35 022 läst ·
131 svar
35k läst
131 svar
Kampen för att få bort grannens plank på tomten
Undrar om en gränsutvisning har gjorts till att börja med. Man kan ju be kommunen om denna. Den är inte rättsligt bindande, men det är ju en bra början i alla fall. Då får man också veta om det finns oklarheter rörande gränsdragningen, vilket i så fall skulle kunna kräva en gränsbestämning (som är dyr).
Medlem
· Västra Götaland
· 114 inlägg
Detta är ett diskussionsforum. Kan du klargöra på vilket du menar att jag har fel? (Medveten om att jag försöker kommunicera med att alias som ser ut som ett glas saft.)
Kommer du att tro mig?Johan Arkitekten Engström skrev:
I så fall se inlägg #47. Jag svarade med andra ord på frågan innan du ställde den.
Ja, det är ett diskussionsforum så man bör ta del av diskussionen...
Gör hon åverkan på grannens egendom kontaktar denne lämpligen inte kommunen (som inte har med saken att göra) utan polisen, precis som om hon skulle ge sig på grannens bil, hus eller äppelträd.H Hybro skrev:
Syftar du på detta?Johan Arkitekten Engström skrev:
I så fall får du nog förklara lite bättre vad du menar med "föras i bevis av den sökande eller av berörd myndighet(-sperson)" för jag förstår inte riktigt vad du säger.Johan Arkitekten Engström skrev:
Vi tar det igen.
Har på nytt läst tråden och kollade TV-inslaget.
Ser ut som om grannen obehörigt utvidgat sin mark. Dessutom uppfört ett markfast plank på TS egendom, eller rättare sagt tidigare ägares. Med kommunens tillstånd, eller hur man nu ska tolka det.
Det kan väl ändå inte vara ok?
Är det något jag missat?
- Kan bara tillägga att om en av mina grannar får för sig att inkränka på mark med något bygge, så kommer jag att se till att det försvinner.
Ser ut som om grannen obehörigt utvidgat sin mark. Dessutom uppfört ett markfast plank på TS egendom, eller rättare sagt tidigare ägares. Med kommunens tillstånd, eller hur man nu ska tolka det.
Är det något jag missat?
- Kan bara tillägga att om en av mina grannar får för sig att inkränka på mark med något bygge, så kommer jag att se till att det försvinner.
Redigerat:
Självklar inte. Det vi diskuterar är ju hur man går vidare för att få bort planket. Det är tyvärr inte hur enkelt som helst om grannen inte vill ta bort det själv. Speciellt inte om grannen menar att det står på hans fastighet.H Hybro skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 114 inlägg
Ok. Jag förstår detta... Men det är kanske värt besväret, striden och kostnaden att riva.
För det är väl ändå grannen som gjort fel?
Grannen kan väl flytta planket in på sin egen ägda mark, om det nu är viktigt med ett plank.
TS kanske vill utnyttja egna marken och t ex plantera bärbuskar och odla jordgubbar.
Grannen kan väl flytta planket in på sin egen ägda mark, om det nu är viktigt med ett plank.
TS kanske vill utnyttja egna marken och t ex plantera bärbuskar och odla jordgubbar.
Ja, grannen har gjort fel, om fastighetsägarens uppfattning om var gränsen går är korrekt. Grannen går ju inte med på det och det är där problemen börjar.H Hybro skrev:Ok. Jag förstår detta... Men det är kanske värt besväret, striden och kostnaden att riva.
Man kan tycka att detta borde vara lätt - men det är det inte.
Säg att fastighetsägaren har rätt om gränsen: Då har grannen gjort fel. Men: det betyder inte att fastighetsägaren får ta ner planket eftersom det inte tillhör henne. Tar hon ner det åker hon på en polisanmälan för egenmäktigt förfarande (el. dyl.)
