34 976 läst ·
131 svar
35k läst
131 svar
Kampen för att få bort grannens plank på tomten
Flygfotot är nog tagit något från sydväst och inte rakt lodrätt över just dessa hus. Så skulle säga det är skillnaden medan själva gränsen är identisk. Hur det påverkar ärendet vet jag ej.K Kontoristen7 skrev:
De (alla hus mot vattnet där) verkar oavsett inte ha många kvadratmeter tomt som inte är ute i vattnet. Så varje kvadratmeter blir ju viktigare här än på en normal fastighet på runt 2000 m2.
Men vissa av husen flyttar sig mer än andra mellan kartan och fotot. Vissa hus byter till och med form...engs skrev:
Flygfotot är nog tagit något från sydväst och inte rakt lodrätt över just dessa hus. Så skulle säga det är skillnaden medan själva gränsen är identisk. Hur det påverkar ärendet vet jag ej.
De (alla hus mot vattnet där) verkar oavsett inte ha många kvadratmeter tomt som inte är ute i vattnet. Så varje kvadratmeter blir ju viktigare här än på en normal fastighet på runt 2000 m2.
Man behöver leta på dom ursprungliga gränsmarkeringarna som är dom som gäller..
Många av dessa kartor både på lantmäteriet och på andra ställen är helt skeva på vissa platser.. ibland många meter fel men gränsmarkeringar i marken är solklara och överensstämmer med gamla kartor och med riktiga kartor där man kan ta ut avstånd mellan punkter och få fram exakta gps kordinater
Sen är det ju väldigt vanligt att folk just i såna där lägen tar en fuling och smackar upp ett staket och passar på att roffa åt sig några extra meter , just för det är så tidsödande att få det rättat på jurdiskt 100 % korrekt vis..
på min ena fastighet så ligger gränserna på lantmäteriets karta på nätet så fel att halva grannens uthus står på min tomt.. i verkligheten enligt gränsmarkeringar så går gränsen mitt mellan uthusen.. solklart gäller dom utsatta riktiga gränsmarkeringarna i marken och kartan är bara för dåligt centrerad och rättad mot verkligheten.. ett vanligt fel när alla papperskartor digitaliserades och många fel är ännu inte rättade . särskillt inte på lite mindre byar utanför samhällen.
Vi får väl hoppas att tjejen som blivit av med tomt lyckas få dom riktiga gränsmarkeringara frammätta och att dom kan bringa klarhet i fallet vart tomtgränsen är..
Det låter ju som det vanliga klassiska att nån grisgranne brer ut sig och tar andras mark och staketar in det och vet hur jobbigt det är att få det rättat ofta tar det ju många år av strul och kostnader vilket såklart dom som gör det med flit oftast vet...
Många av dessa kartor både på lantmäteriet och på andra ställen är helt skeva på vissa platser.. ibland många meter fel men gränsmarkeringar i marken är solklara och överensstämmer med gamla kartor och med riktiga kartor där man kan ta ut avstånd mellan punkter och få fram exakta gps kordinater
Sen är det ju väldigt vanligt att folk just i såna där lägen tar en fuling och smackar upp ett staket och passar på att roffa åt sig några extra meter , just för det är så tidsödande att få det rättat på jurdiskt 100 % korrekt vis..
på min ena fastighet så ligger gränserna på lantmäteriets karta på nätet så fel att halva grannens uthus står på min tomt.. i verkligheten enligt gränsmarkeringar så går gränsen mitt mellan uthusen.. solklart gäller dom utsatta riktiga gränsmarkeringarna i marken och kartan är bara för dåligt centrerad och rättad mot verkligheten.. ett vanligt fel när alla papperskartor digitaliserades och många fel är ännu inte rättade . särskillt inte på lite mindre byar utanför samhällen.
Vi får väl hoppas att tjejen som blivit av med tomt lyckas få dom riktiga gränsmarkeringara frammätta och att dom kan bringa klarhet i fallet vart tomtgränsen är..
Det låter ju som det vanliga klassiska att nån grisgranne brer ut sig och tar andras mark och staketar in det och vet hur jobbigt det är att få det rättat ofta tar det ju många år av strul och kostnader vilket såklart dom som gör det med flit oftast vet...
På min tomt är alla gränser helt perfekta utifrån de markeringar som finns. Jag och grannen har själva utifrån de som finns mätt ut ytterligare ett par markeringar och de stämmer också.P polaris78 skrev:Man behöver leta på dom ursprungliga gränsmarkeringarna som är dom som gäller..
ja efter säkerställd att man vet 100 vart ens gränsmarkeringar är och vad som är ens tomt så är det bara att börja använda hela ens tomt även det som är på andra sidan planket.. allt för att även grannen ska inse att den inte har nåt att vinna på att fjanta sig och sätta staket på fel plats..
