16 941 läst ·
130 svar
17k läst
130 svar
Kabelskåp nära fasad
Men du valde att sluta läsa där eller läste du även meningarna efter? Det verkar inte som det iaf eftersom det i kommande meningar står att man inte kan dra några slutsatser av det.M Maria E M skrev:
Överriskerna för leukemi har setts i bostäder med magnetfält från omkring 0.3 - 0.4 mikrotesla. Sett över tid har dock sambandet försvagats, och senare studier har inte funnit några överrisker. Det sammanvägda resultatet från alla tillgängliga studier pekar fortfarande på en något förhöjd risk för barnleukemi, men sambandet är inte längre statistiskt säkerställt. En mycket liten andel av bostäder i Sverige exponeras för höga magnetfält.
Japp jag har läst där men tycker försiktighetsprincipen borde gälla när man inte vet exakt. Det finns säkert flera tankar om att man brukar sätta kabelskåp i fastighetsgräns och inte inpå husfasad tex. Är det rimligt att ett skåp som kan bidra till elektromagnetisk strålning i sovrum inte kan stå två meter längre bort i tomtgräns tex?Purre skrev:
Ja men det är ju inte den strålning vi utsätts för. Strålskyddsmyndigheten skriver i sin rapportE elmont skrev:
"Genomsnittliga magnetfält i bostäder uppgår i storstäder till ungefär 0,1 μT och i mindre tätorter ungefär 0,05 μT. Högrevärden än dessa kan förekomma i bostäder nära kraftledningar
eller vid transformatorstationer inne i byggnader"
Att värden kommer ur skåpet är extremt tydligt när jag mäter kring det. Då sticker värdena iväg till mellan 1-4 μT ungefär. Detta är alltså 30-40 cm från mitt sovrum.
https://www.stralsakerhetsmyndighet...9b4a09b9cd4d7c/magnetfalt-och-halsorisker.pdf
Eftersom du redan är övertygad om farligheten så har du bara två saker som kan lugna dig. Det ena är att du flyttar och det andra är att du bekostar flytten av kabelskåpet. Att någon annan skulle bekosta en flytt är ju helt uteslutet då det för oss allra flesta inte ses utgöra några faror.
Att "kabelskåp" sitter på eller emot en yttervägg är på intet vis ovanligt, utan rätt vanligt när det tex gäller kedjehus. När det gäller lite större fastigheter är det mycket vanligt att mycket kraftiga matande ledning och fördelningar sitter i rum under bostäder. Det är nått som dom flesta inte tänker på och har därmed inga problem.
Ps
Kabelskåpet som syns på bilden är, ett i sammanhanget, relativt litet skåp
Att "kabelskåp" sitter på eller emot en yttervägg är på intet vis ovanligt, utan rätt vanligt när det tex gäller kedjehus. När det gäller lite större fastigheter är det mycket vanligt att mycket kraftiga matande ledning och fördelningar sitter i rum under bostäder. Det är nått som dom flesta inte tänker på och har därmed inga problem.
Ps
Kabelskåpet som syns på bilden är, ett i sammanhanget, relativt litet skåp
E elmont skrev:Eftersom du redan är övertygad om farligheten så har du bara två saker som kan lugna dig. Det ena är att du flyttar och det andra är att du bekostar flytten av kabelskåpet. Att någon annan skulle bekosta en flytt är ju helt uteslutet då det för oss allra flesta inte ses utgöra några faror.
Ps
Kabelskåpet som syns på bilden är, ett i sammanhanget, relativt litet sk
Har ingen basmätning över tid utan har endast gjort mätningar de senaste dagarna så finns inget tillförlitligt över tid än. Misstänker som sagt att värden blir högre under vintertid.snaggletooth skrev:
I andra sovrum har jag cirka 0,02. Kring skåpet utomhus är det 1-4 μT ungefär. Kring mitt elskåp inomhus självklart högre värden än 0,2 men inga sovrum i anslutning.
I de undersökningar jag har läst har det inte varit kablar och elcentraler som är de stora källorna till elektriska fält, utan olika apparater man har i huset. Den absoluta största källan i sovrummet brukar vara klockradion och liknande prylar.M Maria E M skrev:
Det finns ju faktiskt en spännande sak som kan hända.Alfredo skrev:
I närheten plöjdes en elledning upp av åskan för några år sedan. Ett 30 meters dike.
Och alldeles intill här fick man byta en jordledning efter direktnedslag för ett par år sedan. Vi är ganska åskutsatta en sträcka och det har brunnit några byggnader.
Jag har även en kompis som det via marken (rötter troligen av trädet blixten slog ner i) gjorde hål i betongväggen in till källaren och sopade rent elanläggningen.
Den egna ingående ledningen kan man ändå kontrollera var den går in i huset och sätta åskskydd men ett skåp som elbolaget placerat ut alldeles inpå huset är ju svårare. Det verkar som sagt dumt att i onödan leda åskan nära huset.
