40 420 läst ·
213 svar
40k läst
213 svar
Kampen för att få bort grannens plank på tomten
Det låter som du inte förstår skillnaden mellan bygglovsansökan och bygglov. Tror jag.K Kadabra skrev:Tex. Jag vill att min tomt ska vara större, ska sälja mitt hus, kanske uppfarten kan bli lite mer imponerande ? Grannen är en icke stadigvarande.
Det ansöks och fixas,utan en aktiv granne som betalar en lantmäteriavgift för kontroll av tomtgräns .Kommunen har uppfattat att förändringen är ok.
Ägaren kryssar i att allt är ok i mäklare rapporten.
Försäljning sker, ny ägare till hus med större uppfart,grannar dyker upp...
Jag menar att alla förändringar på ägd mark Alltid ska generera information till ägaren av tomten. Jag kan inte förstå motsatsen , att någon ska ansöka om bygglov på min mark utan att jag som ägare inte blir informerad.
En bygglovsansökan ändrar ingenting.
Det Kadabra skriver (om än lite rörigt) är ju intressant ändå. Om du säljer en fastighet och har bygglov men uppfört byggnad på ofri grund. Räknas det som dolt fel? Nya praxis gör ju gällande att avsaknad av bygglov räknas som dolt fel. Dvs säljaren förväntas presentera korrekta uppgifter om bygglovsstatus även utan fråga, saknas något skall det framgå annars faller det på säljaren. I detta exempel finns ju bygglov men inte markägarens tillstånd. Vad händer då? Är även det att se som dolt fel eller ska köparen försäkra sig om att den som uppförde något hade godkänt för det?
Grannen 1 bor i ett hus och har tankar om att sälja, bredvid finns en tomt där grannar 2 sällan vistas.Fairlane skrev:
Jag måste erkänna att jag inte riktigt hänger med på vad du menar här.
Jag tolkar det som att du söker bygglov på grannens fastighet, får godkänt och sen bygger och säljer till någon annan och så är de denne och grannens problem och att du sitter tryggt?
Även om du får bygglov på grannens fastighet såfår du ju inte bygga på den utan grannens tillstånd. Kommunens bygglov ger dig inte den rättigheten
Utfarten till grannens hus görs större ,byggs om med åtgärder som kräver bygglov. Kommunen inspekterar,uppskattar att tomtgräns är korrekt men ingen mätning görs av lantmäteriet, ingen utstakning av tomtgräns. Uppgifterna om förändringen når inte nr 2. Fastigheten som förändrats säljs, i ett senare skede blir tomten bredvid uppmätt av lantmäteriet och förändringar som gjorts visar att kommunens uppskattning inte var ok. Det finns en ny ägare till den sålda villan som får åtgärda felaktigheterna efter säljaren.
Säljaren hade inte i samband med försäljningen gett någon information om förändringarna som skett.
En bekant köpte ett hus med sk felaktigheter,här hade kommunen upptäckt -en tillbyggnad hade hamnat lite utanför tomtgräns. De säljande fick åtgärda innan försäljning .
Jag klantade mig och blandade ihop två trådar. Fick för mig att jag var i denna tråd:Fairlane skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...far-strandskyddsdispens-pa-din-strand.578526/
Det handlar om en som fått problem med en granne som sökt dispens från strandskyddet för en brygga på på TS mark. Samma princip borde givetvis gälla där så att man inte kan söka utan markägarens godkännande.
Du måste väl ändå anse att det är mycket mer legitimt att få reda på myndighetsbeslut som handlar om ens egen mark än att få reda på grannens lön. Otroligt förvånande att du verkar likställa dessa saker.Fairlane skrev:
Är det sådana här uppenbara grejer behöver man inte utredningar som tar åratal. Vem som helst fattar att fördelarna med råge överstiger nackdelarna om det ens finns några nackdelar. Vill man ha någon effektivitet i samhället är det oftast effektivast att göra något än att vänta. Blir det någon oförutsedd negativ effekt får man hantera det när man upptäcker den.Fairlane skrev:
Det är helt ok att tycka så, jag kanske till och med håller med dig, men jag önskar att man faktiskt ordentligt funderar igenom vilka resultat man kan få av en sådan förändring, innan man genomför den. Jag har sett lite för mycket "det går borde bli bra, vi har funderat i 15 sekunder och inte kommit på något dåligt" där det sen visar sig att man sen ångrar sig.
