Jag bor i ett parhus byggt på 90 talet. Det saknas servitutet eller laster på tomten. Det finns dock ett kabelskåp 40 cm från fasad där barnsovrum är beläget. Jag har mätt vid innerväggen med mätare och får väldigt varierande resultat, från 0,1-0,3 mikro tesla.
Att tänka på att är mätningen är gjort nu när nätet troligtvis inte är högt belastat av uppvärmning etc.
Ellevio hävdar att de har rätt att skåpet får stå där pga deras allmänna villkor och säger att jag måste bekosta en flytt själv i så fall. Jag kan inte förstå att de har rätt att placera skåp var som helst bara för att man är (tvångs) abonnent där allmänna villkor måste godkännas där de tydligt har rätt att placera skåp var som helst på ens tomt.
Någon som kan hjälpa mig hur jag kan komma vidare?
Att tänka på att är mätningen är gjort nu när nätet troligtvis inte är högt belastat av uppvärmning etc.
Ellevio hävdar att de har rätt att skåpet får stå där pga deras allmänna villkor och säger att jag måste bekosta en flytt själv i så fall. Jag kan inte förstå att de har rätt att placera skåp var som helst bara för att man är (tvångs) abonnent där allmänna villkor måste godkännas där de tydligt har rätt att placera skåp var som helst på ens tomt.
Någon som kan hjälpa mig hur jag kan komma vidare?
Redigerat:
Vad är det för skåp? Är det mätarskåpet till fastigheten?
Välkommen till forumet.
Bilder brukar underlätta.
Oftast äger fastighetsägaren mätarplatsen/mätarskåpet och att nätägaren bara äger elmätaren.
Om det är så så är det du som ska stå för alla kostnader som härrör till flytt av mätarplatsen.
Bilder brukar underlätta.
Oftast äger fastighetsägaren mätarplatsen/mätarskåpet och att nätägaren bara äger elmätaren.
Om det är så så är det du som ska stå för alla kostnader som härrör till flytt av mätarplatsen.
Varför vill du flytta på det? Är det i vägen?
Det gäller inte ett mätarskåp utan kabelskåp. Laddade upp en bild!Demmpa skrev:
Det enda som finns i det skåpet är inkommande elmatning, x antal säkringslister samt utgående elkablar.
Magnetfälten från de olika ledarna i en kraftkabel tar mer eller mindre ut varandra.
Är du säker på att magnetfältet du mätte upp kommer ifrån markskåpet?
Vad är det för dygnsmedelvärde?
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/publikationer/rapporter/stralskydd/2012/201269/
Edit:
Saxat från länken ovan
"magnetfält upp till 200 nT (0,2 μT) i årsmedelvärde är att betrakta som normala för boendemiljö och att årsmedelvärden över 2000 nT (2 μT) kan anses vara kraftigt förhöjda."
Magnetfälten från de olika ledarna i en kraftkabel tar mer eller mindre ut varandra.
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/publikationer/rapporter/stralskydd/2012/201269/
Edit:
Saxat från länken ovan
"magnetfält upp till 200 nT (0,2 μT) i årsmedelvärde är att betrakta som normala för boendemiljö och att årsmedelvärden över 2000 nT (2 μT) kan anses vara kraftigt förhöjda."
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Nu har jag inte koll på om 0,3 mikro tesla ligger i närheten av gränsvärdet, men jag tror att det ligger en bra bit ifrån gränsvärdet. Men som Demmpa skrev, så finns det inget i ett sådant skåp som skapar något större magnetfält.
Tack för info. Ja jag är säker på att det kommer frän skåpet. Mäter jag ute runt skåpet blir det höga värden och det är tydligt när jag mäter på innerväggen att det är just där skåpet står som de förhöjda värdena blir.Demmpa skrev:
Det enda som finns i det skåpet är inkommande elmatning, x antal säkringslister samt utgående elkablar.
[länk]
Edit:
Saxat från länken ovan
Dygnsmedel har jag ännu inte mätt upp. Det märks att det blir de högre värdena när man kan anta att fler använder el, tex runt 17-18. Är så rädd att värdena skulle blir bra mycket högre när värme etc dras igång
.
Även läst det här tex "Överriskerna för leukemi har setts i bostäder med magnetfält från omkring 0.3 - 0.4 mikrotesla."
https://ki.se/imm/miljomedicinsk-ri...e-joniserande-stralningelektromagnetiska-falt
Vad för instrument använder du?
Jordens eget magnetfält är väl i storleksordningen 50 microtesla och det utsätts vi ständigt för. Då tycker jag att dina värden är rätt försumbara OM dom över huvud taget är rätt värden. Kan magnetfältet över huvud taget krypa ut ur "plåtlådan"?
Kan du utveckla ditt resonemang?Alfredo skrev:
Du tror inte det kan bli skadliga nivåer?
Trots att jag redan uppmätt nivåer på gränsen till där forskning kan visa på hälsorisker under långsiktig exponering, detta trots ett väldigt lågt belastat nät nu under sommaren?
Du ser inte problem med att ha ett kabelskåp 40 cm från din husfasad?