Och jag undrar vad det är för tunna kablar? som ligger på marken?

H hempularen skrev:
Med den placeringen blir jag lite fundersam om det iallafall inte är ett skåp som bara förser din fastighet med el.
Det är väl bara att öppna luckan och kolla hur många kablar det är?

Vem äger fastigheten? Eftersom det är ett parhus kan det väl vara en bostadsrätt och då är det väl inte så konstig placering. Kanske inte ens var TS "tomt" från början.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man kan ju hålla med om att det är en väldigt ovanlig placering. Jag såg framför mig mer en situation där huset gick ut väldigt nära gatan, och det kanske inte fanns plats för ett skåp utanför tomten. Med den placeringen blir jag lite fundersam om det iallafall inte är ett skåp som bara förser din fastighet med el.
Det är ju ett parhus och kan mycket väl blivit en speciallösning för huset när det byggdes beroende av hur det ser ut i området, det är ju 35 år sedan det byggdes.

S sprucetwig skrev:
Vem äger fastigheten? Eftersom det är ett parhus kan det väl vara en bostadsrätt och då är det väl inte så konstig placering. Kanske inte ens var TS "tomt" från början.
Jag äger fastigheten, den har alltid varit friköpt. Alltså ingen bostadsrättsförening.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Väldigt udda placering om inte skåpet t ex förser fastigheten med el.
Jag skulle kolla med elnätsbolaget om orsaken till placeringen. M t p underhåll kanske de är villiga att flytta det på egen bekostnad.

Vilka magnetfält mätte du? Från kabelskåp, bakgrunds magnetfält, elektriska installationen i hus, handhållna batteri apparater såsom exempelvis mobiltelefon? Hur kan du separera och veta från vad och vilket!
Varför skulle hela magnetfältstrålning vara från kabelskåpet?
Förutsätter att ert hus är el anslutet? Kontrollera och läs igenom anslutningsavtal. Elevio som är nämnt är elnätsleverantör kan tillhandahålla detta om ni inte själva har det. Där har ni godkänt kabelskåpet.

Vad har ni för elprodukter i hemmet?
Induktionsspis, principen bygger på att alstra magnetfält?
Trådlös mobilladdare använder metod att skapa magnetfält?
Mobilladdare i vägguttag?
Mobiltelefon kommunicerar med radiovågor och alstrar magnetfält?
Ventilationssystem?
Golvvärme?
Elradiatorer?
Etc.

Hur mycket magnetfält har ni i bilen?

ÄR ni trött på skåpsplacering och absolut inte vill ha magnetfält så kan det vara all idé att säga upp elanslutningen så kan nog Elevio flytta på skåpet till lägre pris.

T Thomas_Blekinge skrev:
Tack för bilden. I min gata har elbolaget ersatt luftledningar med nedgrävda ledningar och installerat flera sådana skåp. Mig veterligen har dom inte frågat någon om lov för det.
En fråga: på skåpets höger sida finns ne vertikal stång som förmodligen är målad svart/gul. Sådana finns här i gatan också och jag undrat länge vad stängerna är bra för.
1. Att "elbolaget" (rätt benämnt "Elnätsbolaget") satt ett kabelskåp på enskild fastighet utan att ha gjort en (ekonomisk) överenskommelse med markägaren är häpnadsväckande.

2. Det enkla, korta och tråkiga svaret är att stängerna är s k snökäppar, dvs en navigeringshjälp för snöröjarna. För övrigt känns det lite lyxigt med att ha snökäppar i Blekinge, men man vet aldrig....

V Viito skrev:
överenskommelse med markägaren är häpnadsväckande.
Det har man garanterat genom att TS har ett avtal om elabonnemang.

• Gilla
Smarf
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har man garanterat genom att TS har ett avtal om elabonnemang.
Ja det verkar ju vara så i de allmänna villkoren, särskilt om skåpet enbart försörjer min fastighet. Det är dock osäkert om skåpet försörjer fler, vilket i så fall blir lite mer tveksamt.Elnätsbolaget har inte kunnat berätta detta då skåpet verkar saknas på deras dokumentation och ritningar inte fanns kvar.

M Maria E M skrev:
Det är dock osäkert om skåpet försörjer fler, vilket i så fall blir lite mer tveksamt.
Som sagt var: Öppna skåpet och titta.

M Maria E M skrev:
Ja det verkar ju vara så i de allmänna villkoren, särskilt om skåpet enbart försörjer min fastighet. Det är dock osäkert om skåpet försörjer fler, vilket i så fall blir lite mer tveksamt.Elnätsbolaget har inte kunnat berätta detta då skåpet verkar saknas på deras dokumentation och ritningar inte fanns kvar.
Då är nog enda möjligheten att öppna och titta.
Vill elnätsbolaget ens kännas vid det?
Om det saknas på deras ritningar är ju frågan om det ens är i drift eller om det är ditt, tex dina servissäkringar eller en skarv på din serviskabel (i brf:en där jag bodde hade vi så, på vår tomt, närmast fasad, stod ett sådant skåp, dock hälften så brett. Skåpet var vårt och innehöll endast en kabelskarv)

Har sett sådana skåp i ett radhusområde, var placerade på kortsidan av husen vid husväggen för respektive radhuslänga.

Brukar funka med en bred vanlig platt skruvmejsel också. Men en vaktmästarnyckel är aldrig fel...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.