Passivitet är sällan det bästa sättet att nå framgång.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 968 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 968 inlägg
Lätt hänt att blanda ihop trådar. Problemet i den tråden är ju inte själva tillståndet, utan att grannen och TS tolkar det som att kommunen gett grannen tillstånd att bygga en brygga, vilket inte stämmer.L lbgu skrev:Jag klantade mig och blandade ihop två trådar. Fick för mig att jag var i denna tråd:
[länk]
Det handlar om en som fått problem med en granne som sökt dispens från strandskyddet för en brygga på på TS mark. Samma princip borde givetvis gälla där så att man inte kan söka utan markägarens godkännande.
För mig är det antingen legitimt eller så är det inte det. Jag graderar inte det hela.L lbgu skrev:
Jag har inte talat om några utredningar som tar åratal, men man kan gott lägga lite tid, kanske ett halvår på det och prata med folk som är insatta inte bara folk som tycker att det borde bli bra. Det har vi nog alla råkat ut för, personer som tycker att något borde fungera och så beslutas det och en massa bieffekter dyker upp som tar rätt mycket tid att hantera plus att man får ett lapptäcke, vilket sällan är bra.L lbgu skrev:Är det sådana här uppenbara grejer behöver man inte utredningar som tar åratal. Vem som helst fattar att fördelarna med råge överstiger nackdelarna om det ens finns några nackdelar. Vill man ha någon effektivitet i samhället är det oftast effektivast att göra något än att vänta. Blir det någon oförutsedd negativ effekt får man hantera det när man upptäcker den.
Ingen har väl talat om att vara passiv=L lbgu skrev:
Men i det här exemplet hade ju inget som efterfrågats i tråden hjälpt. Om kommunen redan tittat på gränserna och tycker att bygglovet håller sig på rätt sida så vad mer menar du att de ska göra? Det är ju lantmäteriet och inte kommunen som kan korrigera gränser om de nu är fel. I ditt exempel var det väl så att ena parten hade en uppfattning om att gränserna inte stämde eller hittat ett gränsrör. Skulle kommunen behöva göra lantmäteriets jobb o säkerställa gränser varje gång något ska byggas skulle inga bygglov någonsin ges i rimlig tid eller så skulle de kosta typ 200.000krK Kadabra skrev:Grannen 1 bor i ett hus och har tankar om att sälja, bredvid finns en tomt där grannar 2 sällan vistas.
Utfarten till grannens hus görs större ,byggs om med åtgärder som kräver bygglov. Kommunen inspekterar,uppskattar att tomtgräns är korrekt men ingen mätning görs av lantmäteriet, ingen utstakning av tomtgräns. Uppgifterna om förändringen når inte nr 2. Fastigheten som förändrats säljs, i ett senare skede blir tomten bredvid uppmätt av lantmäteriet och förändringar som gjorts visar att kommunens uppskattning inte var ok. Det finns en ny ägare till den sålda villan som får åtgärda felaktigheterna efter säljaren.
Säljaren hade inte i samband med försäljningen gett någon information om förändringarna som skett.
En bekant köpte ett hus med sk felaktigheter,här hade kommunen upptäckt -en tillbyggnad hade hamnat lite utanför tomtgräns. De säljande fick åtgärda innan försäljning .
Fast det problemet hade inte funnits ifall grannen behövt TS godkännande för att söka lov. Att knepiga grannar tolkar lov som fritt fram lär inte vara unikt för det fallet.Fairlane skrev:
Om du inte kan se nyanser så blir du ju väldigt binär. Men visst det förklarar ju en del av det du skriver.Fairlane skrev:
Själv tycker jag att det är ineffektivt att för relativt självklara saker hålla på med utredning som bara tar en massa tid och kostar pengar. Hellre ett snabbt beslut och ifall det blir fel så fixar man det i efterhand. En allmän sanning inom det militära är att det oftast är bättre att göra något än att inte göra någonting alls även om det man gör inte är den optimala lösningen. Passivitet innebär ofta döden.Fairlane skrev:
Jag har inte talat om några utredningar som tar åratal, men man kan gott lägga lite tid, kanske ett halvår på det och prata med folk som är insatta inte bara folk som tycker att det borde bli bra. Det har vi nog alla råkat ut för, personer som tycker att något borde fungera och så beslutas det och en massa bieffekter dyker upp som tar rätt mycket tid att hantera plus att man får ett lapptäcke, vilket sällan är bra.