Ja då är det fritt fram att anmäla en flytt av skåpet om du vill det. Hittar inget på Ellevios hemsida om kostnad för det men EOn och Sandviken Energi redovisar kostnad för det, båda två säger 20-40000kr för flytt av kabelskåp. Det är väl det enda som kommer lugna dina nerver i det långa loppet antar jag och då bör det inte finnas så mycket mer att diskutera utan bara bekosta det själv. Skåpet har ändå stått där sen husen byggdes. Sen kan man även fråga sätta när man började oroa sig för strålning av elkablar, är det ett 00-tals sak så spelar det ingen roll eftersom husen är byggda innan det.M Maria E M skrev:Japp jag har läst där men tycker försiktighetsprincipen borde gälla när man inte vet exakt. Det finns säkert flera tankar om att man brukar sätta kabelskåp i fastighetsgräns och inte inpå husfasad tex. Är det rimligt att ett skåp som kan bidra till elektromagnetisk strålning i sovrum inte kan stå två meter längre bort i tomtgräns tex?
https://www.eon.se/el/elnat/aendra-anslutning
https://sandvikenenergi.se/elnat/flyttavvaranlaggning.2606.html.
Skulle säga att kraftledningar i dessa fall gäller högspänning, det är inget som förekommer i ditt skåp.M Maria E M skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/stralning-fran-kraftledning.205510/
Medlem
· Blekinge
· 11 701 inlägg
Låt mig presentera lite fakta i ämnet:
Man kan inte jämföra jordens stationära magnetfält med ett magnetfält som kommer från en elanläggning. Den erkända International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection har publicerat referensnivåer för magnetfält som av många anses som rekommenderade gränsvärden. Dessa är 20 000 microTesla för stationära fält (som jordens) och 0.5 mikrotesla för 50-Hz-fält och kontinuerlig påverkan..
Vi vet inte vad som finns i detta "kabelskåp" och vilka strömmar som går där. Vi vet inte heller hur kablar skåpet är dragna och kan därför inte beräkna fältet.
Skåpets plåthölje skärmar nästan perfekt mot elektriska fält men mindre bra mot magnetiska fält. Vill man förbättra avskärmning bör man välja ett magnetiskt material med högt my-värde. Vanligt kolstål är ett sådant material. Om man placerar en riktig tjock stålplåt mellan skåpet och huset så får man en sänkning av B-fältet i huset. Man kan fråga närmaste skrothandlare om dom ha en passande bit. Minst 5 mm skulle jag välja.
Vad gäller påverkan av B-fältet på människan finns inga säkra resultat i den B-fältsstorleksordning vi pratar om. Det pratas mycket om en gammal studie där man skulle kunna se ett samband mellan B-fältsexponering och förekomsten av leukemi. Senare har en del framfört uppfattningen att det påstådda sambandet inte var signifikant. Man kunde lika gärna konstruera ett samband mellan förekomsten av leukemi och bostadens avstånd till kyrktornet.
De flesta skulle nog sova lugnt i detta sovrum. Men det är ju upp till TS att dra egna slutsatser. TS bör dock inte vaska fram oseriöst innehåll från nätet för det finns det mängder av.
Oron är kanske mer skadlig än själva B-fältet.
Man kan inte jämföra jordens stationära magnetfält med ett magnetfält som kommer från en elanläggning. Den erkända International Commission on Non-Ionizing Radiation Protection har publicerat referensnivåer för magnetfält som av många anses som rekommenderade gränsvärden. Dessa är 20 000 microTesla för stationära fält (som jordens) och 0.5 mikrotesla för 50-Hz-fält och kontinuerlig påverkan..
Vi vet inte vad som finns i detta "kabelskåp" och vilka strömmar som går där. Vi vet inte heller hur kablar skåpet är dragna och kan därför inte beräkna fältet.
Skåpets plåthölje skärmar nästan perfekt mot elektriska fält men mindre bra mot magnetiska fält. Vill man förbättra avskärmning bör man välja ett magnetiskt material med högt my-värde. Vanligt kolstål är ett sådant material. Om man placerar en riktig tjock stålplåt mellan skåpet och huset så får man en sänkning av B-fältet i huset. Man kan fråga närmaste skrothandlare om dom ha en passande bit. Minst 5 mm skulle jag välja.
Vad gäller påverkan av B-fältet på människan finns inga säkra resultat i den B-fältsstorleksordning vi pratar om. Det pratas mycket om en gammal studie där man skulle kunna se ett samband mellan B-fältsexponering och förekomsten av leukemi. Senare har en del framfört uppfattningen att det påstådda sambandet inte var signifikant. Man kunde lika gärna konstruera ett samband mellan förekomsten av leukemi och bostadens avstånd till kyrktornet.
De flesta skulle nog sova lugnt i detta sovrum. Men det är ju upp till TS att dra egna slutsatser. TS bör dock inte vaska fram oseriöst innehåll från nätet för det finns det mängder av.
Oron är kanske mer skadlig än själva B-fältet.