Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan ju berätta att jag, såsom behörig elektriker - dessutom anmäld för att arbeta inom denna nätägares område, en kväll hjälpte en kompis att hitta felet, det var flimrande lampor osv.
Efter några minuters felsökning hade jag hittat att felet var en bränd servis-säkrings-hållare i nätägarens kabelskåp ute vid vägen.
Jag skrapade bort lite skit så gott det gick och satte in en ny säkring, så de skulle ha el under kvällen/natten.

Och dagen efter så ringde jag och anmälde mitt tilltag och meddelade att de borde åka ut och byta säkringslastfrånskiljaren.

Jodå, då fick jag förstås en ganska allvarlig avhyvling för mitt tilltag.
"Jag har fan absolut inget i deras kabelskåp att göra, jag skulle ringt deras jour istället."
Nåja, han nöjde sig med att få mig att inse att jag aldrig skulle öppna deras skåp igen, så var det bra så.

Och detta är en liten, och rätt smidig nätägare, där jag faktiskt t.o.m någon gång fått snacka direkt med deras högste nätansvarige, dvs ingen fyrkantig stor nätägare.

Så ja, man ska inte rota i nätägarnas skåp, de blir snabbt rejält sura på en.
Men en polisanmälan kanske inte är det närmaste dock.
Du som behörig elektriker borde veta var gränsen går. Ring ut nätägarens jour istället!!

Var glad att nätägaren inte anmäler dig till elsäkerhetsverket så din behörighet får en törn samt drar in din aktörsrättighet, men det ditt levebröd så du avgör själv.
 
Farstatjej90
S Smarf skrev:
Du som behörig elektriker borde veta var gränsen går. Ring ut nätägarens jour istället!!

Var glad att nätägaren inte anmäler dig till elsäkerhetsverket så din behörighet får en törn samt drar in din aktörsrättighet, men det ditt levebröd så du avgör själv.
Låter mycket bekymmersamt!! Vänta bara tills du får höra hur många amatörer @Mikael_L hjälpt med elen här på forumet och därmed berövat elektriker på peng.. jag menar orsakat allvarliga risker i olagliga elinstallationer.
 
  • Gilla
  • Älska
Urban R och 4 till
  • Laddar…
S Smarf skrev:
Du som behörig elektriker borde veta var gränsen går. Ring ut nätägarens jour istället!!

Var glad att nätägaren inte anmäler dig till elsäkerhetsverket så din behörighet får en törn samt drar in din aktörsrättighet, men det ditt levebröd så du avgör själv.
Tror inte elsäkerhetsverket anmärker på att en behörig elektriker byter en säkring.
Polisanmälan för olaga intrång ligger nog närmare men det är isåfall ett polisärende
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Smarf skrev:
Du som behörig elektriker borde veta var gränsen går. Ring ut nätägarens jour istället!!

Var glad att nätägaren inte anmäler dig till elsäkerhetsverket så din behörighet får en törn samt drar in din aktörsrättighet, men det ditt levebröd så du avgör själv.
Just den biten är av min erfarenhet väldigt individuell hos nätägarna, så det finns ingen klar gränns man borde känna till sedan innan. och man gör som sagt en föranmälan innan man jobbat med en nätägare vilket jag är under intryck av att han gjort. Då finns han registrerar i deras system, detta är en av dom stora skillnaderna mellan en vanlig elektriker och ackrediterad elektriker.

Jag har varit med om båda varianterna, att det är absolut förbjudet att ens öppna och titta. Till att jag fått en påse med plomberingar och deras egna sigilltång med uppmaningen "Vi setter pris på om du løser eventuelle problemer du støter på ute i feltet"
 
K KenNo skrev:
Vi setter pris
Vi uppskattar? Vi värdesätter?
 
Fast jag har som privatperson bytt servissäkringar i matningen till vårt fritidshus i fjällen. Och anmält mitt tilltag till nätägaren som tyckte det var bra att jag försökte fixa problemet. Det hjälpte dock inte. Felet var generalkortslutning i vår elmätare. Nätägaren hade under natten gjort en feloppling som höjde fasspänningen till typ 2000V, Det slog ut ett antal 1000 elmätare. Verkar inte som något annat än mätarna skadades, så jag undrar om det är något överspänningsskydd i mätarna som räddade situationen.

Han som bytte elmätaren senare under dagen tyckte tom. att jag hade kunnat koppla förbi elmätaren när jag konstaterat att det var kortslutning i den. De var lite desperata då...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi uppskattar? Vi värdesätter?
Precis!

Och det låter helt rimligt. Norrmännen är ett extremt praktiskt folk, så till den grad att man luras att tro att de inte har några krångliga regler för dit och datt som vi i Sverige.

Det är dock fel. De har istället en regel för precis allt. Men, se, de följer dem inte. Vilket gör (arbets)livet till ett litet h-vete för en svensk. Man har ju nämligen inte en aning om vilka regler man kan strunta i och vilka som faktiskt efterlevs.

(Sedan så planerar de inte längre än näsan räcker, men det är en annan fråga... ;))
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast jag har som privatperson bytt servissäkringar i matningen till vårt fritidshus i fjällen. Och anmält mitt tilltag till nätägaren som tyckte det var bra att jag försökte fixa problemet. Det hjälpte dock inte. Felet var generalkortslutning i vår elmätare. Nätägaren hade under natten gjort en feloppling som höjde fasspänningen till typ 2000V, Det slog ut ett antal 1000 elmätare. Verkar inte som något annat än mätarna skadades, så jag undrar om det är något överspänningsskydd i mätarna som räddade situationen.

Han som bytte elmätaren senare under dagen tyckte tom. att jag hade kunnat koppla förbi elmätaren när jag konstaterat att det var kortslutning i den. De var lite desperata då...
Det du var med om var lite av miniatyr för avbrottet i Spanien. Inga felkopplingar däremot ett exempel på ofrivillig ödrift utan fungerande nätvärn och stor andel vindkraft i avsnittet parat med vattenkraft ställd i reglering av reaktiva effekten alltså pga den stora andelen vind där. Fel löste ut kopplingen mot stamnätet och följden blev kraftig spänningshöjning en ganska lång tid (ett antal sekunder och upp mot dubbla spänningen).
 
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Samma nätägare lyckades sätta igång en del av nätet med växlad fasföljd några år tidigare. Vår värmepump larmade, men jag uppfattade att det även var något sågverk som fick problem. Borde bli spännande om klingorna snurrar åt fel håll, och kanske sågbädden spottar tillbaka stockarna....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi uppskattar? Vi värdesätter?
"Uppskattar"... mycket är tvetydigt i Norge och det tar ett tag att lära sig vad dom menar... kan även informera om att dom låter precis lika roligt även när dom är jättearga
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Man har ju nämligen inte en aning om vilka regler man kan strunta i och vilka som faktiskt efterlevs.
För min erfarenhet är att det är från fall till fall. Jag har ibland möte med Norska motsvarigheten till Elsäkerhetsverket, och utfallet brukar till stor del bero på vilket humör dom är på just den dagen.
 
  • Älska
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.