Att vänta på en utredning är passivitet jämfört med att agera direkt.Fairlane skrev:
De bygglov som berör tomtgränser bör inte få godkännande av kommunen om inte giltiga lantmäteri markeringar finns. Plank ärendet kanske hade påverkats av att giltiga tomt markeringar funnits initialt,,även nyköpt mark kan det vara klokt att ha nya markeringar till. Smyg intrång på Gran mark är nog inte så ovanligt och som nyinflyttad kanske man inte vill börja med att bråka.T TypRätt skrev:Men i det här exemplet hade ju inget som efterfrågats i tråden hjälpt. Om kommunen redan tittat på gränserna och tycker att bygglovet håller sig på rätt sida så vad mer menar du att de ska göra? Det är ju lantmäteriet och inte kommunen som kan korrigera gränser om de nu är fel. I ditt exempel var det väl så att ena parten hade en uppfattning om att gränserna inte stämde eller hittat ett gränsrör. Skulle kommunen behöva göra lantmäteriets jobb o säkerställa gränser varje gång något ska byggas skulle inga bygglov någonsin ges i rimlig tid eller så skulle de kosta typ 200.000kr
Jag tycker även att den nu lyfta kontrollen av identitet på lagfarten är tvungen.
Den viktigaste lärdomen av tvister, felaktigheter är att lära sig och försöka undvika att göra om det.
Är inte regelverket bra,tex att tjänstemän tar sig friheter så bör man nog fundera på hur just de hålet,bland många, kan täppas till.
Definiera "giltiga lantmäteri markeringar".K Kadabra skrev:De bygglov som berör tomtgränser bör inte få godkännande av kommunen om inte giltiga lantmäteri markeringar finns. Plank ärendet kanske hade påverkats av att giltiga tomt markeringar funnits initialt,,även nyköpt mark kan det vara klokt att ha nya markeringar till. Smyg intrång på Gran mark är nog inte så ovanligt och som nyinflyttad kanske man inte vill börja med att bråka.
Jag tycker även att den nu lyfta kontrollen av identitet på lagfarten är tvungen.
Den viktigaste lärdomen av tvister, felaktigheter är att lära sig och försöka undvika att göra om det.
Är inte regelverket bra,tex att tjänstemän tar sig friheter så bör man nog fundera på hur just de hålet,bland många, kan täppas till.
Bygglovshandlingarna skall ju tydligt visa var, i förhållande till fastighetsgränsen på en karta, det nya byggnadsverket ska placeras. Detta borde vara nog i det skedet. Sen är det upp till fastighetsägaren att faktiskt bygga enligt bygglovet...K Kadabra skrev:
Järnrör som ligger på korrekta kordinater eller kordinater som är bekräftade.TRJBerg skrev:
Var för ett ca ett år sedan med när lantmäteriet kontrollerade en tomtgräns,kunde inte hitta järnröret på rätt ställe med sin apparatur, sa att det var felplacerat mot en granne,ett bygglov placerat plank med kontroll av kommunen var korrekt utfört.
Vid våra tomt köp har vi alltid haft kontroll av tomtgräns, någon gång har den varit självklart men inte när vi har tomter utan staket. Dessutom är en korrekt tomtkarta väldigt värdefulll
En tomt med två hörnor ut mot en vägg o tre grannarK Kadabra skrev:Järnrör som ligger på korrekta kordinater eller kordinater som är bekräftade.
Var för ett ca ett år sedan med när lantmäteriet kontrollerade en tomtgräns,kunde inte hitta järnröret på rätt ställe med sin apparatur, sa att det var felplacerat mot en granne,ett bygglov placerat plank med kontroll av kommunen var korrekt utfört.
Vid våra tomt köp har vi alltid haft kontroll av tomtgräns, någon gång har den varit självklart men inte när vi har tomter utan staket. Dessutom är en korrekt tomtkarta väldigt värdefulll
Min mening- bygglovshandlingarna ska vara pålitliga o korrekta, och fastighetsägaren bör ha en hyfsad moralS Staffan-N skrev: