16 937 läst ·
130 svar
17k läst
130 svar
Kabelskåp nära fasad
Om du tagit med hela stycket så står det: Sett över tid har dock sambandet försvagats, och senare studier har inte funnit några överrisker.M Maria E M skrev:Tack för info. Ja jag är säker på att det kommer frän skåpet. Mäter jag ute runt skåpet blir det höga värden och det är tydligt när jag mäter på innerväggen att det är just där skåpet står som de förhöjda värdena blir.
Dygnsmedel har jag ännu inte mätt upp. Det märks att det blir de högre värdena när man kan anta att fler använder el, tex runt 17-18. Är så rädd att värdena skulle blir bra mycket högre när värme etc dras igång
.
Även läst det här tex "Överriskerna för leukemi har setts i bostäder med magnetfält från omkring 0.3 - 0.4 mikrotesla."
[länk]
För magnetfält är spänningen nästan helt irrelevant, det är strömmen i kombination med separation mellan ledarna (som förvisso ökar med spänningen) som ger upphov till magnetfält.Alfredo skrev:
För att inte tala om de där uppemot 1000W/kv.m kortvågig och delvis joniserande elektromagnetisk strålning som öser ner från himlen om dagen. Du glömde att även gammaldags spisar strålar ganska bra i det infraröda spektrat...D Dan Asplund skrev:
Ja, ännu en jordad avskärmning kommer att minska strålningen, dock inte ta bort den helt. Tror det är den "enklaste" lösningen. Har arbetat med industriel där vi en gång! kom upp i så höga värden att det sattes upp ytterligare plåtar förutom de skåp utrustningen stog i.E elmont skrev:
från samma sida:M Maria E M skrev:Tack för info. Ja jag är säker på att det kommer frän skåpet. Mäter jag ute runt skåpet blir det höga värden och det är tydligt när jag mäter på innerväggen att det är just där skåpet står som de förhöjda värdena blir.
Dygnsmedel har jag ännu inte mätt upp. Det märks att det blir de högre värdena när man kan anta att fler använder el, tex runt 17-18. Är så rädd att värdena skulle blir bra mycket högre när värme etc dras igång
.
Även läst det här tex "Överriskerna för leukemi har setts i bostäder med magnetfält från omkring 0.3 - 0.4 mikrotesla."
[länk]
"sambandet är inte längre statistiskt säkerställt. En mycket liten andel av bostäder i Sverige exponeras för höga magnetfält. "
Jag tror inte att det finns någon anledning till oro.
Om du är orolig, så bör du nog kontakta en konsult som har en kalibrerad mätare och är kunnig på mätteknik. Billiga mätare är inte att lita på.
En rejäl skiva mymetall eller permalloy om man vill ha bort magnetfälten, är man riktigt nojig kan man kanske ha en skärmning av högtemperatursupraledare men då blir kryonotan dyr. Jordningen är främst relevant för elektriska fält.E elmont skrev:
Det är ett markskåp som troligtvis försöjer 5-6 fastigheter med el.
EMC fälten avtar snabbt med avståndet och borde ha väldigt låg påverkan efter 1-2m från skåpet.
Troligtvis blir det inga stora fält vintertid från detta lilla skåp.
Hade det däremot varit en transformarstation eller högspänningsledningar så blir EMC frågan mer intressant.
Du kommer inte få nätägaren att flytta på skåpet och kostnaden för att du flyttar skåpet blir så hög att du kommer avstå, jag vet detta av erfarenhet när kunder får veta vad det kommer kosta.
Du kommer ha högre fält från klockradio, mikrovågsugn och dyl eller trådlösa wifi nätverk för den delen.
Det finns dock sätt att skärma av elektromagnetiska fält, läs om farraday för mer info och kan nämna att hus med tjocka betongväggar avskärmar strålningen effektivt.
EMC har påverkan på olika vis, effekterna på människokroppen är inte helt kända men risken i ditt fall är nog väldigt minimal.
Jag gör mätningar till och från av ren nyfikenhet och det skulle bli väldigt dyrt för abbonenterna med dagens elpriser om dom förbrukade såna mängder ström i ditt fall så några farliga fält skulle uppstå.
EMC fälten avtar snabbt med avståndet och borde ha väldigt låg påverkan efter 1-2m från skåpet.
Troligtvis blir det inga stora fält vintertid från detta lilla skåp.
Hade det däremot varit en transformarstation eller högspänningsledningar så blir EMC frågan mer intressant.
Du kommer inte få nätägaren att flytta på skåpet och kostnaden för att du flyttar skåpet blir så hög att du kommer avstå, jag vet detta av erfarenhet när kunder får veta vad det kommer kosta.
Du kommer ha högre fält från klockradio, mikrovågsugn och dyl eller trådlösa wifi nätverk för den delen.
Det finns dock sätt att skärma av elektromagnetiska fält, läs om farraday för mer info och kan nämna att hus med tjocka betongväggar avskärmar strålningen effektivt.
EMC har påverkan på olika vis, effekterna på människokroppen är inte helt kända men risken i ditt fall är nog väldigt minimal.
Jag gör mätningar till och från av ren nyfikenhet och det skulle bli väldigt dyrt för abbonenterna med dagens elpriser om dom förbrukade såna mängder ström i ditt fall så några farliga fält skulle uppstå.
Ett tips är att flytta ut på landet i ett litet torp utan el så är du helt säkerM Maria E M skrev:Kan du utveckla ditt resonemang?
Du tror inte det kan bli skadliga nivåer?
Trots att jag redan uppmätt nivåer på gränsen till där forskning kan visa på hälsorisker under långsiktig exponering, detta trots ett väldigt lågt belastat nät nu under sommaren?
Du ser inte problem med att ha ett kabelskåp 40 cm från din husfasad?
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Med dessa 1000 W/m2 menar du väl solinstrålning? Den täcker ju ett brett spektrum från UV till IR och är knappt ioniserande på marknivån.P Pettman skrev:
Gammaldags spisar strålar ut behaglig värme precist som vilket annat varmt föremål (svartakropps-strålning). Det har väl knappt någonting att göra med 50-HZ-fältet som TS funderar på. Försök undvika blanda ihop saker.
Det är fortfarande elektromagnetisk strålning, lite högre frekvens bara.T Thomas_Blekinge skrev:Med dessa 1000 W/m2 menar du väl solinstrålning? Den täcker ju ett brett spektrum från UV till IR och är knappt ioniserande på marknivån.
Gammaldags spisar strålar ut behaglig värme precist som vilket annat varmt föremål (svartakropps-strålning). Det har väl knappt någonting att göra med 50-HZ-fältet som TS funderar på. Försök undvika blanda ihop saker.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg