser jag inte direkt som relevant, vet jag var gränserna går nyttjar jag ju min mark efter det. Att då dumpa skräp på grannens sida om staketet(på min fatsighet) ser jag faktiskt som rätt lämpligt.Slottsbäcksväktarn skrev:
Dumpa skäp är väl mindre lämpligt, men att flytta grannens möbler och ställa dit egna är inte olagligt och är man säker på gränsen så är man i god tro.V Ville_Vessla skrev:
Likväl som du ”vet” var gränsen går så kan grannen vara lika tvärsäker på att denne ”vet” var gränsen går, det är ju pudelns kärna så att säga.V Ville_Vessla skrev:
Men du kanske aldrig har varit säker på något och det sedan visat sig att du hade fel?
Ifall grannen som satt upp planket vet att det sannolikt står fel så måste det ju rimligen vara billigare att flytta planket direkt, än att både betala halva lantmäteriförrättningen och flytten.
Ifall kommunen gör utsättningen inför KFM ärende, har det någon juridisk tyngd jämfört med Lantmäteriet?
Jag har bara tänkt på att gränsmarkeringar brukar stå i hörn. Finns det något standardavstånd eller situationer där gränsen är så lång att markeringar även står längs med gränsen? Jag tänker på att fastigheterna i fråga slutar i vattnet, och då kan man undra ifall man istället sätter gränsrören på land?
Ifall kommunen gör utsättningen inför KFM ärende, har det någon juridisk tyngd jämfört med Lantmäteriet?
Jag har bara tänkt på att gränsmarkeringar brukar stå i hörn. Finns det något standardavstånd eller situationer där gränsen är så lång att markeringar även står längs med gränsen? Jag tänker på att fastigheterna i fråga slutar i vattnet, och då kan man undra ifall man istället sätter gränsrören på land?
För dig ja som inte har med saken att göra, men om en granne annekterar mark som jag vet är min kommer jag inte låta det gå obemärkt förbi, om inte grannen frågar först och det är en bit jag inte har nåt intresse av.Alfredo skrev: