S Skärkarln skrev:
jag har jobbat i flygbranschen i över 30 år och sett en otrolig utveckling både på material och system. Det som var fullständigt otänkbart när jag började är standard idag. Kolfiberstrukturer, obemannade flygledartorn, fly by wire you name it!

nej jag har inte missat något. Självklart måste det finnas normer och standard, poängen är att dessa måste utvecklas i takt med tiden! Där verkar man dock vara stockkonservativ

För 30 år sen hade man inte haft en chans att certa ett flygplan i kolfiber, idag flyger Boeing 787 över hela världen. Normer och standard anpassas
Lika så på elsidan. Där har det också hänt massor bara det senaste deceniet.

Men då är du ju såklart fullt insatt i hur normer och standarder utvecklas och att det inte alltid går i samma takt som teknikutvecklingen. Standarder och normerna måste ju också vara bakåtkompatibla med alla de produkter som finns i bruk i våra hem, inte bara med de senaste lågförbrukande led-prylarna.

Du måste dock skilja på konservativ och konservativ. Det finns mycket nytänkande här på forumet och vi säger inte att du har fel i det specifika (last)fallet men de flesta av oss supportar ändå elektrikerns omdöme.
Vill du rappa på utvecklingen för standarderna så får du väl ge dig in i standardarbetet, inte börja föra nonchalanta diskussioner på ett forum eller piska en stackars elektriker som bara vill följa regelboken

GK100 GK100 skrev:
En tanke jag får är att du nog inte greppar detta fullt ut, det du vill göra kan du då fixa med någon armatur som inte ligger på 230 VAC. Ge dig inte in i resonemang där du har så liten förståelse med svansen för högt. Vad skulle du vinna på att dra lite 2X0.5 e.dyl här och där i en normal grupp med blandade förbrukare? Får du inte till anslutningarna med normal EXQ får du öva mer det hjälper nog inte med klenare kablar i nuläget.
Grejen var ju just att det INTE var blandade förbrukare.....

S Stuff skrev:
Lika så på elsidan. Där har det också hänt massor bara det senaste deceniet.

Men då är du ju såklart fullt insatt i hur normer och standarder utvecklas och att det inte alltid går i samma takt som teknikutvecklingen. Standarder och normerna måste ju också vara bakåtkompatibla med alla de produkter som finns i bruk i våra hem, inte bara med de senaste lågförbrukande led-prylarna.

Du måste dock skilja på konservativ och konservativ. Det finns mycket nytänkande här på forumet och vi säger inte att du har fel i det specifika (last)fallet men de flesta av oss supportar ändå elektrikerns omdöme.
Vill du rappa på utvecklingen för standarderna så får du väl ge dig in i standardarbetet, inte börja föra nonchalanta diskussioner på ett forum eller piska en stackars elektriker som bara vill följa regelboken

Att undra om inte utvecklingen på belysningssidan med en tiondel av effekten jämfört med förr per armatur skulle kunna innebära att man ändrade principerna jämfört med hur det var på glödlampanstiden är att vara nonchalant....
Att ställa en fråga till elektrikern är att piska honom.....

Jag har av denna tråd lärt mig två saker: elbranschen företrädare har fötter med röda tår runt hela foten och det finns inget som kan ändras i branschen, sllt är precis så bra det kan bli just nu......

Av omtanke om era blodtryck lovar jag att inte återkomma i ämnet, men jag måste säga att ni är rätt underhållande i er argumentation, och ihålliga. Det tackar jag för. Ni kanske borde fundera på en politisk karriär?

Och jag lovar er att jag skall vara snäll mot min elektriker, det är en bra Karl, och han skall få dra de kablar han finner lämpligt. Och nej jag är ingen hemmapulare när det gäller el! Sov lugnt!

Om vi nu antar att ett av skälen till 1,5 kvmm kravet för fast förlagd kabel, är den mekaniska hållfastheten i själva kopplingen. Då spelar det ju ingen roll att den anslutna lampan bara drar 4 - 5 w. En glappkontakt kan bli farlig även på de nivåerna.

Jag köper att man skulle vilja dra tunna trådar för att det skall bli osynligt. Men jag förstår inte problemet med att komma åt att installera kabeln i lampan. I så fall är lampan felkonstruerad, välj en annan.

Det är inget problem att välja en klen kabel, om du har en lampa som vill gå på ex 700mA konstantström istället för 230V.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Grejen var ju just att det INTE var blandade förbrukare.....
Ja men bygg då din belysning med ELV och de klenare mindre isolerade kablar du önskar. Varför vill du öht blanda in andra kablar till just det marginella fallet med belysning LED 230 V det är inget att bygga på i framtiden.

Hur skulle du vilja göra i ditt fall? Det vore intressant att få en inblick i hur du tänker där och sen som steg två varför?

S Skärkarln skrev:
Att undra om inte utvecklingen på belysningssidan med en tiondel av effekten jämfört med förr per armatur skulle kunna innebära att man ändrade principerna jämfört med hur det var på glödlampanstiden är att vara nonchalant....
Att ställa en fråga till elektrikern är att piska honom.....

Jag har av denna tråd lärt mig två saker: elbranschen företrädare har fötter med röda tår runt hela foten och det finns inget som kan ändras i branschen, sllt är precis så bra det kan bli just nu......
S Skärkarln skrev:
Av omtanke om era blodtryck lovar jag att inte återkomma i ämnet, men jag måste säga att ni är rätt underhållande i er argumentation, och ihålliga. Det tackar jag för. Ni kanske borde fundera på en politisk karriär?

Och jag lovar er att jag skall vara snäll mot min elektriker, det är en bra Karl, och han skall få dra de kablar han finner lämpligt. Och nej jag är ingen hemmapulare när det gäller el! Sov lugnt!
Kanske är du en av dem som N1xv refererar till i tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/sa-ska-hemmapularna-stoppas.359601/ eftersom du fått svar på din fråga men inte vill acceptera det. Det finns fler skäl till 1.5 mm² än belastningsströmmen hos dina LED.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
S Skärkarln skrev:
Att undra om inte utvecklingen på belysningssidan med en tiondel av effekten jämfört med förr per armatur.
En tiondel? Lysrörsarmaturer med dubbla T8 är 72W och dina LED armaturer 40W, troligtvis producerar lysrören minst lika många lumen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.