Vägrar han rätta till korrekt tomtgräns så är det bara att låna in några fullvuxna kompisar och grilla på andra sidan staketet varje kväll och vänta på reaktionen.. man behöver bara ha det fysiska övertaget i situationen så kan grannen få en simkurs tills han kylt av sig och insett att hans staket bör nog flyttas till tomtgränsen
Men så länge man är svenskt artig och konflikträdd och respekterar planket som tomtgräns så har ju grannen "vunnit"
Vägrar han rätta till korrekt tomtgräns så är det bara att låna in några fullvuxna kompisar och grilla på andra sidan staketet varje kväll och vänta på reaktionen.. man behöver bara ha det fysiska övertaget i situationen så kan grannen få en simkurs tills han kylt av sig och insett att hans staket bör nog flyttas till tomtgränsen
Men så länge man är svenskt artig och konflikträdd och respekterar planket som tomtgräns så har ju grannen "vunnit"
Håller med. Om din granne sätter något på din tomt, du ska då säkert veta att det är din tomt,,var exakt är gränsen,lantmäterietClaes Sörmland skrev:
Ingen har inte rätt att nyttja din egendom.
I jordabalken 3 kap,1 p står om att inte ska ta hänsyn till omgivningen och inte orsaka besvär eller skada på annans fastighet, kanske applicerbart.
Så enkelt är det tyvärr inte. Lantmäteriet gör inga sådana utredningar längre. Jag har flera sådana exempel där tvist har uppstått mellan fastighetsägare.pacman42 skrev:
Bästa sättet är att klandra det hos Mark & Miljödomstolen. Men man kan bli skyldig att betala motpartens kostnader om man förlorar i ärendet.
Lantmäteriet gör visst utredningar om gränser. Det kallas fastighetsbestämning.F Fridhems skrev:
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...kring-fastighetsgranser/Fastighetsbestamning/
Om det finns tydliga ordentliga helst med kordinater utsatta gränser så behöver såklart inte lantmäteriet komma ut och sätta några gränser och med den utredning som är orsaken att det kan vara dyrt om det är mykcet jobb att med stor rättsäkerhet fastställa osäkra gränser.
Om det verkligen är osäkra gamla gränser så behövs såklart lantmäteriet fastställa gränsen och det utför dom såklart vid behov
Men om det bor idioter på tomter som bråkar man gränsen är solklart utmärkt med gps kordinater så kan vem som helst med mätutrustning komma ut och leta på dom avglömda gränsmarkeringarna som sitter i nån buske eller slänt eller nedknackade osv osv ,så dom inte syns i nån gräsmatta eller grusgång.. man kan såklart även som privatperson leta på sina tomt markeringar.. har man flera man vet vart dom sitter och man saknar en så kan man logga in och ta ut avstyckningshandlingar och kartor och där står det ofta vad som är gränsmarkeringar.. dubbhål i berg tomtrör osv osv och man kan med måttband leta på vart man ska leta mera efter sin markering.. sen kan vilken idiot som helst spänna snören mellan sina markeringar..
Saknas en helt så kan lantmäteriet komma ut och göra en ny markering , om den blivit bortgrävs av misstag osv..
men ofta finns dom där bara att dom inte syns så tydligt längre pga att det växt saker över dom..
Om det verkligen är osäkra gamla gränser så behövs såklart lantmäteriet fastställa gränsen och det utför dom såklart vid behov
Men om det bor idioter på tomter som bråkar man gränsen är solklart utmärkt med gps kordinater så kan vem som helst med mätutrustning komma ut och leta på dom avglömda gränsmarkeringarna som sitter i nån buske eller slänt eller nedknackade osv osv ,så dom inte syns i nån gräsmatta eller grusgång.. man kan såklart även som privatperson leta på sina tomt markeringar.. har man flera man vet vart dom sitter och man saknar en så kan man logga in och ta ut avstyckningshandlingar och kartor och där står det ofta vad som är gränsmarkeringar.. dubbhål i berg tomtrör osv osv och man kan med måttband leta på vart man ska leta mera efter sin markering.. sen kan vilken idiot som helst spänna snören mellan sina markeringar..
Saknas en helt så kan lantmäteriet komma ut och göra en ny markering , om den blivit bortgrävs av misstag osv..
men ofta finns dom där bara att dom inte syns så tydligt längre pga att det växt saker över dom..
Exakt! Ett eventuellt bygglov för staket kan enbart beviljas på den sökandes fastighet. Punkt slut!P polaris78 skrev:ja efter säkerställd att man vet 100 vart ens gränsmarkeringar är och vad som är ens tomt så är det bara att börja använda hela ens tomt även det som är på andra sidan planket.. allt för att även grannen ska inse att den inte har nåt att vinna på att fjanta sig och sätta staket på fel plats..
ja anmäler man ett plank som svartbygge och irågasätter det så är väl risken stor att ingen ens funderar på om det ev står på fel tomt och att tomtgränsen inte är där staketet står ..E Enter Sandman skrev:
Jag tror många bygglov på plank aldrig kollar att placeringen är rätt man kollar om staketet är bygglovspliktigt och om det går att ge bygglov
Att staketet står några meter ifrån tomtgränsen på fel fastighet blir liksom ett helt annat problem..
och det spelar ingen roll om grannen fått bygglov för planket det är inte ens placerat på dennes sida om tomtgräns..
Perfekt ställe att ha komposterna på! Eller kanske skräphögen som tycks uppstå i varje trädgård. Bakom ett plank så man slipper se det liksom.P protorion skrev:
Produkter som diskuteras: "komposterna"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer