Kan det vara så att det magnetiska fältet framförallt är en motivation till att nätägaren ska bekosta flytten? Det antyds i början att man skulle vilja att det stod någon annan stans av estetiska skäl.
Själv gjorde vi markarbeten för några år sedan som resulterade i att ett kabelskåp rätt som det var stod helt fritt på vår gårdsplan, vilket vi såklart inte tyckte var fint. Kontaktade nätägaren EON och fick förslag på flytt för 29’, oavsett om det gällde 10 cm eller 10 m.
Frun bråkade med dem och sa att vår entreprenör kunde gräva diket mycket billigare och de hade maskin på plats redan, handläggaren blev sur men lät oss till slut betala på löpande räkning istället, då vi trodde det skulle bli billigare…
Det är många år sen nu och jag tror att det blev för besvärligt att räkna ut kostnaden… gratis blev det för oss och alla är glada, eller i alla fall vi…

• Gilla
Maria E M
  • Laddar…
E En glad amatör skrev:
Kan det vara så att det magnetiska fältet framförallt är en motivation till att nätägaren ska bekosta flytten?
Jag skulle till 99,99% säga att nätägaren säger nej till att bekosta flytten, främst om värdena är under gränsvärdet samt att värdena ligger inom "normalområdet" för bostäder.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
E En glad amatör skrev:
Kan det vara så att det magnetiska fältet framförallt är en motivation till att nätägaren ska bekosta flytten? Det antyds i början att man skulle vilja att det stod någon annan stans av estetiska skäl.
Själv gjorde vi markarbeten för några år sedan som resulterade i att ett kabelskåp rätt som det var stod helt fritt på vår gårdsplan, vilket vi såklart inte tyckte var fint. Kontaktade nätägaren EON och fick förslag på flytt för 29’, oavsett om det gällde 10 cm eller 10 m.
Frun bråkade med dem och sa att vår entreprenör kunde gräva diket mycket billigare och de hade maskin på plats redan, handläggaren blev sur men lät oss till slut betala på löpande räkning istället, då vi trodde det skulle bli billigare…
Det är många år sen nu och jag tror att det blev för besvärligt att räkna ut kostnaden… gratis blev det för oss och alla är glada, eller i alla fall vi…
Du når inte i närheten av de rekommenderade gränsvärdena i fall med skåp som på TS bild. Inte ens vid ett rent hypotetiskt fall där man i stort obalanserat matar med max vad det är utfört för och mäter på 1 m avstånd.

Som sagt TS bör kolla sin utrustning och sätta sig in i problematiken både runt fälten och hur man mäter på vettigt sätt.

• Gilla
snaggletooth och 3 till
  • Laddar…
Ja, det förefaller underligt att köpa ett instrument men hävda att någon annan ska flytta skåpet kostnadsfritt, trots ens egen oro.

Jag upprepar frågan TS fick tidigare: vad mäter du med?

Ja, jag läste på länken och tycker det är lite intressant, tolkar dock att sambanden är mycket vaga och enligt senaste rönen, inte statistiskt fastställda.

Det går inte att övertyga någon som har en oro/rädsla för något och finns i olika former.
Det dyker upp trådar och där trådskaparen redan har en övertygelse, men i de flesta av trådarna är inte forskning/fakta tillräckligt.

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:

M Maria E M skrev:
Detta instrument använder jag
[länk]

🐩

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Känsliga instrument kan ge intryck av fara.

För många år sedan var det ett företag, som utvecklade ett system för biltullar. De hade ett testområde utanför kontoret.

De upptäckte snart att det förekom tidvis kraftiga störningar, som slog ut deras produkter.

De undersökte olika tänkbara källor allt ifrån militären till piratsändare.

Till slut lokaliserade de källan.

Det var mikrovågsugnen i deras matsal....

Elektromagnetisika fält finns överallt, det är lätt att oroa sig när man väl upptäcker deras existens.

• Gilla
lars80 och 2 till
  • Laddar…
D Dan Asplund skrev:
Tråkigt att höra att du upplever hälsovådlig miljöpåverkan. Jag blir lite nyfiken på huruvida du - eventuellt - använder microvågsugn, induktionshäll, mobiltelefon eller kanske till och med Wifi?
Jag använder varken micro eller induktionshäll konstant precis vid mina barns säng nej. Varken mobil eller routern gav den typen av mätvärden och inte heller dem har jag lagt på mitt barns huvudkudde.