Det finns två (lagliga) vägar:
1. Kom överens med grannen om att flytta planket. (Den vägen verkar inte framkomlig.)
2. Bestäm gränsen på ett juridiskt hållbart sätt och begär sedan handräckning av kronofogden (om inte grannen ger sig...)
Man kan utan tvekan uppleva att det är skit att man behöver göra så men så länge grannen, kanske i god tro, hävdar att planket står på hans mark så skall även hans rättigheter skyddas juridiskt...
Kanske onödigt att skriva ut här att du i sådant fall ämnar begå ett brott, det kanske ligger dig i fatet senare.H Hybro skrev:Vi tar det igen.
Är det något jag missat?
Vad gäller fallet i tråden råder det ju oenighet i var gränsen faktiskt går, då är ju första steget att fastställa detta.
Om du och din granne är oense om var gränsen går kommer sannolikt din granne att bli rätt missnöjd med att du river hens byggnation som den uppfattar står helt och hållet på dennes mark…
Lite rakt så har du fel. Ett bygglov ska prövas enligt PBLs regelverk och där finns inget krav på att man är fastighetsägare för att får en bygglovsansökan beviljad. Det finns heller inget krav på att man är fastighetsägare för att vara sökande.Johan Arkitekten Engström skrev:
Med det sagt, så finns det domstolsbeslut på att byggnadsnämnden kan välja att neka bygglov om det utan vidare utredning/närmare överväganden står klart att genomförande av åtgärden som det söks bygglov för skulle kränka annans rätt. Det kan då ses som en betydande olägenhet vilket sätter stopp för att bevilja bygglov. Men byggnadsnämnden har alltså inte att utreda om genomförande av åtgärden kränker annans rätt, det ska stå klart utan att byggnadsnämnden lägger utredningstid på det eller det kräver närmare överväganden.
Läs rättsfallet "Garagetaket i Söderbärke", NJA 2021 s. 1187
Kommunen eller Länsstyrelsens prövning innefattar inte tillstånd att utföra åtgärden inom annans mark.
Det är istället en civilrättsligfråga mellan fastighetsägaren och den som vill utföra åtgärder.
Kommunen äger ingen mark där och kan inte bestämma över annans mark.
Jag skulle ställa mina trädgårdsmöbler där om jag är säker på att det är inom egen fastighet, och sitta där & sola fika mm.
Har grannen sina möbler kan du flytta över dem.
Ev lossa någon bräda, och avvakta ev reaktion samt påpeka att det är grannen som har fulla bevisbördan och peka på gränsmarkeringar och förrättningskartan
Man kan ju alltid göra polisanmälan..
Det är istället en civilrättsligfråga mellan fastighetsägaren och den som vill utföra åtgärder.
Kommunen äger ingen mark där och kan inte bestämma över annans mark.
Jag skulle ställa mina trädgårdsmöbler där om jag är säker på att det är inom egen fastighet, och sitta där & sola fika mm.
Har grannen sina möbler kan du flytta över dem.
Ev lossa någon bräda, och avvakta ev reaktion samt påpeka att det är grannen som har fulla bevisbördan och peka på gränsmarkeringar och förrättningskartan
Man kan ju alltid göra polisanmälan..
Om det nu är 2.5 meter mellan plank och gräns till grannen går det väl att parkera nån båt, kanot, kompost, vedupplag, gammalt bilskrälle, eller nåt som man inte vill se från egna tomten.
Testa och se vad som händer. Grannen kommer förmodligen att reagera på utsikten, "nedskräpningen" av det annekterade området och göra nån anmälan till behörig myndighet.
Då öppnas ärendet av grannen, som utvidgat sin tomt på eget bevåg.
Testa och se vad som händer. Grannen kommer förmodligen att reagera på utsikten, "nedskräpningen" av det annekterade området och göra nån anmälan till behörig myndighet.
Då öppnas ärendet av grannen, som utvidgat sin tomt på eget bevåg.