• Haha
  • Gilla
Erin Stoll och 1 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Det är ett markskåp som troligtvis försöjer 5-6 fastigheter med el.

EMC fälten avtar snabbt med avståndet och borde ha väldigt låg påverkan efter 1-2m från skåpet.
Troligtvis blir det inga stora fält vintertid från detta lilla skåp.

Hade det däremot varit en transformarstation eller högspänningsledningar så blir EMC frågan mer intressant.
Du kommer inte få nätägaren att flytta på skåpet och kostnaden för att du flyttar skåpet blir så hög att du kommer avstå, jag vet detta av erfarenhet när kunder får veta vad det kommer kosta.
Du kommer ha högre fält från klockradio, mikrovågsugn och dyl eller trådlösa wifi nätverk för den delen.
Det finns dock sätt att skärma av elektromagnetiska fält, läs om farraday för mer info och kan nämna att hus med tjocka betongväggar avskärmar strålningen effektivt.
EMC har påverkan på olika vis, effekterna på människokroppen är inte helt kända men risken i ditt fall är nog väldigt minimal.
Jag gör mätningar till och från av ren nyfikenhet och det skulle bli väldigt dyrt för abbonenterna med dagens elpriser om dom förbrukade såna mängder ström i ditt fall så några farliga fält skulle uppstå.
Tack för seriöst svar. Nu är bara avståndet cirka 50 cm från skåpet till mitt barns säng. Ska kolla gällande farraday!

ARJU ARJU skrev:
Ja, det förefaller underligt att köpa ett instrument men hävda att någon annan ska flytta skåpet kostnadsfritt, trots ens egen oro.

Ja, jag läste på länken och tycker det är lite intressant, tolkar dock att sambanden är mycket vaga och enligt senaste rönen, inte statistiskt fastställda.
Nej jag räknar med att någon mer långsiktig mätning såklart behöver göras om det ska kunna utvärderas riktigt. Dock kvarstår min grundfrågan, om kabelskåp kan sättas var som helst på ens tomt (som vid ens husfasad) utan att servitut eller ledningsrätt finns. Det saknar jag svar kring. Tydligare lättare att göra sig rolig över min oro.

Jag skrev i tråden ovan vilket instrument jag annat men der är FÄLTSTRÅLEMÄTARE ELMA 1392EMF, som inte är köpt utav lånat om det är relevant 😅

M Maria E M skrev:
Dock kvarstår min grundfrågan, om kabelskåp kan sättas var som helst på ens tomt (som vid ens husfasad) utan att servitut eller ledningsrätt finns.
Ja, om det placerades på platsen när huset byggdes. Er fastighet är också anslutet till det.
Vill du få det flyttat blir det en fråga mellan dig och elnätsägaren.

Satsuki
Herre jisses är det inte radon, asbest eller gammastrålning är det nu magnetiska fält…

Mitt råd att att flyta ut i skogen till ett hus utan el, internet eller rinnande vatten(som också genererar magnetfält enl slagrutare).
Då slipper du oroa dig för leukemi, cancer eller annat.

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
A
Hej Maria
Det billigaste är nog att flytta sängen om den stod vägg i vägg med markskåpet. Så minskar du nog riskerna lite. Det kanske räcker så?
M Maria E M skrev:
Nej jag räknar med att någon mer långsiktig mätning såklart behöver göras om det ska kunna utvärderas riktigt. Dock kvarstår min grundfrågan, om kabelskåp kan sättas var som helst på ens tomt (som vid ens husfasad) utan att servitut eller ledningsrätt finns. Det saknar jag svar kring. Tydligare lättare att göra sig rolig över min oro.

Jag skrev i tråden ovan vilket instrument jag annat men der är FÄLTSTRÅLEMÄTARE ELMA 1392EMF, som inte är köpt utav lånat om det är relevant 😅
Totalt drabbas cirka 80 barn om året av leukemi i Sverige. Baserat på dagens kunskapsläge skulle ungefär ett fall av barnleukemi vartannat år kunna vara orsakat av magnetfält, främst från kraftledningar.

• Gilla
Maria E M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.